Renault

Renault Group vestigt nieuwe records

Renault Group heeft in de eerste helft van 2024 een nieuw record in winstgevendheid behaald. De groepsomzet bedroeg €27,0 miljard, een stijging van 0,4% en 3,7% bij constante wisselkoersen ten opzichte van H1 2023. De omzet uit de auto-industrie daalde met 1,9% tot €24,4 miljard, maar steeg met 1,2% bij constante wisselkoersen.

Record winstgevendheid

De operationele marge van de groep steeg naar 8,1% van de omzet, een toename van 0,5 procentpunt ten opzichte van H1 2023, wat neerkomt op een stijging van €0,1 miljard. De operationele marge van de auto-industrie kwam uit op 6,6% van de omzet, een verbetering van 0,4 procentpunt. De nettowinst bedroeg €1,4 miljard, ondanks een verlies van €440 miljoen op de verkoop van Nissan-aandelen.

Sterke vrije kasstroom

Renault Group rapporteerde een sterke vrije kasstroom van €1,3 miljard dankzij goede operationele prestaties, met daarbij €600 miljoen dividend van Mobilize Financial Services en een negatieve verandering in de behoefte aan werkkapitaal van €209 miljoen. De netto kaspositie van de auto-industrie bereikte een recordhoogte van €4,9 miljard per 30 juni 2024, een stijging van €1,1 miljard ten opzichte van 31 december 2023.

Complementaire en groeiende merken

Renault staat op de derde plaats in Europa, is nummer één in Frankrijk en marktleider in lichte bedrijfsvoertuigen. Dacia bevindt zich in de top 10 van bestverkochte merken in Europa, met de Sandero als bestverkochte auto via alle kanalen. Alpine boekt sterke groei met dubbele cijfers, nog vóór de introductie van nieuwe modellen. De orderportefeuille in Europa is goed gevuld met 2,6 maanden voorverkoop, wat de sterke orderinstroom weerspiegelt. Het voorraadniveau is zeer gezond met in totaal 500.000 eenheden per 30 juni 2024, een daling van 69.000 eenheden op jaarbasis.

Financiële vooruitzichten voor 2024

Renault Group verwacht voor 2024 een operationele marge van ≥7,5% en een vrije kasstroom van ≥€2,5 miljard.

CEO Luca de Meo:

“Deze recordresultaten zijn het resultaat van het enorme werk dat de teams van Renault Group de afgelopen jaren hebben verricht. Onze inspanningen om kosten te verlagen en onze commerciële strategie te richten op waarde, zijn zichtbaar in ons nieuwe aanbod, het beste dat dit bedrijf in drie decennia heeft gehad. We hebben niet alleen de traditionele hefbomen voor prestatieverbetering ingezet, maar we hebben ook het innovatieve denken dat ooit voor onze gouden jaren zorgde, weer tot leven gebracht.

Sinds enkele maanden versnellen we onze transformatie om het meest vooruitstrevende Europese autobedrijf te worden. Vijf gerichte bedrijven, een horizontale en ecosystemische aanpak, versterking van onze toeleveringsketen, optimalisatie van belangrijke processen via het ‘speed of lightness’-programma en AI-toepassingen op alle niveaus: dit zijn de essentiële ingrediënten van Renaults nieuwe succesformule. Flexibiliteit, wendbaarheid en innovatie blijven de drijvende krachten achter prestatieverbetering en efficiënte kapitaalallocatie. En het allerbelangrijkste: de medewerkers van Renault Group zijn vastberaden om deze transformatie te realiseren. Dit is passie die duurzame waardecreatie voor al onze belanghebbenden aandrijft.”

4o

Geef een reactie