BMW

BMW’s Fabriek 02.20 in Dingolfing: De Motor van de Elektrificatie

Sinds de lancering van de productielijnen tien jaar geleden heeft BMW’s Component Fabriek 02.20 in Dingolfing een indrukwekkende productieomvang bereikt. Tot nu toe heeft de fabriek meer dan 1,5 miljoen elektromotoren, een miljoen hoogspanningsbatterijen en tien miljoen batterijmodules vervaardigd. Deze productielocatie in Neder-Beieren speelt een cruciale rol in de toename van elektromobiliteit, met BMW Group die een groter percentage van de totale verkoop van geëlektrificeerde voertuigen vertegenwoordigt dan enige andere Duitse autofabrikant. Stefan Kasperowski, Vicepresident van de productie van hoogspanningsbatterijen, benadrukt: “Onze fabriek 02.20 in Dingolfing is essentieel voor de betrouwbare en flexibele levering van e-aandrijfcomponenten aan de autofabrieken van BMW Group.”

Fabriek 02.20, die al meer dan een halve eeuw in bedrijf is, illustreert een succesvolle transformatie. Oorspronkelijk huisvestte de fabriek het centrale onderdelenmagazijn van BMW Group. Begin jaren 2010 werd de logistiek van aftersales verplaatst, waardoor ruimte ontstond voor de productie van elektromotoren en hoogspanningsbatterijen. Wat begon met ongeveer 200 medewerkers die de eerste Plug-In Hybrid modellen produceerden, is geëvolueerd tot een high-tech faciliteit met meer dan 2.500 werknemers. Deze medewerkers, die eerder in andere autoproductiegebieden werkten, hebben bijgedragen aan de productie van de huidige generatie elektromotoren en batterijen, die sinds 2020 van de productielijn rollen. Sinds 2015 heeft BMW Group meer dan een miljard euro geïnvesteerd in de transformatie van Fabriek 02.20 tot het hart en competentiecentrum voor de productie van e-drives. Deze investering resulteerde in de oprichting van ongeveer 15 productielijnen voor batterijmodules, elektromotoren en hoogspanningsbatterijen.

Markus Fallböhmer, Senior Vice President Battery Production, herinnert zich de uitdaging van de transformatie van Fabriek 02.20. “Het was een enorme prestatie om de fabriek zo snel opnieuw te ontwerpen en om te bouwen,” zegt hij. De bouwwerkzaamheden, systeemimplementatie en serieproductie werden vrijwel gelijktijdig uitgevoerd, wat BMW Group in staat stelde om te voldoen aan de toenemende vraag naar geëlektrificeerde voertuigen en de overstap naar e-mobiliteit succesvol te maken. Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production, voegt daaraan toe: “Dingolfing is het hart van de e-drive bij BMW Group,” waarbij ongeveer 80 procent van de elektromotoren en 60 procent van de hoogspanningsbatterijen momenteel in Dingolfing worden geproduceerd.

Om de groeiende vraag naar geëlektrificeerde modellen te blijven ondersteunen, heeft BMW Group een wereldwijd netwerk voor e-drive productie opgezet, met extra locaties in Leipzig, Regensburg, Spartanburg (VS) en Shenyang (China) voor de huidige generatie hoogspanningsbatterijen. Voor de nieuwe zesde generatie, die vanaf 2025 in de modellen van de Neue Klasse zal worden gebruikt, worden nieuwe productiefaciliteiten in de VS, Mexico, China, Hongarije en Irlbach-Straßkirchen in Neder-Beieren geopend. Deze locaties worden strategisch geplaatst in de nabijheid van de autofabrieken van BMW Group, volgens de “lokaal voor lokaal”-benadering.

Fabriek 02.20 blijft een sleutelfactor in de elektrificatie van BMW Group en ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe faciliteiten. De vaardigheden en expertise van Dingolfing zullen worden benut in de nieuwe fabriek in Debrecen en de hoogspanningsbatterijfaciliteit in Irlbach-Straßkirchen. Bovendien zal de motorfabriek in Steyr, Oostenrijk, profiteren van de kennis van Dingolfing voor de productie van elektromotoren voor de Neue Klasse. Fallböhmer benadrukt: “Onze leercurve in de productie van e-componenten heeft ons enorme voordelen opgeleverd. Dit voordeel wordt nu door het hele productienetwerk benut om de groei van e-mobiliteit bij BMW Group verder te versterken.”

Geef een reactie