Als het om comfort gaat, loopt Citroën al jarenlang voorop met de nieuwste ideeën. Er zijn maar weinig autoabrikanten die al zo lang vernieuwend bezig zijn met het oog op comfort, een onderscheidend kenmerk van alle auto’s van het merk sinds het moment dat de eerste Citroën in 1919 de weg op ging.
Historisch gezien werd het concept ‘comfort’ omgezet in de ontwikkeling van zachtere stoelen met meer steun en in een vering die schokken en hobbels in de weg absorbeert en de passagiers beschermt tegen de ongemakken van zelfs het slechtst denkbare wegdek.
In de 21e eeuw komt er nog veel meer kijken bij comfort. De nieuwe benadering van comfort brengt nieuwe materialen en geavanceerde technologieën om de inzittenden een nieuwe comfortbeleving te bieden.
Comfort in de 21e eeuw heeft gestalte gekregen in het Citroën Advanced Comfort®-programma. Hiermee wil Citroën een nieuwe dimensie van comfort in auto’s bieden gebaseerd op vier doelen:
• Rijcomfort – storende geluiden van buitenaf worden gefilterd zodat er rust en stilte heerst voor passagiers;
• Leefcomfort – het leven aan boord wordt vereenvoudigd met handige opbergruimtes en veel ruimte;
• Functioneel comfort – comfortabel rijden met intuïtieve technologieën, rijhulphulpsystemen en connectiviteit;
• Gemoedsrust – bestuurder en passagiers hoeven zich nergens druk om te maken dankzij duidelijk weergegeven informatie en een ontspannen sfeer,
Citroën beschouwde vering en stoelen altijd al als essentiële elementen voor meer rijcomfort. Veel van zijn eerdere comfortinnovaties zien we nog steeds terug in de huidige Advanced Comfort-benadering van Citroën. Het bedrijf is al zijn hele geschiedenis lang grensverleggend met een hele reeks innovaties ten behoeve van comfort. Terugkijkend wordt duidelijk dat veel van die innovaties hebben bijgedragen aan Citroëns huidige benadering van comfort.
Tegenwoordig zijn ergonomie, rijgedrag en wendbaarheid, handigheid en veelzijdigheid, en zelfs de sfeer in de auto allemaal essentiële onderdelen om een auto voor zowel de bestuurder als de inzittenden zo comfortabel mogelijk te maken. Citroën is al bijna een eeuw consequent bezig met het vaststellen van nieuwe normen voor deze eigenschappen, om het comfort en het plezier voor de bestuurder te vergroten. Innovaties zijn de hydropneumatische vering van het merk, de ergonomische bedieningselementen, de geavanceerdere zitmogelijkheden, aerodynamica met een lage luchtweerstand (en een laag geluidsniveau), een revolutionaire nieuwe architectuur voor de auto’s, en nieuwe materialen voor het interieur, allemaal bedacht om nog meer comfort te bieden.
Elk thema van het Citroën Advanced Comfort®-programma bouwt voort op de historische innovaties die de afgelopen 98 jaar hebben bijgedragen aan Citroëns reputatie op het gebied van comfort.