Volvo Cars rapporteerde een wereldwijde verkoop van 62.458 auto’s in september, een stijging van 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van geëlektrificeerde modellen, volledig elektrische en plug-in hybride modellen, steeg met 43% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en vertegenwoordigde 48% van alle verkochte auto’s in september. Het aandeel van volledig elektrische auto’s bedroeg 24% van alle verkochte auto’s in die maand.
De totale verkoop voor de periode van januari tot en met september bedroeg 560.922 auto’s wereldwijd, een stijging van 10% ten opzichte van dezelfde periode in 2023.
“Het algemene marktbeeld blijft volatiel en onzeker, maar we zijn bemoedigd door een solide prestatie in Europa, vooral voor ons portfolio van geëlektrificeerde auto’s, met de EX30 als speerpunt”, aldus Björn Annwall, chief commercial officer en plaatsvervangend CEO bij Volvo Cars.
In Nederland bereikte Volvo in september een marktaandeel van 5,4% en 8,6% tot op heden dit jaar. Volvo staat in de totale markt op de tweede plaats, het merk is nog steeds het nummer één stekker merk in Nederland. De Volvo EX30 is het nummer drie model in de totale markt en nummer twee in de EV-markt. Volvo heeft in de totale markt vier modellen in de top 20 van bestverkochte auto’s: EX30 (3), XC40/EX40 (4), XC60 (17) en V60 (18).
In Europa werden in september 31.276 auto’s verkocht, een stijging van 23% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van de geëlektrificeerde modellen van Volvo Cars steeg met 52% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en het aandeel van de geëlektrificeerde modellen bedroeg 66% van alle verkochte auto’s in Europa in september.
De verkopen in de VS daalden in september met 22% tot een totaal van 8.518 auto’s. De verkoopdaling was deels te wijten aan de feestdagen tijdens de maand. De verkoop van plug-in hybride modellen steeg echter met 43% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Volvo Cars verkocht in China 12.915 auto’s, 16% minder dan in september 2023. De lagere verkopen weerspiegelen de onderliggende macro-economische omstandigheden in het land. De verkoop van geëlektrificeerde modellen – volledig elektrische en plug-in hybride modellen – kwam uit op 1.363 verkochte auto’s, een stijging van 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In september was de Volvo XC60 het best verkochte model met een verkoop van 18.096 auto’s (2023: 20.243), gevolgd door de XC40/EX40 met een totale verkoop van 13.930 auto’s (2023: 18.306) en de EX30 met 9.610 auto’s (2023: 0).