‘Je krijgt nooit een tweede kans om een goede eerste indruk te maken.’ In deze woorden legt Olivier François – President, Fiat Brand Global en FCA Chief Marketing Officer – uit hoe het debuut van de New 500 moet worden beschouwd. Als een mijlpaal in de auto-industrie.
Dezelfde woorden openen Fiat’s eerste docufilm, gewijd aan de drie meesterwerken die zijn geproduceerd in samenwerking met drie iconische “Made in Italy”-bedrijven: Armani, Bvlgari en Kartell. Deze tijdloze creaties zijn gemaakt gedurende een ‘reis van zes maanden’. Van de eerste ontmoetingen met onze partners in het Fiat Style Center in Turijn tot de onthulling afgelopen maart in Milaan.
De korte film toont een aaneenschakeling van ontmoetingen en processen. Het gaat over teamwerk, de affiniteit tussen ontwerpers uit verschillende vakgebieden en over emoties die bij dit buitengewone project komen kijken. Het laat de creatie van iets unieks zien, een interpretatie van de nieuwe 500 in combinatie met het allerbeste van “Made in Italy”.
Het resultaat zijn de drie One-Offs. Belichamingen van de stijl, creativiteit en vakmanschap die kenmerkend zijn voor “Made in Italy” en van onze partners in dit project. Met de toekomst van de aarde in het vizier. Duurzaamheid moet worden gecombineerd met excellentie in knowhow, creativiteit en innovatie.
Olivier François, de charismatische ‘regisseur’ en drijvende kracht achter het One-Off-project, begeleidt de kijker op deze ‘reis’ en vertelt over het creatieve proces waaruit deze drie unieke stukken zijn voortgekomen.
De reis begon in Turijn, de bakermat van het merk Fiat, en gaat via Rome -met zijn zonsondergangen, kleuren en lijnen die Bvlgari over de hele wereld symboliseren-, om in Milaan -de wereldhoofdstad van mode en design- aan te komen. De regio van Armani en Kartellen het decor van de onthulling van de New 500.
Tijdens het filmen wordt het introductieplan ernstig verstoord. De film toont deze gespannen tijd waarin de Geneva International Motor Show werd afgelast en een plan B moest worden bedacht en in gang gezet. Het onthullingspresentatieplan van de New 500 en de One-Offs werd volledig herschreven en het decor werd verplaatst naar Milaan.
‘One-Shot’ kan worden bekeken op de sociale mediakanalen van Fiat, op YouTube, Facebook en Instagram. De korte film van 15 minuten is gemaakt en geproduceerd door VICE Italy, met Rockets aan het roer. Aspecten die normaal verborgen zijn voor het grote publiek, worden op een directe en effectieve manier getoond.
In een authentieke, realistische stijl opent de docufilm de deuren van het Style Center in Turijn. We krijgen een exclusief kijkje in de afdeling ‘Kleur en materiaal’ – een mix van een geavanceerd onderzoekscentrum en een elegant modeatelier- onder leiding van Rossella Guasco. De beelden documenteren hun bijna obsessieve aandacht voor elk detail, de “knowhow” die typisch is voor Italiaanse creativiteit, en staan stil bij de emoties van het hele team.
De reis gaat verder met een interview met Klaus Busse, Head of Design. Hij legt uit wat er schuilgaat achter het creatieve proces van stijl en vormen, en de rol van de 500 in de geschiedenis van industrieel ontwerp en in het collectieve onbewuste.
Het was het stijlcentrum dat een legende uit de jaren 50, de legendarische “Cinquino”, nam en het in 2007 opnieuw uitvond om het dagelijks leven en de straten over de hele wereld te “kleuren”. Het was een authentiek, uniek en opvallend antwoord op de eisen van internationale stedelijke mobiliteit.
Bij de lancering van de One-Offs in Milaan afgelopen maart werd Fiat 500 zelfs benoemd tot ‘Italiaans Icoon’ en ‘Erelid’ van Altagamma, het genootschap dat sinds 1992 de beste ondernemingen uit de culturele wereld en creatieve industrie verenigt met als doel de uitmuntendheid van Italiaanse producten wereldwijd uit te dragen.
Nu, in 2020, is nieuw tijdperk aangebroken en is het tijd dat de Fiat 500 al zijn populariteit gebruikt om ‘ de verandering’ te inspireren en deel uit te maken van de oplossing. Maar het pad van verandering kan niet alleen worden genomen. We hebben partners nodig met eenzelfde positieve kijk, die willen meewerken aan het verbeteren van de toestand van de aarde. Dit is de natuurlijke habitat van de drie spectaculaire eenmalige creaties, die dienen als duurzamheidstestament om de aarde te verbeteren. Armani, Bvlgari en Kartell namen deel aan het New 500-project om de verandering te stimuleren en om de komst van de eerste volledig elektrische FCA-auto te vieren.