Met de in 2014 geïntroduceerde Renegade maakte Jeep wereldwijd zijn debuut in het B-SUV-segment. De Renegade was ook Jeeps eerste SUV die buiten de Verenigde Staten werd gebouwd, in de Melfi SATA-fabriek in Italië. Meteen vanaf het begin wist de Jeep Renegade zich een plaats te verwerven in dit fel bevochten marktsegment. Hij werd de favoriet van klanten die op zoek waren naar een SUV die de ongeëvenaarde offroad-eigenschappen van het merk Jeep combineert met een formaat en een styling die perfect bij een stedelijke lifestyle passen. De Renegade verenigt al deze eigenschappen en verpakt ze in een onmiskenbaar Jeep-design, zoals geïllustreerd wordt door de iconische zevensleufs grille en een uiterlijk dat kracht en robuustheid uitstraalt. Met de komst van de Renegade is Jeep in alle marktsegmenten vertegenwoordigd, waardoor iedereen een authentieke Jeep SUV kan aanschaffen zonder zijn toevlucht te hoeven nemen tot een compromismodel.
De Jeep Renegade is nu vernieuwd en bouwt voort op de sterke punten waarmee de Renegade destijds de door crossovers gedomineerde markt heeft opgeschud en voor recordhoge verkopen van Jeep in Europa heeft gezorgd. De veiligheidsuitrusting van het nieuwe model is uitgebreid en de infotainmentsystemen zijn state-of-the-art. Geheel volgens de Jeep-filosofie is de Renegade 2019 een model dat grenzen overschrijdt. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de geheel nieuwe serie motoren die is ontwikkeld om maximale brandstofzuinigheid te combineren met uitstekende prestaties, zowel op de weg als in het terrein. Op de nieuwe Jeep Renegade debuteren nieuw ontwikkelde Turbo-benzinemotoren in twee varianten: een 1,0-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een koppel van 190 Nm en een 1,3-liter viercilinder met een vermogen van 150 of 180 pk en een koppel van 270 Nm koppel. Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door vernieuwde MultiJet II-turbodiesels met SCR (Selective Catalytic Reduction) die allemaal voldoen aan Euro 6/D: een 1,6-liter van 120 pk en een 2,0-liter met een vermogen van 140 of 170 pk. De motoren van de Renegade 2019 kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, een geautomatiseerde zestraps DDCT-transmissie met dubbele droge koppeling of een uiterst comfortabele negentraps volautomatische transmissie.
De nieuwe Renegade onderscheidt zich door een nog markantere styling met een vernieuwd front en een groot aantal sportieve en functionele details. Tot de traditionele Jeep-designelementen behoren ronde koplampen en trapeziumvormige wielkastranden. Uiterlijk is er een duidelijke verwantschap tussen de Renegade 2019 en de nieuwe Wrangler, waarbij de styling van de Renegade zijn dubbele karakter als zowel stadsauto en offroader benadrukt. Zijn offroad-kwaliteiten behoren tot de beste in zijn klasse en blijven onverminderd maatgevend in het B-SUV-segment. De nieuwe Renegade is leverbaar met zowel voor- als vierwielaandrijving, waarbij er in het laatste geval keuze is uit twee systemen: de ene met en de andere zonder terreinreductie. Beide 4×4-opties zijn uitgerust met automatisch inschakelbare achterwielaandrijving en Selec-Terrain-tractieregeling, een systeem dat optimale grip onder alle rijomstandigheden garandeert en is voorzien van twee aanvullende functies – Hill Start Assist en Hill Descent Control – om het wegrijden en afdalen op steile hellingen te vergemakkelijken. Zijn 4×4-eigenschappen komen het beste tot uiting in de Trailhawk-versie die qua uitrusting en technische details specifiek voor offroad-rijden is bedoeld.
In Europa zal de verkoop van de Jeep Renegade 2019 in september van start gaan. Het complete gamma omvat vier uitrustingsniveaus – Sport, Longitude, Limited en Trailhawk – en het model is beschikbaar met twee nieuwe MultiAir III-benzinemotoren en twee MultiJet II-turbodiesels. Verder is er keuze uit twee aandrijfconfiguraties – voorwiel- en vierwielaandrijving – en drie soorten transmissies (handgeschakelde zesbak, geautomatiseerde zestraps DDCT en negentraps volautomaat). In de landen buiten Europa (Rusland, Midden-Oosten en Afrika) zal de Renegade 2019 vanaf het einde van het jaar leverbaar zijn.
