Peugeot

Nieuwe PEUGEOT E-408 completeert 100% elektrische line-up

PEUGEOT introduceert de volledig elektrische versie van de PEUGEOT 408. De nieuwe E-408 combineert een aantrekkelijk fastback-profiel met een krachtige, 157 kW (210 pk) sterke elektromotor en een actieradius tot 453 kilometer. De E-408 past in de ambitie van PEUGEOT om EV-leider in Europa te worden. Dit nieuwe elektrische model wordt gebouwd in de fabriek in het Franse Mulhouse en aangeboden met 8 jaar/160.000 kilometer Allure Care-garantie.

ALLURE: met zijn fastback-profiel en 100% elektrische aandrijving neemt de PEUGEOT E-408 een eigen positie in binnen de markt van elektrische auto’s.

EMOTION: het plezier van 100% elektrisch rijden wordt versterkt door de PEUGEOT i-Cockpit® en de geïntegreerde reisplanner.

EXCELLENCE: de PEUGEOT E-408 maakt het elektrische portfolio van de Franse fabrikant compleet, dat hiermee uitgroeit tot een van de breedste van alle volumemerken op de Europese markt. Het aanbod bestaat nu uit twaalf elektrische personenauto’s en bedrijfswagens.

Met de komst van de PEUGEOT 408 in juni 2022 bracht het merk de allure van een uniek fastback-profiel naar de top van het C-segment. De 408 valt op door zijn katachtige houding, dynamische lijnen, licht verhoogde rijpositie en verfijnde ontwerp tot in de kleinste details. De twee geëlektrificeerde aandrijflijnen, Plug-in HYBRID 180 e-EAT8 en Plug-in HYBRID 225 e-EAT8, markeerden een eerste stap in de elektrificatie van de PEUGEOT 408. Eerder dit jaar voegde de 48V HYBRID 136 e-DCS6 zich bij het aanbod. De nieuwe PEUGEOT E-408 maakt het elektrische aanbod compleet. Hij wordt aangedreven door een synchrone elektromotor van 157 kW (210 pk) met een koppel van 345 Nm. De elektrische energie wordt geleverd door een NMC-batterij met een bruikbare capaciteit van 58,2 kWh. De motor wordt geproduceerd in Frankrijk, in Trémery, door de STELLANTIS-NIDEC joint venture. De fabriek van STELLANTIS in Valenciennes (Frankrijk) produceert de transmissie.

ALLURE: VERRASSEND DYNAMISCH FASTBACK-ONTWERP 

Het fastback-ontwerp past perfect bij de nieuwe PEUGEOT E-408, die gebruik maakt van een platform dat volledige elektrificatie mogelijk maakt zonder concessies te doen aan stijl, dynamiek en interieurcomfort. De PEUGEOT E-408 is gebaseerd op het E-EMP2 (Efficiënt Modulair Platform). Met een totale lengte van 4,69 meter, een breedte van 1,85 meter (met de spiegels ingeklapt) en een royale wielbasis van 2,79 meter is de PEUGEOT E-408 bijzonder ruim. De batterij bevindt zich onder de vloer, waardoor de ruimte in het interieur behouden blijft en het zwaartepunt van de E-408 laag komt te liggen, wat bijdraagt aan zijn dynamische rijgedrag.

Katachtige uitstraling

Met zijn grote spoorbreedte – 1,59 meter aan de voorkant en 1,60 meter achter – ligt de E-408 stevig op de weg. Ondanks de verhoogde positie biedt de carrosserie een slank en sportief profiel dankzij een beperkte dakhoogte van 1,49 meter. Het katachtige voorkomen van de PEUGEOT E-408 wordt benadrukt door het unieke en scherpe ontwerp van de carrosserieoppervlakken. Vooral aan de achterkant tekent zich dat af door de ‘kattenoren’ in de vorm van de kofferbakdeksel en de spatborden.

De kunststof bescherming van de zijkanten en wielkasten strekt zich uit naar een robuuste zwarte achterbumper, die de dynamiek van de achterkant versterkt. De 19-inch Graphite-wielen met een innovatief design zijn voorzien van banden in de maat 225/50 R19 met een zeer lage rolweerstand (klasse A+).

