De laatste ontwikkelingen in het productoffensief van BMW staan centraal tijdens de Mondial de l’Automobile 2018 in Parijs. Opwindend design, vooruitstrevende technologie en nog meer rijplezier bepalen het karakter van de nieuwste modellen die BMW presenteert op de belangrijkste dag op de Europese autoshowkalender in 2018. De nieuwe modellen introduceren de nieuwste ontwerptaal van het merk in verschillende segmenten en vertegenwoordigen wederom vooruitgang op het gebied van digitalisering, bediening, duurzaamheid en rijdynamiek. Bezoekers van de autoshow in Parijs kunnen bijvoorbeeld kennismaken met het nieuwe BMW Operating System 7.0 – een volledig digitaal samenspel van het instrumentenpaneel en de Control Display – waarmee het systeem nog meer op basis van persoonlijke voorkeur kan worden afgestemd. Andere innovaties zijn BMW Laserlight en de Steering & Lane Control Assistant die ook beschikbaar zijn voor andere nieuwe modellen, evenals de unieke
Reversing Assistant die de controle bij achteruitrijden in krappe ruimtes en met beperkt zicht overneemt.
De selectie van serieproductiemodellen die in de nabije toekomst worden gelanceerd, evenals innovatieve, technologische ontwikkelingen die bezoekers van de autoshow van 4 tot en met 14 oktober 2018 kunnen ontdekken, weerspiegelen ook de rigoureuze implementatie van NUMBER ONE > NEXT. Deze bedrijfsstrategie van BMW Group legt de nadruk op ontwikkelingen die vooral relevant zijn voor de toekomst van het merk, zoals design, autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en services. De progressie die op deze gebieden gemaakt worden en in Parijs te zien zijn, onderstrepen de toonaangevende rol van BMW Group bij het vormgeven van toekomstige, persoonlijke mobiliteit. Ook belangrijk is het modeloffensief in het luxesegment (dat begon met de showpremière van de BMW 8 Serie Coupé), de voortdurende uitbreiding van de BMW X familie met het debuut van de nieuwe BMW X5 en de toevoeging van de nieuwe BMW M5 Competition aan de BMW M GmbH line-up.
Onvervalst sportief karakter: de nieuwe BMW Z4.
BMW voegt een nieuw hoofdstuk toe aan zijn fascinerende historie op het gebied van roadsters. De hoofdrolspeler in kwestie is de nieuwe BMW Z4, die in de Franse hoofdstad zijn showdebuut maakt. De nieuwste versie van de open tweezitter straalt pure sportiviteit uit dankzij het krachtige carrosserieontwerp in de nieuwste designtaal van het merk, de klassieke softtop met elektrische bediening en het op de bestuurder gefocuste interieur. Het dynamische potentieel van de nieuwe BMW Z4 is te danken aan de substantieel verbeterde motoren, het nieuwe chassisontwerp en de extreem stijve carrosseriestructuur. Grote spoorbreedte, ideale 50:50 gewichtsverdeling en een compacte wielbasis verbeterden de wendbaarheid van de auto. De centrale zitpositie, een minimaal gewicht en het zwaartepunt staan garant voor intens rijplezier. Het nieuwe besturingssysteem BMW Operating System 7.0 tilt de werking en de bediening naar een nog hoger niveau en maakt gebruik van een 10,25-inch kleurendisplay voor het instrumentenpaneel en centrale beeldscherm.
Aan de top van het driedelige aanbod van de BMW Z4 staat de BMW M performance versie. De nieuwe BMW Z4 M40i (gecombineerd brandstofverbruik: 7,4 – 7,1 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 168 – 162 g/km) is uitgerust met een zescilinder-in-lijn benzinemotor die 250 kW (340 pk) levert. Deze motorvariant laat de Z4 in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Adaptive M Sport wielophanging, variabele sportbesturing, M Sport remmen en elektronisch M Sport differentieel en 18-inch lichtmetalen M wielen met high-performance banden zijn standaard op het topmodel.
Dynamische progressie in het luxesegment: de nieuwe BMW 8 Serie Coupé. Ook de nieuwe BMW 8 Serie Coupé staat in de schijnwerpers op de autoshow van Parijs. Dit model combineert dynamische eigenschappen van een eersteklas sportauto – zowel visueel als technisch – met de exclusiviteit van een luxueuze coupé. De nieuwe 8 Serie vormt een uiterst dynamische inleiding in het luxesegment als onderdeel van het modeloffensief. De geavanceerde voorzieningen op het gebied van weergave en bediening, bestuurdersassistentie en connectiviteit dragen eveneens bij aan het exclusieve, innovatieve karakter van de auto.