Marktscenario en Renegade-succes
De Jeep Renegade is de eerste auto van Fiat Chrysler Automobiles die gezamenlijk werd ontwikkeld door een team van Italiaanse en Amerikaanse ontwerpers en het is tevens het eerste model in de historie van Jeep dat in Italië wordt gebouwd, in de Melfi SATA-fabriek in Basilicata. Het is daarmee de eerste Jeep die het design, de functionaliteit en het offroad-specialisme van het Amerikaanse merk – dat al meer dan 75 jaar synoniem is met vrijheid, avontuur en 4×4-rijden – combineert met de stijl en de dynamische rijeigenschappen die Italiaanse auto’s wereldwijd beroemd hebben gemaakt. De Renegade was tevens het eerste mondiale Jeep-model dat op drie continenten wordt gebouwd. Behalve in Europa wordt de Renegade namelijk ook geassembleerd in de GAC FCA-fabriek in Guangzhou, China, en in Pernambuco, Brazilië.
Met meer dan 73.200 nieuwe registraties in 2017 was de Renegade de best verkochte Jeep SUV in Europa en in diverse grote afzonderlijke markten, waaronder Italië, Frankrijk, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
In mei 2018 was de Renegade het meest verkochte Jeep-model op de Europese markt met een verkoopstijging van 19,1 procent ten opzichte van 2017. De toonaangevende rol van de Renegade wordt eveneens bevestigd in de verkoopcijfers over de eerste vijf maanden van dit jaar, zowel in Europa als geheel, als in de belangrijkste afzonderlijke markten, waaronder Italië, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Het verder verbeteren van de succesformule van een goed verkopend model is nooit gemakkelijk. De Jeep Renegade 2019 presenteert een herziene styling met nieuwe led-koplampen en introduceert een nieuwe serie motoren die speciaal voor Europa is ontworpen. Verder heeft het model een uitgebreidere veiligheidsuitrusting en state-of-the-art infotainmentsystemen.
Met zijn grote wendbaarheid en goede handling is de Renegade de ideale auto voor korte ritten in stedelijk verkeer, maar dankzij zijn uitmuntende offroad-eigenschappen is hij ook de perfecte compacte SUV voor avontuurlijke vakantiereizen.
Nieuwe turbo-motoren
In de Renegade 2019 debuteert een nieuwe serie turbo-benzinemotoren. Deze worden op de voorwielaangedreven versies aangeboden als 1-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 190 Nm, in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, èn als 1,3-liter viercilinder van 150 pk die is gekoppeld aan een geautomatiseerde zestraps DDCT-transmissie met dubbele koppeling. Voor de vierwielaangedreven versies is er de krachtige 1,3-liter turbo van 180 pk, die is gekoppeld aan een negentraps automatische transmissie met koppelomvormer. Het maximum koppel van beide 1,3-literversies bedraagt 270 Nm.
De nieuwe turbo-motorenfamilie is door de FCA-groep ontwikkeld. De basisstructuur van de nieuwe motoren waarborgt efficiency, modulariteit en een hoge mate van standaardisatie ten aanzien van zowel de componenten als het fabricageproces. Daarnaast biedt het motorconcept voldoende ontwikkelingspotentieel voor de toekomst.
De nieuwe motoren zijn lichter dan voorheen omdat ze geheel van aluminium zijn vervaardigd (de lichtste versie weegt slechts 93 kilo). Het in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering. Er worden stalen cilindervoeringen toegepast om de constructieve stijfheid te vergroten. De 1,8 millimeter dikke voeringen zijn aan de buitenzijde met aluminium gecoat om een ‘metallurgische hechting’ tussen voering en blok te bewerkstelligen. Na diverse cilinderblokontwerpen te hebben bestudeerd, is gekozen voor een bouwwijze met een grondplaat omdat hiermee de beste balans wordt bereikt tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.