Moderne identiteit

Het rasterpatroon in carrosseriekleur in de grille gaat op in de algehele vorm van de bumper. Het patroon staat ook symbool voor het elektrische tijdperk bij PEUGEOT. De identiteit van het merk is meer dan ooit zichtbaar dankzij de verder verfijnde verlichting. Aan de voorkant zorgt LED-technologie voor zeer dunne en effectieve koplampen die het uiterlijk van de E-408 bepalen: een uitgesproken PEUGEOT-look. De lichtsignatuur strekt zich naar beneden uit met twee LED-strepen in de vorm van slagtanden die tot in de bumper reiken. Aan de achterkant komt de identiteit van PEUGEOT tot uiting in de iconische drie LED-achterlichten.

De nieuwe PEUGEOT E-408 is beschikbaar met keuze uit vijf carrosseriekleuren: Blanc Okenite, Blue Obsession, Gris Selenium, Rouge Elixir en Noir Perla Nera.

EMOTION: MEER DAN OOIT STIMULEERT PLEZIER DE VOORUITGANG

Krachtsreserve, onmiddellijk koppel… de 100% elektrische aandrijving van de nieuwe PEUGEOT E-408 biedt puur rijplezier. Dit wordt verder versterkt door de PEUGEOT i-Cockpit® en het scherpe rijgedrag.

Verrassende rijervaring

De onovertroffen PEUGEOT i-Cockpit® biedt uitzonderlijke ergonomie. Het compacte stuurwiel vergroot het rijplezier dankzij de directe reactie en stuurprecisie. Geplaatst op ooghoogte boven het stuur, bevat het digitale instrumentenpaneel een volledig aanpasbaar en configureerbaar 10-inch 3D digitaal scherm.

De E-408 biedt ook een voorbeeldige wegligging, hoogwaardig rijcomfort en perfecte wendbaarheid in de stad, mede mogelijk gemaakt door een draaicirkel van 11,18 meter. Om vibraties sterk te reduceren, is de carrosseriestijfheid geoptimaliseerd door structurele elementen aan elkaar te lijmen.

PEUGEOT i-Cockpit® met talloze verbonden diensten*

Via het 10-inch centrale touchscreen is het PEUGEOT i-Connect® Advanced-systeem te bedienen. Dat is standaard op de PEUGEOT E-408 en biedt efficiënte en effectieve TomTom-navigatie. Voor optimale leesbaarheid beslaat de kaartweergave het volledige 10-inch touchscreen. Systeemupdates gaan ‘over the air’.

Het navigatiesysteem bevat een reisplanner die routes optimaal plant om de actieradius van de auto te maximaliseren en het opladen te vergemakkelijken. Om de ideale route te berekenen, houdt het systeem rekening met talloze gegevens. Dat zijn onder meer de afstand die moet worden afgelegd, het laadniveau van de batterij bij vertrek, het gewenste laadniveau bij aankomst, snelheid, energieverbruik, verkeer, type wegdek, hoogteverschillen en beschikbare laadstations in de buurt van de bestemming.

De e-Routes by Free2move Charge-applicatie is ook toegankelijk via een met het PEUGEOT i-Connect®-systeem verbonden smartphone. Deze toepassing optimaliseert eveneens alle ritten door de beste route te berekenen op basis van de beschikbare actieradius, de locatie van laadstations, verkeersomstandigheden, de afstand die moet worden afgelegd, enz.

Een smartphone is draadloos te verbinden met het infotainmentsysteem van de auto (Apple CarPlay/Android Auto). Het is ook mogelijk om twee telefoons tegelijkertijd via Bluetooth te verbinden. Verder zijn er vier USB-C-poorten in de PEUGEOT E-408 te vinden.

De volledig configureerbare i-Toggles onder het centrale beeldscherm zijn een technologisch hoogstandje in dit segment. Elk van de vijf aanpasbare i-Toggles biedt een aanraakgevoelige snelkoppeling naar instellingen van de climate control, telefooncontact, radiostation of een app, naar keuze van de gebruiker. Er zijn acht van deze voorkeuzetoetsen.

Met “OK PEUGEOT” is via spraakopdrachten toegang te verkrijgen tot alle infotainmentfuncties en ChatGPT. Want zoals alle nieuwe modellen van PEUGEOT is ChatGPT ook in de E-408 geïntegreerd. Deze AI-functionaliteit reageert op tal van verzoeken, bijvoorbeeld over toeristische informatie of het genereren van een quiz om kinderen bezig te houden tijdens een rit.

