PEUGEOT opent de orderboeken van de nieuwe generatie PEUGEOT 5008. De 5008 is niet alleen een ruime SUV, hij valt ook op met zijn design en uitnodigende interieur. De auto biedt uitzonderlijk veel interieurruimte voor zeven inzittenden. Er is tijdens de marktintroductie keuze uit drie efficiënte aandrijflijnen: de HYBRID 136 e-DCS6, de plug-in HYBRID 195 e-DCS7 en tot slot een 100% elektrische versie in de vorm van de E-5008 73 kWh 210 pk. Prijzen starten bij € 45.720,- voor de HYBRID. De nieuwe 5008 staat vanaf september in de showrooms.
De nieuwe PEUGEOT 5008 vormt de grotere broer van de PEUGEOT 3008 die eind 2023 al met veel succes werd geïntroduceerd. De 3008 is als sportief gelijnde fastback-SUV in het belangrijke C-SUV-segment niet alleen verkrijgbaar als benzineversie maar ook met een volledig elektrische aandrijflijn waarvan de versie met de grotere 96 kWh batterij een indrukwekkende range biedt tot wel 680 km (WLTP, onder voorbehoud van definitieve homologatie). De PEUGEOT E-5008 is bovendien een van de weinige volledig elektrische zevenzitters die op dit moment worden aangeboden.
Riante wielbasis
Ten opzichte van de 3008 is de nieuwe 5008 liefst 25 centimeter langer, is de auto iets hoger en is de wielbasis 16 centimeter groter. Daardoor is een derde zitrij mogelijk. De nieuwe PEUGEOT 5008 demonstreert hiermee de flexibiliteit van het STLA Medium-platform van Stellantis waarop de auto wordt gebouwd. De wielbasis van de 5008 bedraagt 2,90 meter. De totale lengte komt uit op 4,79 meter. In de 5008 is een breed scala aan configuraties mogelijk dankzij de combinatie van de in twee delen verschuifbare tweede zitrij in de verhouding 60/40 en de in de verhouding 40/20/40 neerklapbare rugleuning, plus de in de verhouding 50/50 neerklapbare rugleuning op de derde zitrij.
Met alle zitplaatsen achterin volledig neergeklapt, biedt de nieuwe 5008 een vlakke laadvloer met een riante lengte tot 2 meter en een laadvolume van 1.815 liter. De laadvloer achter de derde zitrij is uitneembaar en verticaal achter de stoelen op te bergen, waardoor extra diepte ontstaat voor additionele bagage. Ook onder de derde zitrij bevindt zich voldoende opbergruimte. Met een inhoud van ongeveer 80 liter is deze ruimte ideaal voor het opbergen van diverse spullen die van buitenaf niet zichtbaar zijn. Een speciale lade is optioneel beschikbaar voor deze ruimte.
Sfeervol interieur
Ook de nieuwe 5008 is leverbaar met de futuristische PEUGEOT Panoramic i-Cockpit met 21-inch high definition gebogen, zwevende display. In het centrale deel van het dashboard heeft PEUGEOT i-Toggles® geplaatst – volledig aanpasbare en aanraakgevoelige knoppen die zijn te programmeren om snel toegang te bieden tot tien favoriete functies van de gebruiker: een contact bellen, navigatie starten naar een veelgebruikte bestemming, de radio afstemmen op de favoriete zender, de ideale airconditioningtemperatuur instellen enzovoort. De nieuwe 5008 is ook verkrijgbaar met slimme PEUGEOT Pixel LED-technologie in de koplampen.
Duidelijke line-up
Het gamma van de nieuwe 5008 is overzichtelijk. Feitelijk bestaat er geen basisversie. Er is keuze uit een Allure of GT waarbij de PEUGEOT 5008 Allure al bijzonder compleet is uitgerust.
Uitrusting PEUGEOT 5008 Allure
De PEUGEOT 5008 Allure is standaard voorzien van onder meer metallic lak, elektrisch verstelbare en inklapbare buitenspiegels, 19-inch Lulea lichtmetalen wielen, glanzend zwarte dakrails, 7 zitplaatsen, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, VisioPark parkeerhulp inclusief HD achteruitrijcamera, keyless entry, climate control met 3 zones, PEUGEOT i-Connect, draadloze Apple CarPlayTM en Android AutoTM en tot slot de PEUGEOT Panoramic i-Cockpit met zwevend dual 10-inch display. Een flink aantal rijhulpsystemen is in het Safety Plus Pack standaard inbegrepen. Dit bestaat uit cruise control met snelheidsbegrenzer, Advanced Active Safety Brake met camera en radar, een adaptieve grootlicht assistent, Lane Keeping Assist, uitgebreide verkeersbordherkenning en snelheidsadvies en driver attention alert.
