De Fiat 500X heeft zowel uiterlijk als technisch een ingrijpende upgrade gekregen met nieuwe looks, nieuwe turbobenzinemotoren en nieuwe technologie. Hiermee komt de Italiaanse SUV tegemoet aan de jongste mobiliteitseisen in het snel groeiende.
De nieuwe 500X onderscheidt zich uiterlijk door nieuwe koplampen en achterlichten met LED-verlichting. Nieuwe interieurs versterken het originele 500-karakter en bieden daarnaast nog meer comfort en functionaliteit. Daarnaast wordt voor het eerst op een Europese Fiat een gehele nieuwe serie drie- en viercilinder FireFly turbobenzinemotoren toegepast. Deze krachtbronnen staan niet alleen garant voor optimaal rijplezier, maar verbruiken ook tot 20% minder brandstof dan de vorige generatie benzinemotoren, terwijl ze tot 20% stiller zijn dan vergelijkbare turbodiesels. De rijbeleving is plezierig, comfortabel en veilig als vanouds, een gevoel dat verder wordt versterkt door de nieuwe rijassistentiesystemen die tot de standaarduitrusting van alle versies behoren. De automatische verkeersbordherkenning levert, in combinatie met de intelligentie snelheidsassistentie, een belangrijke bijdrage aan het vermijden van snelheidsovertredingen. Met een eenvoudige druk op een knop kan de maximum rijsnelheid worden afgestemd op de hoogst toegestane snelheid die op de verkeersborden wordt afgelezen, terwijl de eveneens standaard aanwezige rijbaanbewakingsfunctie waarschuwt voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan op snelwegen.
Vernieuwd design, volledig gericht op functionaliteit en onderscheidend karakter
De Fiat 500X nu nog moderner en functioneler. De nieuwe voorzieningen op het gebied van comfort en veiligheid zijn daarbij met veel aandacht voor detail in het bestaande ontwerp geïntegreerd, waardoor het oorspronkelijke karakter van het model behouden is gebleven.
De meest opvallende nieuwe designelementen zijn de LED-lichtunits. LED-dagrijlichten en -achterlichten zijn standaard en deze zorgen voor een modernere uitstraling, passend bij de nieuwe stylingelementen die onlangs op de andere modellen van de 500-serie zijn geïntroduceerd. Als optie zijn nieuwe koplampen leverbaar die volLEDig gebruikmaken van LED-technologie. Met behoud van de originele 500X-stijl bieden deze nieuwe units – die zijn ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli – een 20% grotere lichtopbrengst ten opzichte van de xenon-koplampen die voor de vorige generatie werden aangeboden. LED-koplampen verbeteren niet alleen het zicht en de zichtbaarheid, maar verbruiken ook vijf maal minder stroom dan conventionele halogeenlampen. Bovendien draagt het aan daglicht verwante licht bij tot een geringere vermoeidheid van de ogen en hebben LED-koplampen een groter zichtbereik: bij een snelheid van 90 km/h worden obstakels bijvoorbeeld zo’n vier seconden eerder waargenomen dan met standaard halogeenkoplampen, wat overeenkomt met een afstand van 100 meter.
De nieuwe lichtmodules geven het front van de nieuwe 500X een duidelijk onderscheidende look. Hetzelfde geldt in feite ook voor de achterlichtunits die dankzij de LED-verlichting niet alleen nog origineler en herkenbaarder zijn, maar ook de zichtbaarheid en dus de verkeerveiligheid verbeteren.