De MyPEUGEOT®-smartphone-app is bijzonder praktisch en biedt de mogelijkheid om:

  • Het interieur voorafgaand aan de rit alvast op te warmen of te koelen. Dit verhoogt niet alleen het comfort in de cabine, maar optimaliseert ook de actieradius (auto sneller op temperatuur en optimale bedrijfstemperatuur van de batterij).
  • Het opladen van de batterij te controleren, plannen, starten of uit te stellen.
  • De welkomstlichtsequentie te activeren, bijvoorbeeld om de auto te lokaliseren in een volle parkeergarage.

Uitnodigend interieur

In het interieur van de nieuwe PEUGEOT E-408 verspreidt de LED-sfeerverlichting (met keuze uit acht kleuren) een zacht licht achter het centrale beeldscherm. Dat draagt bij aan de verfijnde sfeer in het interieur. Hetzelfde licht strekt zich uit tot de portierpanelen, die afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn voorzien van een stoffen afwerking, Alcantara® of aluminium sierlijsten.

De isolatie van de nieuwe PEUGEOT E-408 is geoptimaliseerd door:

  • Ruiten voor en achter met een grotere dikte (3,85 mm) dan gemiddeld.
  • Gelamineerd glas voor de voorste zijruiten (3,96 mm op GT) voor betere geluidsisolatie en verhoogde veiligheid.

Uiteraard draagt de airconditioning bij aan het comfort van de inzittenden. De ventilatieopeningen die frisse lucht in het interieur brengen, zijn hoog voorin geplaatst. Passagiers achterin profiteren van twee ventilatieopeningen aan de achterzijde van de centrale console. De PEUGEOT E-408 GT is optioneel leverbaar met een AQS (Air Quality System) dat continu de luchtkwaliteit in het interieur controleert en automatisch de recirculatiestand activeert, indien nodig. De GT biedt ook het Clean Cabin-luchtbehandelingssysteem met filtratie van verontreinigende gassen en deeltjes. De luchtkwaliteit wordt weergegeven op het centrale touchscreen.

Het Hi-Fi Premium FOCAL®-systeem van de nieuwe PEUGEOT E-408 is het resultaat van meer dan drie jaar research in samenwerking met deze hoogwaardige audiospecialist. Het systeem maakt gebruik van ARKAMYS digitale soundprocessing en omvat tien luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:

  • Vier TNF-tweeters met omgekeerde aluminium spoelen.
  • Vier bas-/middentonen-luidsprekers met Polyglass membranen en TMD (Tuned Mass Damper) ophanging van 165 mm
  • Een Polyglass centrale luidspreker
  • Een Power Flower™ ovale subwoofer met drie spoelen
  • Een nieuwe 12-kanaals 690 W versterker (versterker met klasse D-technologie).

De voorstoelen bieden bijzonder veel comfort en hebben het AGR (Aktion Gesunder Rücken)-certificaat verkregen voor hun ergonomische zitpositie en de instellingsmogelijkheden. De bestuurdersstoel is tienvoudig elektrisch verstelbaar en kent twee geheugeninstellingen. De passagiersstoel is zesvoudig elektrisch verstelbaar. Verder beschikken de stoelen over een massagefunctie met acht verschillende programma’s en over stoelverwarming.

Afhankelijk van de uitvoering zijn de stoelen bekleed met gemêleerd stof, technische weefsels, Alcantara, geperst leer of nappaleer (voor geselecteerde markten). Op de GT-versies zijn de stoelen voorzien van Adamite-kleurig stiksel, dat ook op het dashboard, de deurpanelen en op de consoleranden is toegepast. In de middenconsole bevindt zich een vak waar een telefoon draadloos kan worden opgeladen. De console biedt ook een vak met een armsteun, twee USB C-poorten (oplaad-/dataverbinding), twee grote bekerhouders en tot wel 33 liter aan diverse opbergmogelijkheden. Vanaf de uitvoering ALLURE zijn er twee USB C-poorten aan de achterzijde van de middenconsole.

De ruimte achterin is bijzonder royaal dankzij de lange wielbasis van 2,79 meter. De nieuwe E-408 is zelfs de ruimste PEUGEOT voor passagiers op de achterbank dankzij 183 mm beenruimte. De achterbank bevat een skiluik en is standaard in twee ongelijke delen (60/40) neer te klappen door middel van een gemakkelijk toegankelijke ontgrendeling in de bagageruimte. De bagageruimte biedt een inhoud van 471 dm³, die is uit te breiden tot 1.545 dm³ met de achterbank neergeklapt. In dit geval zijn voorwerpen tot 1,89 meter lang te vervoeren. Verder zijn er in de bagageruimte een 12V-aansluiting, LED-verlichting, een bagagenet en tashaken te vinden.