De overeenkomsten van de BMW 8 Serie Coupé en de BMW M8 GTE endurance-racer zijn met name aanwezig bij de BMW M Performance versie die beschikbaar is vanaf de marktintroductie. De nieuwe BMW M850i xDrive Coupé (gecombineerd brandstofverbruik: 10,5 – 10,0 l/100 km; gecombineerde CO2-uitstoot: 240 – 228 g/km) wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde V8-benzinemotor met een vermogen van 390 kW (530 pk) die in dit model debuteert. De koppelrijke krachtbron, ondersteltechniek met autosportexpertise en M Sport differentieel doordringen de BMW M850i xDrive Coupé met dynamische kwaliteiten.
Behalve de V8-motor bestaat het motorengamma uit een zescilinder-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 235 kW (320 pk), die geleverd wordt in de nieuwe BMW 840d xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 6,2 – 6,1 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot: 164 – 160 g/km). Beide motorvarianten zijn voorzien van intelligente vierwielaandrijving en standaard uitgerust met Adaptive M wielophanging en Integral Active Steering.
Veelzijdiger en innovatiever dan ooit: de nieuwe BMW X5.
De wereldpremière van de nieuwe BMW X5 op de Mondial de l’Automobile 2018 opent een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Sports Activity Vehicle (SAV). De vierde generatie van de stichter van de BMW X familie blinkt uit met zijn majestueuze rijkwaliteiten en tal van innovatieve voorzieningen. Het nieuwe exterieurdesign versterkt de krachtige, autoritaire en robuuste uitstraling van de nieuwe BMW X5 (gecombineerd brandstofverbruik: 11,6 – 6,0 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot: 264 – 158 g/km). Het interieur combineert een royale hoeveelheid ruimte met een modern design en luxueuze ambiance.
Een reeks vernieuwde motoren, de nieuwste generatie van BMW xDrive intelligent vierwielaandrijving en een reeks chassissystemen die voor het eerste toegepast worden op een BMW X model zorgen voor de combinatie van comfort, off-road capaciteiten en sportiviteit die zo kenmerkend is voor een SAV. Belangrijke factoren zijn onder meer de twee-assige luchtvering, Integral Active Steering en het Off-Road pakket. De verder uitgebreide selectie van innovatieve rijhulpsystemen omvat nu ook Steering & Lane Control Assistant en Reversing Assistant.
Tevens is de nieuwe BMW X5 standaard uitgerust met BMW Live Cockpit Professional. In combinatie met het nieuwe besturingssysteem BMW Operating System 7.0 zorgt dit voor een nog betere werking en bediening die op basis van persoonlijke voorkeur kan worden afgestemd.
Prestaties gemaximaliseerd: de nieuwe BMW M5 Competition.
Op de stand van BMW op de Mondial de l’Automobile 2018 schittert nog een wereldprimeur die vooral liefhebbers van snelle auto’s zal aanspreken. Met de BMW M5 Competition (gecombineerd brandstofverbruik: 10,8 – 10,7 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot: 246 – 243 g/km) toont BMW M GmbH het publiek voor het eerst de krachtigste en sportiefste versie van de snelle sedan. Ten opzichte van de standaardversie steeg het motorvermogen met 19 kW (25 pk) tot 460 kW (625 pk), terwijl de fellere respons en de specifieke afstelling van het onderstel zorgt voor een rijervaring die duidelijk op autosport geïnspireerd is. De nieuwe BMW M5 Competition stuurt zijn kracht via een 8-traps Steptronic automaat en M xDrive intelligente vierwielaandrijving naar het wegdek. De verbeteringen aan de V8-motor uiten zich in een verkorte acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden. De sprint vanuit stilstand naar 200 km/u duurt 10,8 seconden.
Een specifiek M Sport uitlaatsysteem, op maat gemaakte motorsteunen en exclusieve 20-inch lichtmetalen M wielen maken het topklasse performancepakket compleet. Speciale ontwerpkenmerken in hoogglanzend zwart en de toevoeging van ‘Competition’ aan de M5-badge op het kofferdeksel onderstrepen het uitzonderlijk dynamische potentieel van het nieuwe vlaggenschip.
*Gegevens over brandstofverbruik, CO2-uitstoot, elektriciteitsverbruik en bereik zijn vastgesteld in overeenstemming met de voorgeschreven meetprocedure Verordening (EU) 2007/715. De cijfers hebben betrekking op een voertuig met basisuitrusting in Duitsland, de uiteenlopende waarden houden rekening met verschillen in de geselecteerde wiel- en bandenmaat en optionele uitrusting.