De nieuwe Urban-versie onderscheidt zich door een nieuw design van de voor- en achterbumper, terwijl de bumpers van de Cross en City Cross zijn voorzien van nieuw ontworpen beschermplaten die het avontuurlijke karakter van deze versies onderstrepen. Het exterieurdesign illustreert het dubbele karakter van de 500X: aan de ene kant is het een auto die dankzij zijn compacte afmetingen en hoge zitpositie ideaal is om de hectiek van het drukke stadsverkeer het hoofd te bieden, aan de andere kant is het een auto die met zijn avontuurlijke uitstraling uitnodigt tot outdoor-activiteiten. Zijn hoogwaardige afwerking, de royale toepassing van kwaliteitsmaterialen en tal van handige opbergruimtes maken daarbij zowel zijn compacte buitenkant als ruime interieur nog aantrekkelijker. Het comfortabele en in onmiskenbare Italiaanse stijl uitgevoerde interieur is leverbaar in zeven verschillende uitvoeringen. Deze worden verkregen door het combineren van de verschillende soorten bekleding – in stof of in Leder – met de diverse mogelijkheden op het gebied van afwerking en kleuren. De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en de 500X beschikt over een royale bagageruimte. Een van de belangrijkste innovaties betreft de gerestylede cockpit met een nieuw, nog beter afleesbaar instrumentenpaneel en een ergonomisch geperfectioneerd stuurwiel, dat een betere positionering van de handen van de bestuurder met meer grip garandeert. De Uconnect-toetsen op dit met techno-leder beklede stuurwiel maken een veilige bediening van het infotainmentsysteem tijdens het rijden mogelijk. Met zijn gemakkelijk bereikbare bedieningselementen, ergonomisch geplaatste versnellingshendel en handige armleuning tussen de voorstoelen draagt het inzittendencompartiment bij tot een comfortabele en ontspannen rijbeleving.
Het instrumentenpaneel is, net als voorheen, uitgevoerd met drie ronde klokken die in de beste 500-stijl een vintage look combineren met moderne technologie. Aan weerszijden van het paneel bevinden zich analoge meters voor de rijsnelheid en het motortoerental, terwijl het configureerbare 3,5-inch TFT-scherm in het midden de bestuurder op een duidelijke, eenvoudige manier van belangrijke rij-informatie voorziet.
Benzinemotoren van de nieuwste generatie
De nieuwe 500X is het eerste Europese Fiat-model waarin de innovatieve serie drie- en viercilinder turbobenzinemotoren wordt toegepast. Deze bieden klanten het juiste compromis tussen de rijprestaties van benzinemotoren en de zuinigheid van dieselmotoren. De nieuwe krachtbronnen zijn 20% stiller dan de beste turbodiesels en 20% zuiniger dan de vorige generatie benzinemotoren.
Deze nieuwe Firefly-turbomotoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter (GPF) en voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6/D. Ze zijn gedurende meer dan 75.000 uur aan virtuele tests onderworpen en hebben ruim 60.000 uur op de proefbank gedraaid onder omstandigheden die met de praktijk vergelijkbaar zijn. Daarnaast hebben ze bij testritten over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om hun betrouwbaarheid en levensduur op de weg te beproeven.
De nieuwe serie turbobenzinemotoren is op een modulaire structuur gebaseerd met een standaard slagvolume van 0,33 liter per cilinder. Naast een 1-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 190 Nm, die wordt aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, omvat de serie een 1,3-liter viercilinder met een vermogen van 150 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde zestraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Voor de Nederlandse markt worden alle motorvarianten uitsluitend in combinatie met voorwielaandrijving geleverd.
Het bijzondere aan deze motoren is hun specifieke architectuur die efficiency, modulariteit en een hoge mate van standaardisatie ten aanzien van zowel de componenten als het fabricageproces garandeert. Daarnaast biedt het motorconcept voldoende ontwikkelingspotentieel voor de toekomst.
De nieuwe motoren zijn geheel van aluminium vervaardigd, wat ze ongekend licht maakt (de driecilinder weegt slechts 93 kg). Het in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering en er wordt gebruik gemaakt van een grondplaat om de beste balans te bereiken tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.
Het doordachte ontwerp van de aandrijflijn blijkt uit tal van innovatieve technische details die bijdragen tot het verbeteren van de prestaties en het verhogen van het rijcomfort, zoals de toepassing van directe benzine-inspuiting om het volumetrisch rendement te optimaliseren en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk voor een snellere respons op gaspedaalcommando’s en een fellere acceleratie.