Voor een optimale doelmatigheid en het verbeteren van de prestaties en verbruikscijfers ten opzichte van de motoren die ze vervangen, hebben de nieuwe krachtbronnen een boring van 70 mm met een slag-boringverhouding van 1,24 en een krukdesaxatie van 10 millimeter. Dit resulteert in een uiterst compacte verbrandingskamer ten gunste van het thermisch rendement. Een vanuit mechanisch rendement geoptimaliseerd drijfstang-krukconcept zorgt voor minimale wrijving. Deze innovatieve verbrandingsmodule wordt op alle drie- en viercilinder turbo-motoren toegepast.
De cilinderkop is uitgerust met vier kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas. De compacte bouw van de verbrandingskamer waarborgt een snelle verbranding. De op sterke verticale luchtrotaties afgestemde inlaatkanalen zorgen voor een krachtige mengselturbulentie, wat zorgt voor een korte verbrandingstijd en een zich regelmatig ontwikkelend vlamfront. Dit garandeert een hoog thermisch rendement, terwijl pingelverschijnselen effectief worden onderdrukt. Het doordachte ontwerp van de aandrijflijn komt treffend tot uiting in de aanwezigheid van tal van innovatieve technische details, zoals directe benzine-inspuiting om het volumetrisch rendement te optimaliseren en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk voor een snellere respons op gaspedaalcommando’s.
Op de nieuwe turbo-motoren debuteert ook de derde generatie van FCA’s exclusieve MultiAir-technologie, die het verbrandingsrendement verbetert door de kleplichthoogte en -timing te regelen. Dit MultiAir III-systeem zorgt voor een verdere optimalisatie van het openen en sluiten van de afzonderlijke inlaatkleppen. Zo verbetert de toepassing van speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen het rendement bij lage motorbelasting. Door namelijk de inlaatkleppen vroeger te openen, kan een deel van het uitlaatgas worden gerecirculeerd. Tegelijkertijd wordt de vullingsgraad bij vollast verhoogd door de inlaatkleppen later te sluiten. Op deze manier kan de MultiAir III-technologie bijdragen aan het verlagen van de compressieverhouding, het onderdrukken van pingelverschijnselen en het substantieel verminderen van de brandstofverbruik, ook wanneer de motor een hoog vermogen levert.
De nieuwe turbo-motoren zijn gedurende meer dan 60.000 uur op de proefstand getest. Bij testritten, zowel over de weg als in het terrein, zijn over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om de betrouwbaarheid en levensduur ervan te controleren.
De Jeep Renegade 2019 is het eerste model van de FCA-groep waarin de innovatieve turbo-benzinemotoren worden toegepast. Ze zijn ontworpen om klanten de heerlijke rijbeleving van een Jeep SUV te bieden, in combinatie met brandstofbesparingen tot 20% ten opzichte van de voorgaande modellen en een aanzienlijke vermindering van het gewicht, dat slechts 93 kg bedraagt voor de driecilinderversie.
Krachtige 1,6- en 2,0-liter MultiJet II-turbodieselmotoren
De nieuwe Jeep Renegade kan ook worden uitgerust met een 1,6-liter of 2,0-liter turbodieselmotor. Beide motoren maken gebruik van de tweede generatie MultiJet-technologie, een door de FCA-groep ontwikkeld en gepatenteerd dieselinjectiesysteem. Er is keuze uit twee cilinderinhouden en drie vermogensniveaus: een 1,6-literversie van 120 pk in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een geautomatiseerde zestraps DDCT-transmissie met dubbele koppeling. Ook is er een 2,0-litervariant van 140 pk of 170 pk die is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen of een negentraps automatische transmissie.
Voor een zo effectief mogelijke nabehandeling van de uitlaatgassen zijn deze motoren voorzien van een SCR (Selective Catalytic Reduction)-katalysator in combinatie met een dieselpartikelfilter (DPF). Dit resulteert in:
– NOx-reductie door middel van ureuminjectie om het schadelijke NOx om te zetten in onschadelijk stikstof en water
– Reductie van de uitstoot aan (roet)deeltjes door middel van een gecontroleerd regeneratieproces
De vermogens- en koppelcurven tonen aan dat de prestaties en efficiency van de MultiJet II-motorenfamilie tot de top van hun klasse behoren.
