BMW Group introduceert elektrische aandrijving voor de uitlaatgaszuivering in hun spuiterijen. Met een innovatieve methode kunnen de hoge temperaturen, die nodig zijn voor de thermische zuivering van uitlaatgassen uit verfcabines en droogruimtes, nu volledig elektrisch worden opgewekt. Hierdoor kan het productieproces voortaan zonder aardgas plaatsvinden.
Michele Melchiorre, Head of Production System, Planning, Tool Shop, Plant Construction bij BMW Group, zegt hierover: “Voor andere energie-intensieve processen in de spuiterij, zoals het drogen van voertuigen en het verwarmen van water, zijn al oplossingen zonder aardgas beschikbaar. Elektrische uitlaatgaszuivering is daarom de laatste stap voor BMW Group om haar spuiterijen in de toekomst volledig op regeneratieve energie te laten draaien.”
De eerste systemen zijn al getest in de fabrieken in Regensburg en BMW Brilliance in China, en de BMW Group Fabriek in Dingolfing heeft een verflijn aangepast om het nieuwe systeem in serieproductie te integreren. In de nieuwste fabriek van de BMW Group in Debrecen, die in 2025 operationeel wordt, zal uitsluitend gebruik worden gemaakt van deze nieuwe methode.
ErTO: Het gasvrije alternatief
ErTO (elektrische regeneratieve thermische oxidatie) is een proces waarbij gasvormige of dampvormige stoffen worden verbrand bij temperaturen tot 1.000°C. In tegenstelling tot eerdere methoden, werkt dit proces volledig op elektriciteit.
Voordat de uitlaatgassen via schoorstenen de atmosfeer bereiken, worden ze gezuiverd om te voorkomen dat oplosmiddelen uit de spuiterij schadelijk zijn voor het milieu. Dit gebeurt door de gassen door een bed van keramisch materiaal te leiden, waar de oplosmiddelresten worden verbrand. Voorheen was hiervoor de hoge temperatuur, nodig voor deze verbranding, alleen haalbaar met aardgas. Dankzij het innovatieve ErTO-systeem kunnen deze uitlaatgassen nu worden gezuiverd met elektriciteit afkomstig uit hernieuwbare bronnen.
Elektriciteit vervangt gas — keramisch materiaal als warmtebuffer
Het ErTO-systeem wordt geïnstalleerd tussen de spuitcabine, het droogproces en de schoorsteen. De thermische energie wordt gerecupereerd door een plat keramisch bed van twee meter diep, waar temperaturen oplopen tot 1.000°C. Dit bed fungeert als een warmtebuffer. Elektrische verwarmingsstaven zorgen voor de verhitting van het omringende keramiek, en omdat het materiaal de meeste warmte vasthoudt, is slechts een kleine hoeveelheid elektrische energie nodig om het systeem te laten functioneren.
Gebruik in serieproductie in de nieuwe fabriek in Debrecen
Het ErTO-systeem werd voor het eerst getest in de spuiterij van de BMW Group Fabriek in Regensburg en verder gevalideerd in de BMW Brilliance Fabriek Lydia in China, waar het systeem wordt ingezet voor de zuivering van uitlaatgassen uit het droogsysteem voor motorkappen. De fabriek in Dingolfing is de eerste Europese locatie van BMW Group die deze technologie in serieproductie gebruikt, waarbij de eerste van vier verflijnen al is omgebouwd voor elektrische uitlaatgaszuivering. Meer van dergelijke systemen worden gepland voor het wereldwijde productienetwerk van BMW Group, en de nieuwe fabriek in Debrecen zal vanaf 2025 uitsluitend ErTO gebruiken voor de zuivering van uitlaatgassen.