Met 179.557 volledig elektrische voertuigen afgeleverd, behaalde het merk BMW in de eerste helft van 2024 een stijging van +34,1% in BEV-verkopen in vergelijking met het voorgaande jaar. In totaal groeide het merk BMW met +2,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met 1.096.486 verkochte eenheden in de eerste helft van het jaar. Daarmee presteerde het merk beter dan zijn traditionele concurrenten en wist het zijn marktaandeel in Europa aanzienlijk te vergroten. In totaal leverde de BMW Group in de eerste helft van het jaar 1.213.359 voertuigen van de merken BMW, MINI en Rolls-Royce af.
“Gedurende de eerste zes maanden van het jaar zagen we een dubbele groeicijfer in onze volledig elektrische voertuigen en modellen uit het hogere premiumsegment,” zei Jochen Goller, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Klanten, Merken en Verkoop. “Ondanks een uitdagende marktomgeving hebben we de verkoop van het merk BMW in de eerste helft van het jaar weten te verhogen, dankzij ons aantrekkelijke productportfolio. De sterke inzet van onze BMW Group-medewerkers en ons robuuste wereldwijde retailnetwerk hebben hieraan aanzienlijk bijgedragen,” voegde Jochen Goller toe.
Voor het merk BMW worden modellen uit het hogere premiumsegment, naast volledig elektrische modellen, steeds populairder bij klanten. De BMW 7 Serie behaalde in de eerste helft van het jaar een verkoopgroei van +22% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook de BMW X1 en de BMW 3 Serie zagen een sterke groei ten opzichte van vorig jaar. BMW M GmbH presteerde ook goed en genereerde veel interesse toen in juni de eerste M5* high-performance sedan met geëlektrificeerde aandrijflijn werd onthuld. Met een totaal van 99.517 verkochte voertuigen noteerde BMW M een verkoopgroei van +5,1%. Met de voortdurende modelvernieuwing van het gehele productportfolio leverde het merk MINI in de eerste helft van het jaar 114.054 voertuigen af. Dit omvat de eerste MINI Cooper* auto’s uit de Nieuwe MINI Familie, die zeer goed werden ontvangen door klanten. De verdere opschaling van de MINI Cooper en MINI Countryman*, evenals de marktintroductie van de MINI Aceman*, zullen in de tweede helft van het jaar voor positieve impuls zorgen. Een hoogtepunt voor het merk Rolls-Royce was de lancering van de Rolls-Royce Cullinan Series II* – het meest gewilde Rolls-Royce model in het productportfolio van het merk. In de eerste helft van het jaar leverde het merk Rolls-Royce wereldwijd in totaal 2.819 motorvoertuigen aan klanten af. BMW Motorrad leverde in dezelfde periode 113.072 motorfietsen en scooters aan klanten wereldwijd.
De BMW Group kijkt met vertrouwen uit naar de tweede helft van 2024. Dit vertrouwen wordt ondersteund door de volledige beschikbaarheid van de BMW 5 Serie modellen – inclusief de nieuwe BMW 5 Serie Touring* en de eerste BMW i5 Touring*, evenals de aanhoudende markt
BMW Group sales in Q2/YTD June 2024 at a glance
2nd Quarter 2024 | Compared with previous year % | YTDJune 2024 | Compared with previous year % | |
BMW Group Automotive | 618,826 | -1.3% | 1,213,359 | -0.1% |
BMW | 565,553 | +2.2% | 1,096,486 | +2.3% |
– BMW M GmbH | 51,418 | +6.6% | 99,517 | +5.1% |
MINI | 51,979 | -27.6% | 114,054 | -18.7% |
BMW Group electrified1 | 146,483 | +8.5% | 269,065 | +9.6% |
BMW Group BEV | 107,933 | +22.2% | 190,622 | +24.6% |
Rolls-Royce | 1,294 | -16.0% | 2,819 | -11.4% |
BMW Motorrad | 66,638 | +2.6% | 113,072 | +0.2% |
1BEVs and PHEVs
BMW & MINI sales in the regions/markets
2nd Quarter 2024 | Compared with previous year % | YTDJune 2024 | Compared with previous year % | |
Europe | 232,472 | -0.1% | 460,144 | +2.6% |
Germany2 | 68,351 | -11.5% | 130,451 | -3.3% |
Asia | 249,357 | -4.3% | 493,364 | -3.6% |
China | 188,495 | -4.7% | 375,947 | -4.2% |
Americas | 120,822 | +3.0% | 229,302 | +2.1% |
USA | 97,135 | +1.7% | 187,979 | +1.5% |
2Provisional registration figures