Mazda

Europese autobestuurder wil nog steeds de verbrandingsmotor

Bijna 60 % van de Europese autobestuurders ziet een toekomst voor de verbrandingsmotor, zo blijkt uit een groot onderzoek van Mazda, waarvan vandaag nieuwe resultaten zijn gepubliceerd.

Het Mazda Driver Project onderzoek, dat werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Ipsos Mori, ondervroeg 11.008 mensen in de belangrijkste Europese markten* en gemiddeld 58 % is van mening dat er ‘nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine- en dieselmotoren’; In Polen is dat cijfer zelfs 65 %, in Duitsland, Spanje en Zweden meer dan 60 % en in Nederland 55 %.

De kernresultaten tonen aan dat consumenten niet noodzakelijkerwijs de mening van veel organisaties delen dat de verbrandingsmotor geen rol meer zal spelen in de toekomst van auto’s.

Dit wordt verder versterkt door het feit dat 31 % van de bestuurders ‘hoopt dat dieselauto’s zullen blijven bestaan’, ondanks de opkomst van elektrische auto’s, met een piek van 58 % in Polen. Daarnaast gaf gemiddeld 33 % van de bestuurders aan dat als de gebruikskosten hetzelfde zouden zijn als van een elektrische auto, ze ‘de voorkeur zouden geven aan een benzine- of dieselauto’. In Italië had maar liefst 54 % deze mening.

Ondanks de toename van het autonoom rijden verwelkomt slechts 33 % van de bestuurders ‘de komst van zelfrijdende auto’s’, met een laagste score van slechts 25 % in Nederland en Frankrijk. Tegen deze achtergrond blijft Mazda doorgaan met zijn baanbrekende geavanceerde veiligheidsfuncties en het Mazda Co-Pilot Concept, dat autonome rijtechnologie gebruikt om bestuurders een vertrouwd gevoel achter het stuur te geven. Verrassend genoeg is er vrijwel geen bewijs voor veel steun voor zelfrijdende auto’s onder jongeren in Europa.

De uitkomsten van het onderzoek vallen samen met de publicatie van Mazda’s langetermijnvisie onder de naam ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’, waarin beschreven wordt hoe het beste van de interne verbrandingsmotor te combineren is met effectieve elektrificatietechnologieën. Centraal in deze ambitie staat de SKYACTIV-X, ’s werelds eerste commerciële benzinemotor met compressieontsteking; deze nieuwe motor combineert de voordelen van een benzinemotor met die van een dieselmotor, om uitstekende prestaties op het gebied van milieu, vermogen en acceleratie te realiseren.

Geef een reactie