In het voorjaar van 2020 onthulde DS Automobiles op zijn sociale netwerken een serie ontwerpen onder de naam #SM2020. Deze ontwerpen waren het resultaat van een interne competitie tussen de ontwerpers van DS DESIGN STUDIO PARIS, waarbij de opdracht was om een nieuwe interpretatie van de legendarische SM uit 1970 te creëren. Het ontwerp is nu gepresenteerd als de SM TRIBUTE tijdens het Concours d’Élégance Chantilly Arts & Élégance.
De SM TRIBUTE is meer dan een eerbetoon; het viert niet alleen het tienjarig bestaan van DS Automobiles en de tiende deelname aan Chantilly Arts & Élégance, maar past ook binnen de toekomstgerichte ontwikkelingen van DS DESIGN STUDIO PARIS.
Thierry Metroz, Design Director bij DS Automobiles, zegt: “We ontwikkelen nieuwe auto’s op basis van de genen van onze iconische modellen, die tegen het einde van dit decennium zullen verschijnen. De SM TRIBUTE, gebaseerd op een ontwerp uit 2020, laat zien waar we naartoe werken. De reacties op de schetsen op onze sociale kanalen waren zeer uitgesproken, vooral over de wens om het originele ontwerp niet aan te tasten.”
Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS blijft voortbouwen op de erfenis van de historische DS en SM, door middel van schetsen die hun creativiteit de vrije loop laten en nieuwe ideeën ontwikkelen.
“We willen steeds verder gaan,” zegt Metroz. “Het is onze ambitie om ons erfgoed te koesteren via de iconische DS en SM. Deze modellen inspireren ons en we blijven toegewijd aan avant-gardistisch design.”
Eerbetoon aan de SM en actuele designstudie
De boodschap van de liefhebbers van DS Automobiles is duidelijk overgekomen. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS heeft een ontwerp gecreëerd alsof de klassieke SM de afgelopen vijf decennia continu is doorontwikkeld. De SM, geïntroduceerd in 1970, was destijds een toonbeeld van Franse auto-innovatie met zijn aerodynamische vormgeving, krachtige V6-motor en hydropneumatische vering die ongeëvenaard rijcomfort en een uitstekende wegligging bood. De SM blijft een cultmodel en is gewild bij verzamelaars wereldwijd vanwege zijn unieke mix van comfort, prestaties en innovaties.
Het luxueuze interieur van de originele SM, met hoogwaardige materialen, nauwkeurige afwerking en uitstekende ergonomie, droeg bij aan de indrukwekkende indruk die het model maakte. Het dashboard met ovale instrumenten en het opvallende eenspaaksstuurwiel waren zowel functioneel als esthetisch.
Frédéric Soubirou, Head of Exterior Design bij DS Automobiles: “We hebben ons laten inspireren door diverse SM-modellen, zoals de prototypes en de twee presidentiële SM’s, die een gevoel van gewichtloosheid leken te geven. We hebben enkele actuele symbolen van ons werk aan dit ontwerp toegevoegd.”
De lichtheid en dynamiek van de SM worden weerspiegeld in het slanke, gespierde silhouet van de SM TRIBUTE. De iconische voorzijde en het profiel met de lange motorkap benadrukken de directe band met het origineel. De carrosseriekleur, geïnspireerd op de tabakskleur uit 1971, heeft een zijdeglansafwerking en een handgemaakt patina, gecombineerd met een speciale tint zwart.
Vincent Lobry, Head of Colour, Materials and Finishes (CMF) Design bij DS Automobiles: “We wilden bruggen slaan tussen verschillende tijdperken, van de jaren dertig tot nu. De SM TRIBUTE weerspiegelt de ontwikkeling van onze ontwerpen, inclusief de tweekleurige carrosserieën die kenmerkend zijn voor DS Automobiles.”
De SM TRIBUTE heeft een moderne interpretatie van het glazen paneel van de originele SM, dat nu een 3D-scherm is met een lichtsignatuur die het oorspronkelijke ontwerp eer aandoet. Het profiel van de SM TRIBUTE volgt de karakteristieke lijnen van de klassieke SM, met een opvallende S-vorm in de achterzijde en afgedekte achterwielkasten voor aerodynamische efficiëntie.
Hoewel de proporties van de iconische SM grotendeels behouden zijn – met een lengte van 4,94 meter en een hoogte van 1,34 meter – heeft de SM TRIBUTE een bredere uitstraling en een verlaagde bodemvrijheid voor een sportieve rijervaring. Het staat op 22-inch wielen met aerodynamische inzetstukken.
Interieur geïnspireerd door de SM uit 1970
Het interieur van de SM TRIBUTE is een eerbetoon aan de originele SM, met een vernieuwde interpretatie van het dashboard en het ovale ontwerp van de instrumenten. Het informatiedisplay is via projectie en de gebogen ‘schermconsole’ verbonden met het ‘steer-by-wire’ stuurwiel, wat bijdraagt aan de avant-gardistische uitstraling van het interieur.
Het interieur is licht en bekleed met ivoorkleurig leder en Alcantara®. De stoelbekleding herinnert sterk aan die van de iconische SM met zijn horizontale kussens.
Luc Quirin, interieurontwerper bij DS Automobiles: “Het ontwerp van het dashboard was zeer kenmerkend. We hebben dit aspect meegenomen in ons ontwerptraject, met projectie op het dashboard zonder scherm. Dit biedt een completere beleving en meer vrijheid voor de inzittenden.”
Vincent Lobry voegt toe: “De lasergegraveerde lederen bekleding van de portierpanelen verwijst naar patronen uit de jaren dertig, terwijl de parelmoeren afwerking een link legt naar huidige modellen.”
Thierry Metroz concludeert: “De SM TRIBUTE is niet zomaar een interpretatie van de originele SM. Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS heeft plezier en ambitie gecombineerd, de karakteristieke details van het originele ontwerp gerespecteerd en het model opnieuw geïnterpreteerd. We hebben actuele details geïntegreerd om de relevantie voor ons huidige en toekomstige werk te behouden.”
SM TRIBUTE op Chantilly Arts & Élégance
DS Automobiles is sinds 2014 partner van Chantilly Arts & Élégance en presenteert de SM TRIBUTE op de tiende verjaardag van het Concours d’Élégance in de tuinen van het Château de Chantilly. De conceptauto wordt op 15 september tentoongesteld samen met een klassieke SM op een terrein van 120 m² en neemt deel aan het Concours d’Élégance.
DS Automobiles heeft eerder prijzen gewonnen op het concours, waaronder de Innovation Prize voor de DS E-TENSE in 2016 en de DS E-TENSE PERFORMANCE bij het vorige evenement. Ook de SM MYLORD en de DS 19 LA CROISETTE hebben trofeeën gewonnen.
Dit jaar wordt de SM TRIBUTE vergezeld door een indrukwekkende reeks klassieke SM’s in het verzamelaarsdorp, waaronder een vierdeurs SM OPERA, een SM MYLORD cabriolet, een race-SM van de 24 uur van Spa-Francorchamps 1974, een SM PROTO en andere SM’s van de Euro SM Club, mogelijk gemaakt door l’Aventure DS.
Vanaf de introductie van de SM TRIBUTE in Chantilly kunnen geïnteresseerden een kijkje achter de schermen van het ontwerp nemen op de website van DSDESIGNSTUDIO.PARIS.