Audi voert zijn lichtgewicht bouwwijze (ultra) ook tot in detail door. Vanaf dit najaar komen er Audi-modellen met veren van GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer – met glasvezel versterkte kunststof) op de markt. Het 40% lagere gewicht, vergeleken met stalen veren, heeft belangrijke voordelen.
De hightech veren van met glasvezel versterkte kunststof zijn samen met een toeleverancier ontwikkeld. De ‘draad’ van veren is dikker dan van stalen veren en de totale diameter is iets groter. Ook de lichtgroene kleur is een opvallend kenmerk. Hét verschil met stalen veren is echter het gewicht. De nieuwe veer die wordt gebruikt in een model uit de hogere middenklasse weegt circa 1,6 kg tegen 2,7 kg voor een stalen veer. Ofwel: een verschil van ongeveer 40%. Vier GFRP-veren zorgen voor een totale gewichtsbesparing van ruwweg 4,4 kg. Zo wordt ook het onafgeveerde gewicht verminderd en dat leidt tot een nog preciezer weggedrag en een verdere vermindering van trillingen.
Meer pluspunten
GFRP-veren kunnen perfect afgestemd worden op specifieke modellen en vereisten. Ze zijn ongevoelig voor corrosie en bestand tegen chemische materialen zoals wielreinigingsmiddelen. Bovendien is voor de productie van deze veren aanzienlijk minder energie nodig dan voor de fabricage van stalen veren.
Technisch gesproken
De kern van de veer van met glasvezel versterkte kunststof bestaat uit in elkaar gedraaide glasvezels die met epoxy zijn geïmpregneerd. Een speciale machine omwikkelt deze kern met een doorsnee van slechts enkele millimeters met extra vezels. Dit gebeurt afwisselend onder hoeken van plus en min 45 graden ten opzichte van de lengteas. Zo ontstaan lagen die elkaar optimaal ondersteunen. Dit leidt weer tot een optimaal absorptievermogen. De laatste stap in het productieproces is verhitting in een oven bij een temperatuur van meer dan 100 graden Celsius.