Audi

Audi Q8 – het nieuwe gezicht van Audi’s Q-familie

De Audi Q8 combineert de elegantie van een luxe vierdeurs coupé met de praktische veelzijdigheid van een grote SUV. Hij is rijk uitgerust, sterk genoeg voor het terrein en voorzien van uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden. De Audi Q8 komt in het derde kwartaal van 2018 in Europa op de markt.

Audi’s SUV-coupé is 4,99 meter lang, 2,00 meter breed en 1,71 meter hoog. Daarmee is hij korter, breder en lager dan de Q7. Zijn wielbasis van bijna 3,00 meter staat garant voor een interieur dat ruimer is dan dat van zijn directe concurrenten, vooral in de lengte en wat hoofdruimte betreft. Achterin biedt de Audi Q8 plaats aan drie personen. De bank kan in de lengterichting worden verplaatst en in delen worden neergeklapt. Er ontstaat dan een bagageruimte van 1.755 liter groot.

Standaard met adaptieve dempers

Zoals het een Audi betaamt, is de Q8 uitgerust met quattro-vierwielaandrijving. Dat stuurt normaal gesproken 40 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 60 procent naar de achterwielen. Als het nodig is, zorgt een mechanisch sperdifferentieel er voor dat het merendeel van de krachten naar de as met de meeste grip gaat. Daarbij heeft de Q8 ruim 25 centimeter aan grondspeling, korte overhangen voor en achter en hill descent control. Een wielophanging met instelbare dempers is standaard, optioneel levert Audi de Q8 met adaptieve luchtvering en vierwielsturing.

Het 48 Volt-systeem van de SUV-coupé combineert een lithium-ion batterij met een startmotor/generator. Bij een rem-actie kan de Audi Q8 tot wel 12 kW aan energie terugwinnen en in de batterij opslaan. De mild hybrid-technologie zorgt er voor dat de Audi Q8 relatief lang kan ‘zeilen’ met de aandrijflijn losgekoppeld van de motor, waarbij het start/stop-systeem al vanaf 22 km/h kan worden ingeschakeld.

Geef een reactie