Een andere belangrijke innovatie op de nieuwe turbomotoren is de introductie van de derde generatie van FCA’s exclusieve MultiAir-technologie. Dit MultiAir III-systeem optimaliseert het verbrandingsrendement door continu de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen te regelen. De speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen zorgen daarbij voor een aanzienlijke verbetering van het rendement bij lage motorbelasting. Door namelijk de inlaatkleppen vroeger te openen, kan een deel van het uitlaatgas worden gerecirculeerd. En door de inlaatkleppen later te sluiten, wordt tegelijkertijd de vullingsgraad bij vollast verhoogd. Op deze manier kan de MultiAir III-technologie bijdragen aan het verlagen van de compressieverhouding, het onderdrukken van detonatieverschijnselen en het substantieel verminderen van het brandstofverbruik, zelfs wanneer de motor zijn volle vermogen levert.
Nieuwe rijassistentiesystemen
Behalve een originele styling, rijke uitrusting en hoog comfortniveau biedt de nieuwe 500X ook de modernste technologie op het gebied van rijassistentie en connectiviteit om het rijden nog aangenamer en veiliger te maken.
Zo zijn alle versies standaard uitgerust met twee nieuwe systemen: Traffic Sign Recognition en Speed Advisor. Het eerste herkent en ‘leest’ verkeersborden en geeft deze als pictogram weer in het instrumentenpaneel, terwijl het tweede de bestuurder in staat stelt om de rijsnelheid met een simpele klik aan de afgelezen snelheidslimiet aan te passen om snelheidsovertredingen te voorkomen. Eveneens standaard op alle versies is Lane Assist, een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijbaan. Als optionele uitrusting zijn onder meer leverbaar Blind Spot Alert, dat constant de dode hoek aan de zijkant van de auto bewaakt, Safety Distance Manager (ACC), een geavanceerde vorm van cruise control waarbij de rijsnelheid van de auto wordt aangepast aan het overige verkeer en de afstand tot een voorligger, en de autonome noodremfunctie Autonomous Emergency Brake.
De nieuwe verkeersbordherkenningsfunctie Traffic Sign Recognition maakt gebruik van een camera achter de voorruit die de snelheidslimieten op de borden langs en boven de weg leest. Die informatie wordt in realtime naar het display in het instrumentenpaneel verzonden om zo de bestuurder te waarschuwen voor de geldende maximumsnelheid.
Speed Advisor: dit is een nieuwe functie van de snelheidsbegrenzer die het mogelijk maakt de rijsnelheid met een simpele klik aan de geldende snelheidslimiet aan te passen. Wanneer Traffic Sign Recognition een snelheidsbeperking herkent, kan de bestuurder met behulp van Speed Advisor de rijsnelheid zo nodig dus meteen tot deze limiet verlagen. Daarmee bevordert dit waardevolle hulpmiddel niet alleen de veiligheid, maar draagt het ook bij aan het voorkomen van hoge boetes voor snelheidsovertredingen.
Lane Assist is een waarschuwingssysteem dat een optische sensor gebruikt om de positie van de auto ten opzichte van de rijbaanmarkeringen op het wegdek te herkennen. Wanneer het systeem vaststelt dat de auto de rijbaan dreigt te verlaten zonder dat de richtingaanwijzers worden bediend, verschijnt er een waarschuwingssymbool in het dashboard en wordt de bestuurder met lichte trillingen in het stuurwiel tot een corrigerende actie aangespoord. Het systeem werkt bij snelheden tussen de 60 en 180 km/h en kan door de bestuurder naar eigen voorkeur worden in- of uitgeschakeld.
Safety Distance Manager is een functie die zorgt dat de rijsnelheid automatisch wordt verlaagd wanneer de auto te dicht een voorligger nadert of als een ander voertuig op korte afstand in dezelfde rijbaan invoegt. Zodra de voorligger sneller gaat rijden of naar een andere rijbaan uitwijkt, zal het systeem de oorspronkelijke snelheid herstellen. Het systeem werkt vanaf een snelheid van 30 km/h en minimale afstand tot voorliggers kan door de bestuurder worden aangepast.
