Seat

Zo bouw je een SEAT versnellingsbak

SEAT Componentes gaat in Barcelona alle MQ281-versnellingsbakken maken voor de Volkswagen Group. Met behulp van een pov-camera toont de fabrikant het productieproces van een versnellingsbak in 60 seconden.

Eén versnellingsbak per 27 seconden
Elke 27 seconden verlaat een nieuwe versnellingsbak SEAT Componentes. Daarmee is de fabriek binnen de Volkswagen Group nummer 1 in productietijd van vijfversnellingsbakken. Om precies te zijn is zo’n bak klaar in één uur en 41 minuten.

Meer dan 13,5 miljoen versnellingsbakken
SEAT Componentes heeft ruim 13,5 miljoen exemplaren gemaakt van de MQ200-versnellingsbak. Die zitten in 29 modellen van de Volkswagen Group en worden wereldwijd geëxporteerd. In 2016 ging het om een totaal van 661.277 exemplaren, een aantal dat dit jaar naar verwachting overtroffen wordt.

Smelten bij 700 graden
Voor de productie wordt jaarlijks 15.000 ton aluminium gesmolten, evenveel als nodig is voor 220 lijnvliegtuigen. De blokken aluminium gaan in ovens, waar de smelting plaatsvindt bij zo’n 700 graden. Spuit-gietmachines vormen het aluminium binnen 20 seconden in ruwe onderdelen.

18 miljoen onderdelen per jaar
Elke versnellingsbak bestaat uit 174 onderdelen. De jaarlijkse productie van SEAT Componentes bedraagt meer dan 18 miljoen onderdelen, waaronder assen en tandwielen.

Levensduur 250.000 kilometer
Om de duurzaamheid te garanderen, ondergaan de onderdelen een hittebehandeling van maximaal 14 uur bij 900 graden. Dit proces zorgt voor een 5.000 keer langere levensduur van een versnellingsbak, die zo’n 250.000 kilometer meegaat.

Recycleproces
Bij SEAT Componentes wordt 95 procent van het aluminium gerecycled. Dat geldt ook voor het merendeel van de olie en andere materialen die gebruikt worden bij de productie.

Inzet machines
Meer dan 500 machines en robots zijn betrokken bij de productie van een versnellingsbak.

Geef een reactie