Auto’s zijn zó’n onderdeel van ons dagelijks leven, dat we ze makkelijk menselijke eigenschappen toeschrijven. Denk aan bioscoopsuccessen als ‘Herby’ en ‘Cars’. We spreken over de neus van de auto en de kont. Koplampen die de wereld in turen. Je kunt deze vergelijking nog verder doortrekken. Wij mensen zijn uniek dankzij onze hersenen en het daaraan gekoppelde zenuwstelsel. Bij elke moderne Volkswagen kun je controle units en kabelbomen zien als de hersenen en het zenuwstelsel van de auto. Iedere functie wordt via state of the art circuits aangestuurd en beheerd. Elke Volkswagen heeft tegenwoordig zijn eigen, op de klantwens afgestemde kabelboom waarmee vele functies voor onder meer veiligheid, comfort en infotainment worden aangestuurd. Er zijn miljarden unieke varianten – één voor elke Polo, Golf en Passat.
Wat interessante kabelfeitjes op een rij:
De Volkswagen Golf 1 had in 1980 slechts 191 kabels die – als je ze aan elkaar zou knopen – een totale lengte hadden van 214 meter. De nieuwste generatie van de Golf heeft bijna duizend kabels met een totale lengte van zo’n 1,6 kilometer.
Afhankelijk van de uitrusting had Volkswagen voor de Golf 1 uit 1980 zo’n 460 verschillende draadbomen beschikbaar. Als Volkswagen tegenwoordig een Polo, Tiguan of Touran bouwt, heeft elke auto zijn eigen specifieke kabelboom die just in time bij de lopende band wordt aangeleverd.
In theorie zijn er alleen al voor de vernieuwde Golf zo’n 425 miljard unieke varianten leverbaar die exact voldoen aan de wensen en de eisen van de klant. Zo zou het maar zo kunnen dat er in de hele geschiedenis van deze modelgeneratie maar één kabelboom met exact dezelfde specificaties wordt gefabriceerd.
De kabelboom wordt steeds lichter, ondanks dat er meer functies mee moeten worden aangestuurd. Zo is de samenstelling van de kern van een stroomdraad verminderd van 0,35 (koper) tot 0,13 (koper-tin) per vierkante millimeter en worden nieuwe soorten koper-blik legeringen gebruikt. Dat levert een gewichtsreducering op tot een halve kilo.
Tegenwoordig kan één signaaldraad van een millimeter dikte – vergelijkbaar met een streng van veertien menselijke haren – bestaan uit zeven kabels inclusief isolatie.
Alle kabels moeten goed werken, zowel bij minus 40 graden als bij plus 200 graden. Afhankelijk van het gebied waarin de auto wordt gebruikt, bepaalt Volkswagen of de componenten verzinkt, verzilverd of zelfs verguld worden.
De grootste vijand van draadbomen is water. De meest extreme test die Volkswagen hanteert is een emmer water die in de voetenruimte van een auto wordt leeggegoten. Daarmee simuleert Volkswagen de sneeuw van de Canadese winter aan de schoenen van de bewoners.
Onder het motto ‘form follows function’ worden auto’s tegenwoordig om de bekabeling heen ontworpen.
Volkswagen houdt met de ontwikkeling van nieuwe modellen nu al rekening met systemen die autonoom rijden mogelijk maken. De bekabeling moet bij deze systemen voldoen aan de hoogste eisen en wordt dubbel uitgevoerd voor een nog hogere betrouwbaarheid die de veiligheid voor personen in en rond de auto garanderen.
Volkswagen monteert in de modellen van de toekomst steeds meer bedrading die toch lichter is en minder ruimte inneemt.