Autonomous Emergency Brake is een op de nieuwe 500X leverbare noodremfunctie die voor de auto opdoemende obstakels herkent en automatisch de remmen activeert als de bestuurder geen actie onderneemt om een botsing te voorkomen. Het bekrachtigde remsysteem van de 500X kent drie speciale functies: Autonomous Emergency Brake, Prefill en Brake Assist. De eerste functie zorgt dat een noodremactie wordt uitgevoerd indien na zorgvuldige afweging van de positie en snelheid van naderende obstakels, de snelheid van de auto, de zijdelingse acceleratie, de stuurhoek en de op het gaspedaal uitgeoefende druk blijkt dat een botsing dreigt. Essentieel daarbij is dat de bestuurder op elk moment de volLEDige controle over de auto kan hernemen. Het Prefill-systeem zorgt dat op voorhand druk in het remsysteem wordt opgebouwd om sneller te kunnen reageren bij een noodremactie van de bestuurder of het Autonomous Emergency Brake-systeem. Brake Assist, ten slotte, herkent noodsituaties en past de respons van het rempedaal aan om in cruciale omstandigheden nog sneller te kunnen remmen.
De koplampen met lichtsensor en automatische dimfunctie schakelen niet alleen in automatisch in bij onvoldoende buitenlicht, maar schakelen ook automatisch over van grootlicht op dimlicht bij het naderen van een tegenligger.
Blind Spot Alert en Rear Cross Path Detection maken gebruik van radarsensoren. Blind Spot Alert – dodehoekbewaking – waarschuwt de bestuurder met behulp van een oplichtend waarschuwingssymbool in de buitenspiegels en een geluidssignaal voor weggebruikers die zich bij rijbaanwisselingen of inhaalmanoeuvres in de dode hoek aan de zijkant van de auto bevinden. Rear Cross Path Detection – detectie van kruisend verkeer achter de auto – waarschuwt de bestuurder voor van opzij naderend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeerplaats of oprit.
De regen- en lichtsensoren verbeteren zowel het zicht als de veiligheid. De regensensor werkt met een infraroodsensor (aan de binnenspiegel) die continu infraroodstralen op de voorruit richt om eventuele regendruppels waar te nemen. Wanneer wordt geconstateerd dat het regent, activeert het systeem automatisch de ruitenwissers. Op soortgelijke wijze schakelt de lichtsensor automatisch de koplampen in bij onvoldoende buitenlicht.
Met behulp van de achteruitrijcamera wordt na het inschakelen van de achteruitversnelling op het Uconnect-scherm een groothoekbeeld van de zone direct achter de auto geprojecteerd om het achteruitrijden makkelijker en veiliger te maken. Dynamische hulplijnen in het display assisteren de bestuurder bij het parkeren in krappe ruimtes.
Met Keyless Entry & Go hoeft de bestuurder geen sleutel tevoorschijn te halen voor het openen en starten van de auto. Bij het “optillen” van de portiergreep controleert de regelmodule van het systeem of de sleutel zich in de nabijheid bevindt: wanneer de via radiosignalen uitgezonden geheime codes worden herkend, ontgrendelt het systeem de portieren. Na het instappen kan de bestuurder vervolgens eenvoudig de motor starten door de startknop op het dashboard in te drukken. Dit systeem is vooral handig wanneer de bestuurder zijn handen vol heeft en de sleutel zich in een zak of handtas bevindt.
De zelfdimmende binnenspiegel voorkomt verblinding door de koplampen van een achterligger via het spiegelglas. De functie werkt na te zijn ingeschakeld, automatisch.
State-of-the-art connectiviteit dankzij Uconnect LIVE met 7-inch HD-touchscreen,
integratie van Apple CarPlay en ondersteuning van Android AutoTM. Het bieden van slimme en betaalbare oplossingen die het autorijden leuker en makkelijker maken, is van oudsher één van Fiats kernwaarden. In de nieuwe 500X komt dit tot uiting in de toepassing van een Uconnect LIVE-infotainmentsysteem dat met een 7-inch HD-touchscreen, integratie van Apple CarPlay en ondersteuning van Android Auto de nieuwste oplossingen biedt op het gebied van connectiviteit en infotainment. Via het optionele Mopar© Connect biedt het systeem bovendien toegang tot online diensten en functies om de auto op afstand met behulp van de smartphone te bedienen en in de gaten te houden.
