Kia Logo
Kia

Kia zegeviert als betrouwbaarste automerk in de J.D. Power ‘Vehicle Dependability Study’ 2017

In het zogenaamde ‘voertuig betrouwbaarheidsonderzoek’ (Vehicle Dependability Study) van het gerespecteerde, onafhankelijke onderzoeksbureau J.D. Power naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van auto’s, is Kia op een overtuigende eerste positie in de merkenranking geëindigd. In hetzelfde onderzoek werd de Kia Sportage voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de betrouwbaarste auto in de ‘compact SUV’-klasse. Het J.D. Power-onderzoek vindt ieder jaar plaats, onder meer in Duitsland. In 2017 namen 14.000 Duitse autobezitters deel aan de studie, waarbij in totaal 71 verschillende modellen van 24 automerken zijn onderzocht. Kia overtuigde het meest. “Kia wil tot de absolute top behoren als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid. De resultaten van dit onderzoek onderstrepen dit streven”, zegt Léan Verstoep, Managing Director van Kia Motors Nederland.

Sportage
In het Duitse onderzoek van J.D. Power, waarbij de kwaliteit van auto’s op de lange termijn wordt gemeten, komt de derde generatie Kia Sportage uitstekend uit de bus met een zeer laag aantal storingen, door J.D. Power uitgedrukt in het aantal ‘gesignaleerde problemen per 100 auto’s’ (PP100). De Sportage – het bestverkopende model van Kia in Europa – behaalde slechts 77 punten ofwel: er werden slechts 77 problemen per 100 auto’s gesignaleerd. Het resultaat is een overtuigende overwinning in de ‘compact SUV’-klasse. Het verschil ten opzichte van de nummer twee is maar liefst 7 punten. Overall eindigt de Kia Sportage op een knappe tweede plaats in een lijst met in totaal 71 verschillende modellen.

In een onderzoek van het gerenommeerde Duitse automagazine Auto Motor und Sport werd de kwaliteit van de Kia Sportage eveneens geroemd in een duurtest van 100.000 kilometer. Problemen bleven tijdens de test uit: dat is het beste resultaat ooit behaald door een duurtestauto.

Best Car Brand
In de J.D. Power ‘Vehicle Dependability Study’ 2017 is Kia tevens als eerste geëindigd in de lijst van beste automerken – met het laagste aantal storingen. Van de 24 deelnemende automerken was Kia de enige autofabrikant met een gemiddelde score lager dan 100. Het gemiddeld aantal storingen bedroeg 151.

Verstoep: “Ik ben trots op onze wereldwijde resultaten en trots op waar we nu staan als merk. Des te meer omdat dit resultaat niet gaat om de uitkomst van een relatief kleine jury, maar de mening vertegenwoordigt van duizenden gebruikers die hun auto’s uitstekend kennen. Kia staat bekend vanwege haar garantietermijn van 7 jaar, die we tien jaar geleden introduceerden met de eerste generatie cee’d. Sinds 2010 wordt deze garantie op al onze modellen standaard aangeboden. Over de jaren heen hebben wij een bestand opgebouwd van trouwe klanten. Dat is voor ons een bevestiging dat deze klanten tevreden zijn over de betrouwbaarheid van onze auto’s en de service die we hen leveren. Onze kwaliteit is echter meer dan een belofte: het is een garantie.”

Kia ook nummer 1 in J.D. Power Initial Quality Study (IQS) VS
Kia werd eind juni ook al uitgeroepen tot winnaar in de Amerikaanse ‘Initial Quality Study’ van J.D. Power. Voor het tweede jaar op rij scoorde Kia het best op het gebied van kwaliteit van nieuwe auto’s. Kia verwierf in maar liefst vijf van de in totaal 26 voertuigcategorieën de eerste plaats – een betere score dan welke andere autofabrikant dan ook. De Soul, Niro en Sorento werden eerste in hun segment. De Soul won zelfs voor de derde keer op rij. Ook de -in Europa niet verkrijgbare- Forte en Cadenza behaalden topscores in hun segment. De Sportage en Optima werden tweede in hun klasse, terwijl de Cadenza de hoogste score kreeg van alle in totaal 243 deelnemende modellen, geanalyseerd door meer dan 77.000 autobezitters.

J.D. Power Vehicle Dependability Study 2017
De onderzoeksresultaten van het gerenommeerde J.D. Power, dat in 1968 in de Verenigde Staten werd opgericht, zijn gebaseerd op de antwoorden van ruim 15.000 automobilisten. Alle deelnemers zijn gemiddeld twee jaar in het bezit van hun auto en krijgen vragen in verschillende categorieën (Kwaliteit / Betrouwbaarheid, Attractiviteit en Operationele kosten) voorgeschoteld. Alle antwoorden resulteren in een ranking, waarbij het merk of model met het kleinste aantal storingen de winnaar is. De resultaten van deze klanttevredenheidsonderzoeken worden al sinds 2008 gepubliceerd.

Geef een reactie