Jaguar Land Rover test slimme, connected auto’s op wegen in het Verenigd Koninkrijk ter voorbereiding op de komst van zelfrijdende auto’s. De tests op de openbare weg zijn onderdeel van het 7,1 miljoen pond kostende UK-CITE Project, gericht op de ontwikkeling van volledig verbonden infrastructuur voor zelfrijdende auto’s.
Ongeveer 65 kilometer van de M40, M42, A45 en A46 gaan profiteren van ’s werelds eerste combinatie van draadloze technologieën (3/4G mobiele netwerken, wifi, glasvezelnetwerken en DSRC – een afkorting voor Dedicated Short-Range Communications) zodat voertuigen altijd met elkaar en met de infrastructuur verbonden kunnen zijn. Het UK-CITE Project maakt het mogelijk verschillende communicatietechnieken op (zeer) hoge snelheden te testen. Het gaat daarbij om het uitwisselen van informatie tussen voertuigen en de infrastructuur, inclusief stoplichten en matrixborden.
De informatie die nu op matrixborden verschijnt, kan in de toekomst bijvoorbeeld direct op het dashboard van de auto worden getoond. En behalve het informeren van bestuurders kunnen op deze wijze ook autonome voertuigen worden geïnformeerd over eventuele gevaren of veranderde verkeerssituaties, zodat het voertuig daarop kan anticiperen. Deze communicatietechnologie – de zogenoemde ‘Over the Horizon’-waarschuwingssystemen – wordt uitvoerig door Jaguar Land Rover getest.
Auto’s met elkaar en de omgeving verbinden – beter bekend als ‘vehicle-to-vehicle’- en ‘vehicle-to-infrastructure’-
Colin Lee, Jaguar Land Rover Connectivity Manager, zegt: “To realise the full benefit of self-driving cars, we need to understand the infrastructure that’s required to support them. Connectivity not only takes us a step closer to making self-driving cars a reality but it also creates the platform to bring more connected safety features to our customers within the next few years. We’re working with some fantastic global experts across industry and academia and we’re eager to take the project into this next phase of testing.”
Jaguar Land Rover test diverse intelligente connectiviteitsvoorzieningen, zoals Emergency Electronic Brake Light Warning (EEBL), Emergency Vehicle Warning (EVW), In-Vehicle Signage (IVS) met Roadworks Warning (RWW) en Traffic Condition Warning (TCW).
UK CITE is slechts één van de connected en autonome projecten die Jaguar Land Rover helpen om klanten in de toekomst meer voorzieningen te kunnen aanbieden zonder afbreuk te doen aan veilig rijplezier. Het project maakt deel uit van de visie van het bedrijf om connectiviteit te gebruiken om de zelfrijdende auto in het grootste scala van real-life, on- en off-road, rijomstandigheden levensvatbaar te maken. UK CITE duurt naar verwachting ongeveer dertig maanden.