Alpine Dacia Renault

Renault Group continueert verkoopgroei dankzij complementaire merken

De Renault Group heeft in de eerste helft van 2024 een indrukwekkende groei in verkopen laten zien. Merken zoals Renault, Dacia en Alpine hebben hierin een grote rol gespeeld. De vijf grootste markten – Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – zijn goed voor 62% van de totale verkopen van de groep. Opvallend is dat geëlektrificeerde voertuigen goed zijn voor 29,6% van de verkopen, dankzij een stijging van 59,6% in hybride-modellen ten opzichte van dezelfde periode in 2023.

Merk Renault

Renault, het bestverkopende Franse automerk wereldwijd, rapporteert een stijging van 2,0% in de totale verkopen, wat neerkomt op 787.223 voertuigen in de eerste helft van 2024. Deze groei wordt aangedreven door succes in Europa, waar de verkoop met 8,2% steeg tot 535.238 voertuigen. Renault presteert daarmee beter dan de totale Europese markt, die met 5,5% is gegroeid, en verstevigt zijn top 3-positie op de markt van personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Belangrijke verkoopstijgingen werden behaald in Spanje (+12,7%), Italië (+18,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+32,7%).

In Frankrijk behoudt Renault zijn marktleiderschap met 214.881 verkochte voertuigen, een stijging van 8% in de PC+LCV-markt. Renault boekte ook aanzienlijke verkoopstijgingen in Turkije (+10,8%), Brazilië (+5,3%) en Marokko (+1,5%). In de eerste maanden van 2024 lanceerde Renault zijn International Game Plan 2027, waarbij het terugkeerde naar Zuid-Korea met de Grand Koleos en sterke prestaties zag van de Kardian in Brazilië en Mexico. De Kardian wordt later dit jaar ook in Marokko geïntroduceerd, net als de Renault Duster in Turkije.

Verkoopstrategie en klantgerichtheid

In de vijf belangrijkste Europese landen is één op de twee verkopen van Renault aan particuliere klanten, met de Clio en Captur in de top tien van particuliere verkopen. Renault richt zich ook op het heroveren van het C-segment en hoger in Europa, met een focus op C-SUV- en D-SUV-segmenten. Modellen zoals de Austral, Espace E-Tech full hybrid en Rafale, vooral in hogere uitrustingsniveaus, dragen bij aan deze groei.

Europa’s nummer 1 LCV-merk

Renault verstevigt zijn marktleiderschap in de markt van lichte bedrijfswagens met 171.202 verkochte voertuigen, een stijging van 19,2% ten opzichte van H1 2023. Dit succes is vooral te danken aan de Kangoo en Express, evenals de Master. De Trafic staat nu op de derde plaats in zijn segment.

Elektrificatiestrategie

Bijna de helft van de voertuigen die Renault verkoopt, is geëlektrificeerd. Renault zet zijn elektrificatie-offensief voort met een tweesporenstrategie: een volledig aanbod van elektrische voertuigen gecombineerd met een breed scala aan hybride-modellen. Renault is het op één na grootste merk voor hybride-modellen in Europa en zag een verkoopstijging van bijna 45% ten opzichte van H1 2023.

Marktintroducties 2024

In 2024 lanceert Renault zeven nieuwe voertuigen, waaronder de Symbioz, Master en R5 E-Tech electric in Europa. Internationaal blijven de introducties doorgaan met modellen zoals de Renault Duster en Grand Koleos.

Merk Dacia

Dacia zag een verkoopstijging van 3,8% in de eerste helft van het jaar naar 358.497 registraties. In Europa stegen de verkopen met 4,0%, waarbij Dacia zijn positie in de Europese top tien handhaaft. De sterke nieuwe merkidentiteit en modellen zoals de Sandero, Duster, Jogger en Spring dragen bij aan deze groei.

Merk Alpine

Alpine rapporteert een record van 2.720 registraties, een stijging van 47,2% ten opzichte van de eerste helft van 2023. Dit succes wordt aangedreven door sterke resultaten in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. In juni begon Alpine zijn elektrische offensief met de presentatie van de A290. Internationaal breidt Alpine uit naar nieuwe markten zoals Turkije, en opent nieuwe winkels in steden als Barcelona, Londen en Parijs. Tegen het einde van 2024 zullen er nog meer Alpine-stores openen, waaronder in Nederland, Hongarije en Zweden.

Geef een reactie