EXCELLENCE: EEN CONSTANTE ZOEKTOCHT NAAR EFFICIËNTIE, VEILIGHEID EN KWALITEIT

Efficiëntie stond centraal tijdens het ontwerp en de ontwikkeling van de PEUGEOT E-408.

Ontworpen voor een laag energieverbruik

De aerodynamica van de nieuwe PEUGEOT E-408 (SCx: 0,66) kreeg extra aandacht. De vorm van de bumpers, luchtinlaten aan de voorkant en de lagere spoilers voor de voorwielen verminderen de luchtweerstand en -wervelingen. De nieuwe E-408 heeft ook een specifieke aerodynamische bodembescherming die bijdraagt aan het lage stroomverbruik van 15,2 kWh/100 km en de riante actieradius tot 453 kilometer (WLTP gecombineerd).

De PEUGEOT E-408 is uitgerust met een hoogspanningsbatterij van 58,2 kWh (netto). Met NMC 811-technologie – 80% nikkel, 10% mangaan, 10% kobalt – profiteert de batterij van een hoge energiedichtheid met achttien geïntegreerde modules. Regeneratief remmen zorgt voor een soepelere rijervaring. Met de schakelpaddels achter het compacte stuurwiel kan de bestuurder gemakkelijk de remkracht van het regeneratieve systeem instellen. Er zijn drie regeneratieniveaus: laag (-0,6 m/s²) voelt als de vertraging bij gas los in een auto met een verbrandingsmotor. Gemiddeld (-1,3 m/s²) voor verhoogde vertraging bij het loslaten van het gaspedaal. Verhoogd (-2,0 m/s²) voor maximale vertraging bij het loslaten van het gaspedaal, wat maximale regeneratie oplevert. De laatste twee niveaus activeren automatisch de achterremlichten.

De bestuurder kan ook kiezen tussen drie rijmodi. Normal is de standaardmodus, waarbij het vermogen wordt ingesteld op 140 kW (190 pk) en het koppel op 300 Nm, wat een ideale balans biedt tussen dynamiek en actieradius. De Sport-modus (157 kW/210 pk en 345 Nm) is beschikbaar voor maximale prestaties en wordt automatisch en tijdelijk geactiveerd tijdens ‘kick-downs’. De ECO-modus (125 kW/170 pk, 270 Nm) bevordert de actieradius.

De nieuwe PEUGEOT E-408 is standaard uitgerust met een warmtepomp, evenals een verwarmbaar stuurwiel en stoelverwarming. Een 11 kW 3-fasen boordlader voor laden met wisselstroom (AC) is standaard. Snelladen (DC) kan met een vermogen tot 120 kW, waarmee de batterij in iets meer dan 30 minuten is op te laden van 20-80% (bij nominale batterijtemperaturen). Hiermee is elke 10 minuten snelladen goed voor 100 kilometer actieradius. Om het opladen te optimaliseren, kan de bestuurder de minimale en maximale oplaadniveaus programmeren via het centrale scherm. Bijvoorbeeld, van 20% minimale lading tot 80% maximale lading.

Andere geëlektrificeerde uitvoeringen

De PEUGEOT 408 is er ook met keuze uit twee Plug-in HYBRID aandrijflijnen:

  • Plug-in HYBRID 225 e-EAT8: voorwielaandrijving / combinatie van een 132 kW (180 pk) turbobenzinemotor en een 81 kW (110 pk) elektromotor gekoppeld aan de e-EAT8 8-versnellingsbak / momenteel in homologatie.
  • Plug-in HYBRID 180 e-EAT8: voorwielaandrijving / combinatie van een 110 kW (150 pk) turbobenzinemotor en een 81 kW (110 pk) elektromotor gekoppeld aan de 8-versnellingsbak e-EAT8 / momenteel in homologatie.
  • De Li-ion batterij van beide Plug-in HYBRID-versies heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Twee typen boordladers zijn beschikbaar: een 3,7 kW-lader als standaard en een optionele 7,4 kW-lader.