Compromisloze stijl
De Renegade 2019 heeft een moderner ogend front met een aangepaste bumper en nieuw gestileerde zevensleufs Jeep-grille, vergelijkbaar met die van de Wrangler, evenals nieuwe koplampen en mistlampen. De dakrails op de Longitude-, Limited- en Trailhawk-versies zijn voortaan in zwart uitgevoerd.
Opvallend nieuw detail zijn de verzonken koplampen die nu voor zowel de dagrijverlichting als het dimlicht en het grootlicht gebruikmaken van led-lampen om de veiligheid te verbeteren. Daarnaast zijn de Limited en Trailhawk optioneel leverbaar met led-mistlampen. Ten opzichte van halogeen-koplampen bieden de nieuwe led-units 50 procent beter zicht, terwijl ze in vergelijking met xenon-koplampen een 20 procent helderder licht uitstralen. Zowel de perceptie van het zicht in de diepte als de zijdelingse lichtuitstraling is verbeterd. Deze veranderingen geven het front van de Renegade een markantere en modernere look zonder afbreuk te doen aan de authentieke Jeep-styling. De achterkant onderscheidt zich met herziene achterlichten die op de Limited- en Trailhawk-versies eveneens met led-lichtunits leverbaar zijn. Deze nieuwe achterlichten vormen met hun karakteristieke ‘X’-symbool een opvallend designelement van de Renegade. Dit detail is geïnspireerd op de versterkingsribben in militaire jerrycans en herinnert zo aan de beroemde Willys MB Jeep uit 1941 en de nieuwe Jeep Wrangler.
Het exterieurdesign wordt gecompleteerd door nieuwe velgen. Deze geven de Renegade een exclusieve uitstraling en dragen bij aan de reeks personalisatiemogelijkheden die klanten wordt geboden. Zo zijn voor het nieuwe model maar liefst zeven verschillende velgentypen beschikbaar, met een keuze uit 16, 17, 18 en 19-inch. Dat laatste formaat wordt voor het eerst op de Renegade aangeboden en is alleen verkrijgbaar op de Limited-versie. Alle velgen hebben een speciale afwerking.
Alles bij elkaar vertoont de nieuwe Renegade een sterkere uiterlijke verwantschap met de Jeep Wrangler en onderscheidt hij zich door een nog markantere en innovatievere styling zonder zijn roots als Jeep te verloochenen. Daarnaast straalt hij nog steeds de functionaliteit en robuustheid uit die van meet af aan kenmerkend was voor zijn design. Om klanten het vrijheidsgevoel van open rijden te bieden – eveneens een element dat onlosmakelijk met de complete nieuwe Jeep Wrangler is verbonden – zijn er twee opendaksystemen voor de Renegade beschikbaar: een tweedelig elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak en het exclusieve My Sky-systeem. Dit laatste bestaat uit twee lichtgewicht panelen die zowel afzonderlijk als gezamenlijk te verwijderen zijn, waarna ze in de bagageruimte kunnen worden opgeborgen.
Interieur: ruimte, functionaliteit en aandacht voor details
De interieurs van de nieuwe Renegade ogen authentiek en modern tegelijk, passend bij de stijl van het merk. Het inzittendencompartiment wordt gekenmerkt door een nauwgezette aandacht voor details, de keuze voor fraaie kleurencombinaties, de toepassing van kwaliteitsmaterialen en de rijkelijke aanwezigheid van hightech voorzieningen en handige, functionele opbergruimtes.
Al sinds zijn introductie blinkt de Renegade uit in veelzijdigheid en functionaliteit. Deze zijn bij de nieuwe versie verder verhoogd met een nieuwe middenconsole, voorzien van een ingebouwde smartphone-houder, nieuwe bekerhouders en extra bergruimtes, waaronder een vak voor een tablet of iPad mini. Dankzij al deze slimme oplossingen is meer dan 1,2 liter aan extra opbergruimte beschikbaar. Eveneens nieuw is de positie van de extra USB-poort (standaard vanaf de Longitude-uitvoering): deze bevindt zich nu aan de achterzijde van de centrale armsteun en is daarmee ook gemakkelijk bereikbaar voor de achterpassagiers.
Ook qua interieurruimte behoort de Renegade tot de top van zijn klasse, met name wat betreft de hoofdruimte en de breedte van de stoelen.