Het Uconnect 7-inch HD LIVE-systeem behoort tot de standaarduitrusting van alle 500X-versies. Deze nieuwste generatie van het Uconnect-systeem biedt onder andere een 7-inch touchscreen met hoge resolutie, handsfreebediening en audiostreaming via Bluetooth®, tekstlees- en spraakherkenningsfunctie, een Aux-ingang en USB-poorten voor het aansluiten en opladen van een externe apparaat en bedieningstoetsen op het stuurwiel. Optioneel kan het systeem worden uitgebreid met een achteruitrijcamera en het nieuwste TomTom 3D-navigatiesysteem. Daarnaast biedt het de inzittenden toegang tot de Uconnect LIVE-services: na het downloaden van de gratis Uconnect LIVE-app vanuit de App Store of vanaf Google Play op hun smartphone, kunnen ze via het touchscreen op het dashboard bijvoorbeeld muziek streamen met Deezer en TuneIn, nieuwsberichten beluisteren van Reuters en navigeren met TomTom LIVE. Via Facebook Check-in en Twitter kunnen ze contact houden met vrienden. Ten slotte biedt Uconnect LIVE toegang tot eco:Drive dat op basis van een rijstijlanalyse praktische tips geeft om zuiniger en schoner te rijden en my:Car dat het mogelijk maakt alle technische en andere nuttige informatie van de auto bij te houden.
Apple CarPlay en Android Auto: belangrijke nieuwe mogelijkheden van het Uconnect-systeem zijn de integratie van Apple CarPlay – de slimste en veiligste manier om een iPhone tijdens het rijden te gebruiken – en de compatibiliteit met Android Auto, om alle functies van Google onderweg te kunnen benutten.
Apple CarPlay beschikt over een optimaal aan de verkeerssituaties aangepaste navigatiefunctie en kan ook worden gebruikt om te telefoneren, berichten te ontvangen en versturen en muziek te beluisteren, terwijl de aandacht van de bestuurder op de weg geconcentreerd blijft. Daarnaast maakt Apple CarPlay het gebruik van andere bekende op een gesynchroniseerde iPhone mogelijk, zoals Muziek en Berichten.
Dankzij de ondersteuning van Android Auto biedt het Uconnect-systeem gebruikers van een Android-toestel de mogelijkheid om de apps en diensten van hun smartphone op het centrale scherm in het dashboard te ‘projecteren’. Wanneer een Android-smartphone op de auto of een daarin geïnstalleerd compatibel audiosysteem wordt aangesloten, verschijnen de Android Auto-apps op de centrale display in het dashboard.
Zo heeft de bestuurder op een gemakkelijke en veilige manier toegang tot de GPS-navigatie van Google MapsTM en zijn muziekdiensten en multimedia-content beschikbaar, evenals alle favoriete berichten-apps. Het feit dat in de auto hetzelfde vertrouwde besturingssysteem wordt gebruikt als op de telefoon, zorgt voor een optimaal gebruiksgemak en verhoogt zo ook de veiligheid.
Mopar Connect-diensten beantwoorden aan de behoeften van het digitale tijdperk om grote hoeveelheden gegevens in realtime uit te wisselen en te monitoren met behulp van aangesloten apparaten en gebruiksvriendelijke interfaces.
De diensten van Mopar Connect zijn toegankelijk via de Uconnect LIVE-app. De belangrijkste zijn: hulp bij pech onderweg of een ongeval en de mogelijkheid om de portiersloten op afstand te vergrendelen of ontgrendelen. Andere mogelijkheden zijn het lokaliseren van het voertuig in geval van diefstal en het ontvangen van een melding wanneer de auto een tevoren afgebakende zone op de kaart verlaat of harder rijdt dan een instelbare snelheidslimiet.
Tot slot is het met Mopar Connect mogelijk op de telefoon de positie van de geparkeerde auto op te zoeken of de brandstofvoorraad, de ladingstoestand van accu en de bandenspanning op afstand te controleren.
