MAN

MAN TGE BF3 studiemodel: werkpaard en vrijetijdsvoertuig in één

Het Bus Modification Center BMC – het ombouwbedrijf van MAN in het Duitse Plauen – heeft op de Vakantiebeurs CMT in Stuttgart een speciale versie van de MAN TGE gepresenteerd. De MAN is ontwikkeld als zogeheten BF3-voertuig waarmee zwaar transport kan worden begeleid. Tegelijkertijd kan de crew de auto ook gebruiken als rijdend hotel en is de speciale TGE ook inzetbaar als globetrottend vrijetijdsvoertuig.

MAN houdt zich niet voor het eerst met dit thema bezig. Zo’n negentig jaar geleden presenteerde het merk al een ‘weekend-MAN’ op een autobeurs. Net als toen worden in Plauen nog steeds bussen gefabriceerd die BMC tailormade voor klanten bouwt. Te denken valt aan speciale touringcars voor voetbal- en wielerteams, VIP-shuttles voor overheden, reisbussen voor muzikanten en ook zeer luxueuze grote kampeervoertuigen. Vanuit het bedrijfsleven komt nu steeds meer vraag naar BF3-voertuigen voor transportbeveiliging. Voortbordurend op die vraag heeft MAN twee prototypen ontwikkeld waarin het merk de vele mogelijkheden die BMC biedt, op de beurs in Stuttgart presenteert.

Naar gebruik en smaak aanpassen

De beide prototypen van BMC hebben de MAN TGE 4×4 bestelbus als basis. De modellen hebben een standaard wielbasis en verhoogd dak en zijn voorzien van de economische 2.0-liter dieselmotor met 130 kW/177 pk. Waar het eerste model vooral is uitgevoerd als no-nonsense begeleidingsvoertuig voor twee personen dat snel is om te bouwen, is het tweede prototype juist uitgerust als globetrotter met een vaste inrichting. De inrichting van beide versies van de MAN TGE is niet kant-en-klaar, maar in overleg met de klant naar gebruik en smaak aan te passen. Dus of de gebruiker er nu een onverwoestbaar werkpaard van wil maken of een stoere reisbus voor de vakantie, hij vindt in MAN een partner.

Rijprestaties
“Met ons tweede prototype laten we zien wat er bij BMC allemaal mogelijk is”, vertelt Keinz Kiess, senior manager Sales & Marketing van BMC. “Zo is deze versie voorzien van een doucheruimte en heeft hij een hefdak dat normaal gesproken alleen op kleinere auto’s leverbaar is.”

Beide conceptvoertuigen staan hoger op hun wielen voor meer bodemvrijheid en hebben daarnaast ook brede offroadbanden. De aanpassingen zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de rijprestaties op onverharde wegen.

Geef een reactie