Uitrusting PEUGEOT 5008 GT
De meerprijs voor de 5008 GT bedraagt € 4.100,-. De meeruitrusting van de PEUGEOT 5008 GT ten opzichte van de Allure bestaat uit onder meer een dak afgewerkt in Black Diamond, een verwarmbaar stuurwiel, aluminiumdesign voetpedalen, sfeerverlichting, koplampen met slimme PEUGEOT Pixel LED-verlichting, parkeerhulp vóór, handsfree kofferklepbediening, verwarmbare voorstoelen, adaptieve cruise control met Stop & Go functie, PEUGEOT Panoramic i-Cockpit met zwevend 21-inch display, PEUGEOT i-Connect Advanced Navigatie met 3D navigatiesysteem met TomTom connected navigatie-services en de handige i-Toggles. De GT-versie krijgt verder 19-inch Lulea-wielen. De E-5008 EV 96 kWh 230 pk als GT biedt 20-inch lichtmetalen Sofia-wielen. Voor de GT HYBRID 136 e-DCS6 zijn dat 19-inch lichtmetalen Breda-wielen.
Power of choice
PEUGEOT hanteert voor de nieuwe 5008 – net als bij de 3008 – een power of choice-formule waarbij de koper zelf kan bepalen welke aandrijflijn het beste aansluit op alle wensen. Er is keuze uit hybride, plug-in hybride of 100% elektrische aandrijflijnen. De nieuwe 5008 wordt leverbaar als HYBRID 136 e-DCS6 (MHEV), als plug-in HYBRID 195 e-DCS7 en als E-5008 EV 73 kWh 210 pk met een range tot 502 kilometer (WLTP). Deze plug-in hybride beschikt over een accupakket van 21 kWh, resulterend in een elektrische range tot ruim 80 km (WLTP).
Scherpe prijzen
De al rijk uitgeruste PEUGEOT 5008 Allure HYBRID 136 e-DCS6 heeft een vanafprijs van € 45.720,-. De prijs van de 5008 Allure plug-in HYBRID 195 e-DCS7 start bij € 49.220,-. De E-5008 Allure EV 73 kWh 210 pk is verkrijgbaar vanaf € 50.520,-. De meerprijs van de E-5008 ten opzichte van de E-3008 komt uit op € 2.500. De nieuwe PEUGEOT E-5008 wordt ook verkrijgbaar als EV 96 kWh 230 pk Long Range met een range tot wel 660 kilometer (WLTP, afhankelijk van homologatie). De orderboeken voor deze uitvoering openen naar verwachting in september. Deze uitvoering krijgt een meerprijs van € 4.500,- ten opzichte van een vergelijkbare EV 73 kWh 210 pk.
Aantrekkelijke leasetarieven
De leasetarieven voor de nieuwe PEUGEOT 5008 zijn bijzonder scherp. Full Operational Lease via Leasys op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar start bij € 659,- exclusief BTW voor een 5008 Allure HYBRID 136 e-DCS6. De 5008 Allure plug-in HYBRID 195 e-DCS7 is er in Full Operational Lease vanaf € 689,- exclusief BTW. De E-5008 Allure EV 73 kWh 210 pk start met leasetarieven vanaf € 669,- exclusief BTW. De private lease tarieven zijn nog niet bekend. Deze maakt PEUGEOT op korte termijn bekend.
Allure Care
Net als de nieuwe PEUGEOT E-3008 profiteert ook de E-5008 van het Allure Care programma: een extra zekerheid van 8 jaar of 160.000 kilometer garantie, op nagenoeg alle onderdelen van de auto in aanvulling op de al standaard 8 jaar of 160.000 km fabrieksgarantie op het accupakket. Om de garantie te behouden dient de auto te worden onderhouden bij de officiële Peugeot-retailer.
Prijzen nieuwe PEUGEOT 5008 per 1 november 2024 – fiscale waarde*
- HYBRID 136 e-DCS6 Allure – € 44.720,-
- HYBRID 136 e-DCS6 GT – € 48.820,-
- Plug-in Hybrid 195 e-DCS7 Allure – € 48.220,-
- Plug-in Hybrid 195 e-DCS7 GT – € 52.320,-
- EV 73 kWh 210 pk Allure – € 49.520,-
- EV 73 kWh 210 pk GT – € 53.620,-
- EV 96 kWh 230 pk Long Range Allure – € 54.020,-
- EV 96 kWh 230 pk Long Range GT – € 58.120,-
*Kosten rijklaar maken € 1.000,-