Het jaar 2020 markeert voor Maserati het begin van een nieuw tijdperk waarin het merk de komende jaren vele nieuwe modellen, special editions, technologieën en motoren lanceert. Het eerste wapenfeit zijn de compleet nieuwe Royale special editions, die Maserati als voorpremière al op het Salon in Brussel presenteert.
In 2020 voegt Maserati een belangrijk nieuw hoofdstuk toe aan zijn historie. Recent kondigde het Italiaanse merk aan zich te gaan focussen op innovatie, elektrificatie en autonoom rijden. Zo krijgen alle nieuwe Maserati-modellen geavanceerde hybride en elektromotoren die het merk-DNA versterken en de performance-reputatie die het merk door de jaren heen heeft opgebouwd, onderschrijven. De Maserati Ghibli wordt in de loop van 2020 het eerste model met hybride-aandrijving.
Bovendien krijgen alle nieuwe Maserati’s de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden. Te beginnen met de verbeterde Level 2 Highway Assist die nu Level 3 ‘hands-off’ autonoom rijden mogelijk maakt.
Nieuwe toekomst met nieuwe modellen
Het eerste model dat dit nieuwe tijdperk typeert wordt een supersportwagen die in mei 2020 wordt onthuld, en die geavanceerde technologie, sportiviteit en exclusiviteit combineert. De nieuwe GranTurismo en GranCabrio gaan voorzien van een compleet nieuw design mee in het volledig nieuwe tijdperk van elektrificatie.
Maserati op het Salon
Op het Autosalon 2020 is Maserati in Paleis 6 (standnummer 6.03) present met een compleet nieuw ontworpen, 250 m2 grote stand. Blikvangers zijn de Ghibli Royale – die de lancering van de nieuwe Royale special editions voor de Ghibli, Levante en Quattroporte symboliseert -, de Levante Trofeo V8 – voorzien van de 580 pk sterke V8 – en de Quattroporte GranSport, de sportlimousine van het merk. Naast deze drie showmodellen is de stand uitgerust met een configuratieruimte en een exclusieve lounge.
Tot 100 exemplaren gelimiteerd: voorpremière Royale special editions op het Salon
Met de nieuwe Royale Editions brengt Maserati een ode aan de jaren ’80 van de vorige eeuw, waarin Maserati een tot 51 exemplaren gelimiteerde Royale-serie op basis van de Quattroporte lanceerde. Een auto die in 1986 vanwege zijn exclusiviteit met name een populaire keuze bleek onder beroemdheden, inclusief de toenmalige president van de Italiaanse republiek.
Anno 2020 vormen de nieuwe Royale Editions voor de Ghibli, Levante en Quattroporte een moderne interpretatie van de Quattroporte Royale uit 1986. Net als destijds zijn de modellen uitsluitend in een elegante Blu Royale of Verde Royale carrosseriekleur leverbaar. Luxe en comfort vormen de highlights van deze editions, die in alle gevallen de luxueuze GranLusso-uitvoering als basis hebben en naast hun kleur te herkennen zijn aan een speciaal Royale-embleem in het interieur. Exclusiviteit is wederom gewaarborgd: in totaal produceert Maserati wereldwijd slechts 100 Royale Editions.
Ghibli Royale: een ode aan Maserati’s historie
De Ghibli Royale, die in Brussel de lancering van de Royale special editions symboliseert, krijgt aanvullend op het rijk uitgeruste GranLusso uitrustingsniveau een keur aan extra’s. Voorbeelden zijn uiterlijk de 21 inch Titano lichtmetalen velgen, zilverkleurige remklauwen, privacy glass en uiteraard de exclusief aan deze special editions voorbehouden donkergroene of donkerblauwe livery. Binnen is het luxe troef, met onder meer Zegna Pelletessuta Cuoio-stoelen of het tweekleurige Pieno Fiore-leer in Nero/Cuoio, Ebony hoogglans interieurafwerking, een Bowers & Wilkins Sound System, een elektrisch sunroof, het Driver Assistance Package Plus, een Cold Weather pakket, verwarmde voorstoelen en een verwarmd, met leder en hout afgewerkt stuurwiel.
Levante Trofeo: de krachtigste V8 in de historie van het merk
Een andere highlight op de Maserati-stand in Brussel: de Levante Trofeo. Getooid in de kleur Rosso Magam is dit de krachtigste uitvoering van de Levante, voorzien een 3,8-liter V8 bi-turbo die goed is voor 580 pk bij 6.250 tpm en een topsnelheid van 299 km/u. De Levante Trofeo wordt geleverd met het Integrated Vehicle Control System (IVC) én een speciale ‘Corsa’ (Race) rijstand met Launch Control-functie voor een indrukwekkende rijdynamiek, nog betere prestaties en een ware Maserati-rijbeleving. Esthetisch onderscheidt de Levante Trofeo zich door een nieuwe aluminium motorkap met dubbele ventilatieopeningen, 21 inch gesmede aluminium velgen, een carbon voorsplitter, dubbele lamellen in de zwarte grille, zijskirts, een carbon achterdiffuser en Trofeo-emblemen; eigenschappen die de Levante Trofeo onderscheidend maken in sportiviteit en elegantie.
Dit blok ligt ook in de Levante GTS en levert in dat geval een indrukwekkende 530 pk. De GTS combineert de esthetiek van de GranSport-uitvoering met specifieke elementen van de Trofeo, voor een uitgebalanceerde mix van sportiviteit en een onderscheidend voorkomen.
Quattroporte GranSport: ultieme elegantie verpakt in een sportlimousine
Het derde model op de Maserati-stand is Maserati’s absolute topmodel, de Quattroporte in GranSport-livery. Afgelopen jaar kreeg de Quattroporte talrijke updates, waaronder een nieuwe transmissiepook die het schakelen nog intuïtiever laat verlopen, en nieuw lichtmetalen velgen. Het Maserati Touch Countrol (MTC+) en het infotainmentsysteem werden eveneens geoptimaliseerd, met nieuwe graphics en nieuwe bedieningselementen voor de klimaatregeling. Ook is voor de Quattroporte-range tegen meerprijs de lederen bekleding ‘Pieno Fiore’ leverbaar, die bekendstaat om zijn natuurlijke en zachte structuur en zijn unieke karakter. Specifiek voor de Quattroporte GranSport heeft Maserati ook esthetische wijzigingen doorgevoerd, waaronder een nieuwe voorbumper en nieuwe zijskirts.
De modellen op het Salon van Brussel – de eerste belangrijke autoshow voor het merk in 2020 – markeren de aftrap van wat voor Maserati een meer dan spannend jaar gaat worden. Een jaar dat een compleet nieuw tijdperk inluidt voor het merk met de Drietand.