Audi

Audi scherpt RS 5 Coupé en RS 5 Sportback verder aan

Audi heeft de RS 5 Coupé en RS 5 Sportback vernieuwd. Dankzij een stijl-update is het exterieurdesign nog agressiever geworden. Daarnaast krijgen beide RS-modellen een nieuw MMI bedieningsconcept op basis van een groot centraal touchscreen. Gebleven is de indrukwekkende twin-turbo V6 met 331 kW/450 pk en 600 Nm aan trekkracht, voor absolute topprestaties.

Uiterlijk zijn de twee vernieuwde Audi RS 5-modellen direct herkenbaar. De Singleframe-grille is breder en platter geworden. Met die nieuwe styling volgen de nieuwe RS 5-modellen de lijn van de RS 6 Avant en RS 7 Sportback. De opvallende luchtinlaten boven de grille zijn een verwijzing naar de klassieke Audi Sport quattro uit 1984. De 40 millimeter bredere wielkasten maken de twee vernieuwde topsporters tot een indrukwekkende verschijning. Voor extra onderscheidend vermogen ten opzicht van de reguliere Audi A5 zorgen de optionele matrix-LED koplampen met Audi laserlicht. De forse luchtinlaten hebben nu een nieuw vijfhoekdesign.

Ook de dorpels en de diffuser aan de achterzijde – die de twee grote einddempers van het uitlaatsysteem herbergt – zijn gerestyled. Hoogglans zwarte, mat-aluminium en carbonaccenten uit het carbon stylingpakket zetten vóór, achter en bij de dorpels persoonlijke accenten. De vier ringen en RS-emblemen kunnen desgewenst in het zwart worden uitgevoerd. Nieuw zijn de carrosseriekleuren Turbo blauw en Tango rood. De Coupé is verder voorzien van een carbon dak met een CFRP-structuur dat het wagengewicht met bijna vier kilogram vermindert.

Nieuw bedieningsconcept: aanraken in plaats van knoppen

De twee vernieuwde RS 5-modellen vertrouwen voortaan op een nieuw bedieningsconcept in de vorm van een 10,1 inch MMI touchscreen. Het grote, vrijstaande scherm met akoestische feedback is licht op de bestuurder gericht. In combinatie met het MMI navigatie plus top-infotainmentsysteem voorziet een speciaal RS-scherm de bestuurder van specifieke informatie over de rijtemperatuur, langs- en zijdelingse acceleratie, het sportdifferentieel, de bandenspanning en de bandentemperatuur.

Maximale tractie, sportiviteit en stabiliteit

Gebleven is de vertrouwde 2.9 TFSI twin-turbo V6 die in de RS 5 Coupé en Sportback goed is voor liefst 331 kW/450 pk en een indrukwekkend koppel van 600 Nm dat al vanaf 1.950 tpm voorhanden is. Daarmee sprinten de twee RS-modellen in 3,9 seconden van 0-100 km/u en vervolgens door naar een top van desgewenst 280 km/u. Een rap schakelende achttraps tiptronic-automaat stuurt het vermogen via quattro permanente vierwielaandrijving naar de vier wielen. Nog sportiever wordt het met het optionele sportdifferentieel op de achteras, dat de aandrijfkracht actief tussen de twee achterwielen verdeelt. Standaard staan de RS 5-modellen op 19 inch velgen. Nieuwe 20 inch exemplaren zijn optioneel beschikbaar in drie varianten, onder meer in volledig hoogglans zwart of in mat brons.

De vernieuwde Audi RS 5 Coupé en RS 5 Sportback worden in het eerste kwartaal van 2020 in Nederland leverbaar. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Geef een reactie