De Renegade biedt diverse mogelijkheden om het interieur te personaliseren, dankzij verschillende specifieke configuraties voor elk uitrustingsniveau. Dit stelt klanten in staat om het interieur te kiezen dat het best bij hun voorkeuren past, variërend van Trespass Black tot Polar Plunge. Zo kan voor de Limited bijvoorbeeld worden gekozen voor Sky Grey- en Black-leder in combinatie met stiksels in Sky Grey. Andere vernieuwingen in het interieur zijn de nieuwe sierlijsten rondom de radio, ventilatieroosters, middentunnel en speakers. Sommige interieurdetails worden gedeeld met de Wrangler, zoals het brede, horizontale instrumentenpaneel met de centrale focuspunten en trapeziumvormige details.
Legendarische Jeep offroad-kwaliteiten
De nieuwe Jeep Renegade is leverbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. De legendarische Jeep offroad-kwaliteiten worden gegarandeerd door twee geavanceerde 4×4-systemen: Jeep Active Drive en Jeep Active Drive Low die maatgevende prestaties leveren onder alle weg-, terrein- en weersomstandigheden. Beide zijn geïntegreerd met het vermaarde Jeep Selec-Terrain-
Jeep Active Drive
Jeep Active Drive is een volautomatisch systeem dat al naar gelang de behoefte en zonder tussenkomst van de bestuurder vrijwel onmerkbaar overschakelt van voorwielaandrijving op vierwielaandrijving en omgekeerd. Op deze wijze wordt energieverlies voorkomen wanneer 4WD niet nodig is, wat een aanzienlijke brandstofbesparing kan opleveren. Het in- en uitschakelen is bij elke snelheid mogelijk en het systeem reageert bij een dynamische rijstijl snel op situaties van dreigend onder- en overstuur. Jeep Active Drive kan maximaal 2.000 Nm aan koppel naar de achterwielen overbrengen, wat een optimale grip in situaties met weinig tractie mogelijk maakt. Een variabele natte koppeling in het achterasdifferentieel die werkt op basis van gepatenteerde Jeep-algoritmes zorgt voor de juiste hoeveelheid aandrijfkoppel onder alle rijomstandigheden, waaronder het rijden op een ondergrond met weinig tractie, snelle acceleraties en een dynamische rijstijl.
Jeep Active Drive Low
Jeep Active Drive Low biedt ten opzichte van Active Drive als extra voorziening een kruipreductie van 20:1 voor onovertroffen 4×4-prestaties. In combinatie met de 2,0-liter dieselmotor en de negentraps automatische transmissie maakt dit systeem de Renegade tot de beste 4×4-auto in zijn klasse die geschikt is voor extreme offroad-condities. De Selec-Terrain-tractieregeling van Jeep Active Drive Low is uitgebreid met een Hill Descent Control-functie.
Hill Descent Control (HDC) maakt het mogelijk om op een veilige en gecontroleerde wijze steile hellingen met een losse of gladde ondergrond af te dalen, zonder dat het rempedaal hoeft te worden bediend. Hierbij maakt deze functie gebruik van het ABS-systeem om de snelheid van de afzonderlijke wielen te regelen en zo een optimale afdaalsnelheid te garanderen.
Trailhawk
Dankzij zijn onafhankelijke wielophanging, die een maximale veerweg van 205 mm en een grondspeling tot 210 mm mogelijk maakt, stelt de Jeep Renegade Trailhawk de norm in zijn klasse wat betreft 4×4-eigenschappen. De Selec-Terrain-tractieregeling van de Trailhawk biedt in aanvulling van de vier standaardinstellingen nog de rijmodus Rock voor een betere grip en een maximum aan wieltractie op ruige bergpaden.
