Volvo Cars sluit zich aan bij de G7 Ocean Partnership Summit, een van de grootste milieutoppen ter wereld. Volvo is de enige autofabrikant die is uitgenodigd voor de G7-top. Dat onderstreept Volvo’s leidende positie in de auto-industrie op het gebied van duurzaamheid.
Tijdens de milieutop in het Canadese Halifax komen regeringen, bedrijven en non-gouvernementele organisaties bij elkaar. Volvo zal expliciet het G7 Ocean Plastics Charter bekrachtigen. Het presenteert er ook zijn eigen duurzaamheidsprogramma tot in detail, inclusief de recente Plastics Vision, dat als doel heeft om de hoeveelheid gerecycled materiaal dat wordt gebruikt in nieuwe Volvo’s aanzienlijk te verhogen.
Volvo Cars heeft een van de meest ambitieuze duurzaamheidsprogramma’s in de auto-industrie, met als duidelijk doel zijn totale milieu-impact tot een minimum te beperken. Belangrijke onderdelen van de strategie zijn het verminderen van plasticvervuiling en het aanzienlijk verhogen van het gebruik van gerecyclede materialen in nieuwe auto’s.
Het Handvest van de G7 verplicht regeringen om concrete en ambitieuze stappen te nemen om het wereldwijde probleem van vervuiling door plastic in de oceanen aan te pakken. Bijvoorbeeld door het stimuleren van het gebruik van gerecyclede kunststoffen en het verminderen van plasticvervuiling. Volvo Cars is de eerste en enige autofabrikant die het Handvest ondertekende.
“Onze benadering van duurzaamheid ondersteunt actief het G7 Ocean Plastics Charter. Onze steun aan het Handvest is een natuurlijk verlengstuk van onze aanpak”, aldus Maria Hemberg, Senior Vice President Group Legal, General Counsel en Chair van de Sustainability Board van Volvo Cars.
Eerder dit jaar kondigde Volvo Cars aan dat het ernaar streeft dat tegen 2025 ten minste 25 procent van de gebruikte kunststoffen in nieuwe Volvo’s van gerecycled materiaal is gemaakt. Om te bewijzen dat deze ambitie haalbaar is, is een speciale versie van de Volvo XC60 T8 plug-in Hybrid gebouwd. Daarmee laat Volvo zien dat meer gerecyclede materialen in een auto verwerkt kunnen worden zonder daarbij concessies te doen aan de veiligheid of de kwaliteit. Overleg in een vroeg stadium met belangrijke toeleveranciers over terugdringen van het gebruik van plastic leverde positieve reacties op.
De meest recente editie van de Volvo Ocean Race richtte zich op de plasticvervuiling van de oceanen. Volvo Cars financierde in het kader van de zeilwedstrijd een onderzoek naar de gezondheid van het leven in de oceanen en organiseerde wereldwijd tientallen succesvolle evenementen waarbij stranden werden schoongemaakt. Hierbij waren duizenden Volvo Cars-medewerkers betrokken.
Ook in zijn kantoren en fabrieken richt Volvo Cars zich op reductie van plasticvervuiling. Het bedrijf werkt er momenteel aan om al het plastic voor eenmalig gebruik te verwijderen uit de kantoren, kantines en evenementen over de gehele wereld. Dit moet tegen het einde van 2019 volbracht zijn. Elk jaar vervangt het programma meer dan 20 miljoen plastic voorwerpen als bekers, voedselcontainers en bestek door duurzamere alternatieven, waaronder biologisch afbreekbare producten van papier, pulp en hout.
Volvo Cars streeft er in het algemeen naar om de milieu-impact van zowel zijn producten als zijn activiteiten te verminderen. In 2017 kondigde Volvo Cars aan dat alle nieuwe modellen die het na 2019 introduceert, leverbaar zijn met elektrische aandrijving. Dit voorjaar versterkte Volvo Cars dit streven door te stellen dat in 2025 de helft van de wereldwijde omzet zal komen uit de verkoop van volledig elektrische auto’s.
Operationeel gezien streeft Volvo Cars naar klimaatneutrale productie tegen 2025. In januari dit jaar werd de motorenfabriek in het Zweedse Skövde de eerste klimaatneutrale fabriek.