Mopar Connect is geïntegreerd met de Uconnect LIVE-services (my:Car, eco:Drive, G:Skills en TomTom LIVE) en voegt daar twee nieuwe diensten aan toe: my:Assistant en my:Remote Control. my:Assistent stuurt bij een zware botsing automatisch een melding naar de alarmcentrale, waarna een medewerker zal proberen te bellen en zo nodig de hulpdiensten inschakelt. Een soortgelijke procedure wordt toegepast in geval van diefstal: wanneer het systeem detecteert dat de auto wordt verplaatst of wegrijdt zonder dat de sleutel in het contactslot zit of in de auto aanwezig is, wordt het call centre gealarmeerd.
Complete modellenserie voor alle mobiliteitsbehoeften
Het gamma voor de belangrijkste markten in de EMEA-regio omvat drie versies: de 500X Urban als meest grootstedelijke interpretatie van het nieuwe Fiat-model, de 500X City Cross die alles in zich heeft om los te komen van de dagelijkse beslommeringen en de 500X Cross, het topmodel dat uitnodigt tot avontuurlijke outdoor-activiteiten. Het Nederlandse leveringsprogramma omvat bij de lancering (Openings Editions) uitsluitend modellen met voorwielaandrijving.
Deze zijn verkrijgbaar met twee verschillende turbobenzinemotoren – een 1,0-liter driecilinder van 120 pk en een 1,3-liter viercilinder van 150 pk – en twee transmissietypen (handgeschakelde zesversnellingsbak en geautomatiseerde zestraps DCT-transmissie met dubbele koppeling).
Verder hebben klanten keuze uit 14 verschillende carrosseriekleuren: naast de nieuwe parelmoerlak Bianco Perla en de eveneens nieuwe metallic-kleuren Azzurro Italia en Verde Tecno, bestaat het assortiment uit de metallic-kleuren Blu Jeans, Blu Venezia, Grigio Argento en Grigio Moda en de unikleuren Bianco Gelato, Nero Cinema, Beige Cappuccino en Rosso Passione. Tot slot zijn er de matglanzende tinten Blu Jeans en Verde Alpi, evenals de exclusieve drielaags lak Rosso Amore. Het aanbod wordt gecompleteerd door zeven verschillende velgtypen (met diameters van 16-, 17- en 18-inch) en zeven verschillende interieurs.
Het 500X-gamma start met de Urban-versie. De standaarduitrusting van deze meest stadse versie omvat LED-dagrijlichten en -achterlichten, een met techno-leder bekleed stuurwiel, een 3,5-inch infodisplay in het instrumentenpaneel, twee USB-poorten, handbediende airconditioning, cruise control, elektrische parkeerrem en een in twee ongelijke delen (60/40) neerklapbare achterbank. De uitrusting wordt gecompleteerd door de nieuwe Traffic Sign Recognition- en Speed Advisor-
De tweede interpretatie van de nieuwe 500X is de City Cross, die opvalt door zijn speciale voorbumper met vernieuwde bodembeschermplaat. Andere details waarmee deze variant zich onderscheidt zijn de 16-inch lichtmetalen velgen, matchromen sierelementen en buitenspiegels in carrosseriekleur. Tot de overige standaardvoorzieningen behoren mistlampen vóór, een dashboardpaneel in carrosseriekleur en een Uconnect-systeem met 7-inch scherm, DAB digitale radio, voorbereiding op Apple CarPlay en ondersteuning van Android Auto.
De derde en laatste variant is de 500X Cross. Afgezien van de specifieke details van de City Cross-versie, onderscheidt dit topmodel van het gamma zich door 17-inch lichtmetalen velgen, dakrails en donkergetint privacy-glas voor achterste zijruiten en achterruit. Het Uconnect-systeem biedt als extra een TomTom-navigatiesysteem. De standaarduitrusting omvat verder een automatische airconditioning, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en een lichtsensor.
Met het grote aantal beschikbare optiepakketten kunnen kopers hun nieuwe 500X op een voordelige manier verder aan hun individuele wensen aanpassen.