Connectiviteit en infotainment
Al naar gelang het uitrustingsniveau kan de nieuwe Jeep Renegade worden uitgerust met een UconnectTM-infotainmentsysteem met touchscreens van 5-inch, 7-inch of 8,4-inch, waarbij de laatste variant standard voorzien is van een navigatiesysteem. Alle systemen onderscheiden zich door een groot gebruiksgemak en een krachtiger processor met grotere verwerkingscapaciteit. Vanaf het UconnectTM-scherm kan de bestuurder allerlei onboard-voorzieningen bedienen, zoals het klimaatsysteem en de geluidsinstallatie
De UconnectTM 7-inch en 8,4-inch NAV-systemen hebben een HD-kleurenscherm met de nieuwste bedieningsmogelijkheden, zoals de mogelijkheid om met vingerbewegingen in of uit te zoomen en een met ‘Drag and Drop‘ aanpasbare menubalk. Tot de talrijke mogelijkheden van het UconnectTM-systeem behoren ook handsfree telefoneren, navigatie en een tekst-naar-spraak-functie om onderweg op een veilige en comfortabele manier met de buitenwereld contact te houden. De geïntegreerde audiofuncties bieden de bestuurder en andere inzittenden de mogelijkheid om internetradio te streamen via Bluetooth of hun eigen apparaten op het systeem aan te sluiten via de USB-poort en Aux-ingang. De navigatiefunctie van het UconnectTM 8,4-inch NAV-systeem onderscheidt zich door duidelijke routeaanwijzingen en gebruiksvriendelijke spraakbedieningsfuncties voor onder andere het inspreken van een adres en starten van de routebegeleiding.
Integratie met Apple CarPlay en ondersteuning van Android AutoTM
Het UconnectTM 7-inch en 8,4-inch NAV-systeem voor de nieuwe Renegade bieden Apple CarPlay als slimste en veiligste manier om een iPhone tijdens het rijden te gebruiken.
Deze systemen zijn ook compatibel met Android AutoTM, dat de bestuurder het beste van Google ter beschikking stelt. Apple CarPlay beschikt over een optimaal aan de verkeerssituaties aangepaste navigatiefunctie en kan onder meer worden gebruikt om te telefoneren en muziek te beluisteren terwijl de aandacht van de bestuurder op de weg geconcentreerd blijft. Android AutoTM is afgestemd op een gemakkelijke en veilige informatievoorziening tijdens het rijden en biedt bezitters van een Android-toestel de apps en diensten van hun smartphone op het Uconnect-scherm in het dashboard. Zo heeft de bestuurder toegang tot de real-time GPS-navigatie van Google MapsTM, muziek, multimedia-content en zijn favoriete berichtendiensten. En met Waze voor Android zijn alle Waze-functies op het touchscreen in het dashboard beschikbaar.
Dankzij de gemakkelijke, directe koppeling van hun telefoon aan het Uconnect-systeem, kunnen gebruikers in de auto dezelfde besturingssystemen als thuis gebruiken, zodat ze ook tijdens het rijden op een veilige en gemakkelijke manier continu met de buitenwereld in contact kunnen blijven.
Android AutoTM en Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.
Jeep UconnectTM-services beschikbaar op alle UconnectTM-systemen
De drie infotainmentsystemen voor de nieuwe Renegade – UconnectTM 5-inch, UconnectTM 7-inch en UconnectTM8,4-inch NAV – bieden gebruikers toegang tot het complete aanbod aan UconnectTM LIVE-services op het gebied van entertainment en informatie door simpelweg hun iPhone of smartphone op het UconnectTM-systeem aan te sluiten. Daarvoor moeten ze wel de UconnectTM LIVE-app op hun toestel installeren. Deze app kan worden gedownload vanuit de App Store of van Google Play.
Via het touchscreen op het dasboard hebben ze vervolgens toegang tot onder andere Tune In Internet met meer dan 100.000 webradiostations uit de hele wereld, Deezer Internet Music met een muziekbibliotheek van meer dan 35 miljoen titels, Reuters om op de hoogte te blijven van het laatste wereldnieuws en, uiteraard, Facebook, Facebook CheckIn en Twitter om met vrienden en volgers in contact te blijven. UconnectTM LIVE biedt ook toegang tot my:Car, een handige app die onder andere herinneringen stuurt wanneer het tijd is voor een onderhoudsbeurt en de mogelijkheid biedt de onderhoudswerkzaamheden bij te houden in een elektronisch servicehandboek.
Jeep Skills, de exclusieve app voor het meten van offroad-prestaties in real-time
Voor klanten die hun rijprestaties buiten de gebaande paden willen verbeteren, is het UconnectTM 8.4-inch NAV-systeem leverbaar met de Jeep Skills-optie. Deze opmerkelijk gebruiksvriendelijke app verschaft specifieke indicatoren waarmee Jeep-bestuurders hun offroad-prestaties kunnen beoordelen.