De laadtijden tot 100% zijn:

  • Circa 1 uur en 40 minuten via een 7,4 kW wallbox (32A) en voor de versie met een 7,4 kW boordlader.
  • Circa 3 uur en 55 minuten via een versterkt stopcontact (14A) en met de 3,7 kW-boordlader.
  • Circa 7 uur en 5 minuten via een standaard stopcontact (8A) en met de 3,7 kW-boordlader.

De PEUGEOT 408 is er ook als HYBRID:

  • HYBRID 136 e-DCS6: voorwielaandrijving / combinatie van een 100 kW (136 pk) turbobenzinemotor en 48V-batterij met starter/generator geïntegreerd in de 6-versnellingsbak e-DCS6.

Dankzij de batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen, biedt de PEUGEOT HYBRID 48V-technologie extra koppel bij lage toeren en een vermindering van tot wel 15% in brandstofverbruik (5,2 l/100 km in de WLTP gecombineerde cyclus**). In stadsverkeer kan de 408 HYBRID 136 e-DCS6 gedurende enige tijd bij lage snelheid 100% elektrisch rijden.

Maximale veiligheid voor gemoedsrust

In de nieuwe PEUGEOT E-408 zorgt een uitgebreide selectie van de nieuwste generatie rijsassistentiesystemen – aangestuurd door informatie van vijf camera’s en drie radars – voor veilige en comfortabele ritten. Dat zijn:

  • Adaptieve cruise control met Stop & Go functie en instelbare afstand tussen voertuigen.
  • Autonomous Emergency Braking met een waarschuwingssignaal om het aanrijdingsrisico te beperken: detecteert voetgangers en fietsers, zowel overdag en ‘s nachts bij snelheden van 7 km/u tot 140 km/u, afhankelijk van de uitvoering.
  • Active Lane Departure Warning met koerscorrectie.
  • Driver Attention Alert die alertheidsproblemen detecteert tijdens lange ritten en bij snelheden boven 65 km/u door analyse van microbewegingen van het stuurwiel.
  • Verkeersbordherkenning en weergave op het digitale cluster: stopbord, verboden in te rijden, inhaalverbod, einde inhaalverbod en de gebruikelijke snelheidsgerelateerde borden.
  • Blind Sport Monitoring (75 meter).
  • Rear Traffic Alert: waarschuwt tijdens het achteruitrijden voor naderend gevaar in de buurt.

Overzichtelijk gamma

De nieuwe PEUGEOT E-408 is beschikbaar in twee uitvoeringen: ALLURE en GT.

De PEUGEOT E-408 ALLURE is standaard uitgerust met onder meer LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen wielen, PEUGEOT i-Cockpit® met een aanpasbaar 10-inch digitaal instrumentenpaneel, connected navigatie met reisplanner, OK PEUGEOT spraakbesturing, draadloze smartphoneconnectie via Apple CarPlay of Android Auto, audiosysteem met zes luidsprekers, verwarmbare bestuurdersstoel en stuurwiel, automatische airconditioning met twee zones, achteruitrijcamera en een warmtepomp.

De PEUGEOT E-408 GT vult het uitrustingsniveau van de ALLURE aan met zaken als Matrix LED-koplampen, parkeersensoren voor, PEUGEOT i-Cockpit® met een aanpasbaar 10-inch digitaal instrumentenpaneel in 3D, aluminium interieurelementen met aanpasbare sfeerverlichting in acht kleuren, aluminium dorpellijsten, elektrisch te openen en sluiten achterklep en Drive Assist Plus-pakket (niveau 2 semi-autonoom rijden).

Hoogstaande kwaliteit

De PEUGEOT E-408 is gepositioneerd aan de top van het C-segment, met ergonomie, kwaliteit, afwerking en uitrusting die passen bij hogere segmenten. De E-408 wordt, net als alle 100% elektrische modellen van PEUGEOT – geleverd met het Allure Care-programma. Voor de elektrische motor, hoogspanningsbatterij, boordlader, transmissie en belangrijkste elektrische en mechanische componenten geldt een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer.

PEUGEOT Allure Care wordt automatisch en gratis geactiveerd na elk onderhoudsbeurt dat om de twee jaar of 25.000 kilometer door een erkende PEUGEOT-dealer wordt uitgevoerd.

* Sommige diensten vereisen een abonnement.
** WLTP-cyclus onder goedkeuring.

Geef een reactie