Jeep Skills helpt klanten het offroad-potentieel van de nieuwe Jeep Renegade te ontdekken en zijn capaciteiten ten volle te benutten. Het geeft de bestuurder constant informatie over de 4×4-systemen en stuurt in real-time praktische feedback naar het 8,4-inch display omtrent een reeks specifieke parameters zoals tractie, langs- en dwarshellingshoek van de auto, omgevingsluchtdruk en hoogte waarop worden gereden.
Daarnaast kan Jeep Skills nuttige informatie over enkele aanvullende voertuiggegevens verstrekken, zoals oliedruk, stuurhoek, G-kracht, druk op gas- en rempedaal, acceleratie van 0 tot 50 km/h en van 0 tot 100 km/h, remweg en snelheid.
Bestuurders kunnen routes kiezen uit het digitale roadbook en meer te weten komen over de moeilijkheidsgraad van de wegen. Maar ze kunnen ook hun favoriete offroad-trajecten delen met de Jeep Community en andere Jeep Skills-gebruikers. Afhankelijk van de rijprestaties en gerealiseerde doelen op de geselecteerde routes kunnen bestuurders onderscheidingen verdienen die naar moeilijkheidsgraad zijn ingedeeld. Alle behaalde prijzen worden vermeld op een speciale pagina, die als virtuele prijzenkast fungeert.
Veiligheidsvoorzieningen van topklasse
De nieuwe Jeep Renegade is ontworpen op het bieden van maximale veiligheid en bescherming dankzij een compleet scala aan state-of-the-art veiligheidsvoorzieningen die standaard of als optie leverbaar zijn.
Zo zijn alle versies uitgerust met zes airbags en elektronische stabiliteitsregeling (ESC) met elektronische rolbeperking (ERM). Alle uitvoeringen van de Renegade 2019 zijn bovendien standaard uitgerust met ‘Lane Departure Warning-Plus’ (LDW+) actieve rijbaanbewaking en intelligente snelheidsassistentie met verkeersbordherkenning.
‘Lane Departure Warning-Plus’ controleert tijdens het rijden met behulp van camera’s of de auto op dezelfde rijbaan blijft. Bij het onbedoeld verlaten van de rijbaan, zonder gebruik van richtingwijzers, geeft het systeem een lichte corrigerende impuls in het stuurwiel om de bestuurder aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
De nieuwe functie ‘Traffic Sign Recognition’ (TSR) is in staat verkeersborden en actueel geldende snelheidsbeperkingen te herkennen en de bestuurder hierop te attenderen via een waarschuwing in het instrumentenpaneel. In combinatie met het intelligente snelheidsassistentie-systeem (dat via de toetsen op het stuurwiel wordt bediend) kan de rijsnelheid worden ingesteld op de maximumwaarden die door het TSR-systeem zijn herkend. Het staat de bestuurder echter vrij om de aanwijzingen van het systeem te negeren en de op het verkeersbord vermelde maximum snelheid te overschrijden.
Een verbeterde parkeerhulp – die na de introductie leverbaar is – regelt niet alleen het inparkeren evenwijdig aan of loodrecht op de rijbaan, maar voortaan ook het uitparkeren. Het systeem is gebaseerd op dezelfde functies als de voorgaande versie. De automatische stuurbewegingen worden geregeld door sensoren en camera’s die ook zijdelingse obstakels kunnen detecteren.
Om het comfort en de spreekwoordelijke functionaliteit van de Renegade een nieuwe impuls te geven, is de nieuwe versie leverbaar met een opgewaardeerd Function Pack. Dit bevat enkele nieuwe voorzieningen, waaronder een functie voor het automatisch inklappen van de buitenspiegels bij het afsluiten van de auto en een afstandsbediening met knoppen voor het openen en sluiten van de portierruiten. Ook zijn alle ruiten nu met één druk op de knop te openen en sluiten.
Het complete aanbod aan leverbare veiligheidssystemen op de Jeep Renegade omvat verder een verbeterd waarschuwingssysteem voor een botsing op een voor- of tegenligger met actieve noodstopassistentie (standaard op Limited), adaptieve cruise control en dodehoekbewaking met detectie van kruisend verkeer achter de auto.