Met de wereldpremière van de vernieuwde Mazda6 Sportbreak, het Europese debuut van de vernieuwde Mazda6 Sedan, met twee verbluffende concept cars, de Mazda Vision Coupe en de Mazda Kai Concept en met de presentatie van Mazda’s revolutionaire SKYACTIV-X-benzinemotor van de volgende generatie is de verwachting dat het erg druk zal worden op de stand van Mazda op de 88e Autosalon van Genève.
De meest recente update van de Mazda6 is tevens de meest uitgebreide en biedt een verbeterde kwaliteit in bijna elk detail van het topmodel van Mazda. Het beschikt over een meer volwassen, elegant en verfijnd exterieurdesign, uitgebreide interieurherzieningen, waaronder volledig nieuwe zitplaatsen, verhoogde SKYACTIV-prestaties van de aandrijflijn, verbeterde rijdynamiek, grotere aerodynamische efficiëntie, verminderde NVH en een nog breder bereik van de i-ACTIVSENSE veiligheidsvoorzieningen, waaronder een 360° beeldmonitor en een intelligent snelheidsassistentie-systeem.
De Mazda Vision Coupe, onlangs bekroond tot ‘Mooiste Concept Car van het Jaar’, heeft de basisvorm van een vloeiende vierdeurs coupé. Het heeft niet meer de ritmische beweging die eerdere voortvloeisels van het Kodo-ontwerp benadrukten in de styling van het exterieur, maar in plaats daarvan is er voor een meer eenvoudige vorm gekozen, waarbij alle niet-essentiële elementen in het design zijn weggelaten volgens het principe van ‘Less is More’. Het is duidelijk te zien dat er veel tijd en zorg is besteed aan het ontwerp van de carrosserie, vooral ten aanzien van het spel van licht over de oppervlakken.
De naam Kai betekent ‘Pionier’. De compacte hatchback Kai Concept laat dan ook de toekomst van het merk Mazda zien, met baanbrekende technologieën en de nieuwste evolutie van het Kodo-design van de onderneming. Binnen de volgende generatie SKYACTIV autoarchitectuur, die de inherente vermogens van het menselijk lichaam maximaliseert om de ultieme verbinding tussen bestuurder en auto tot stand te brengen, krijgt dit model Mazda’s revolutionaire SKYACTIV-X-aandrijflijn.
De SKYACTIV-X is een exclusief door Mazda ontwikkelde baanbrekende motor die een innovatieve verbrandingsmethode introduceert, genaamd Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Het is de eerste commerciële benzinemotor ter wereld die compressieontsteking gebruikt*. De SKYACTIV-X combineert de voordelen van een benzinemotor met vonkontsteking, een hoger toerental en lagere emissies, met die van een dieselmotor, meer koppel en betere brandstofefficiency, wat resulteert in een ‘crossover’-motor die het beste van twee werelden heeft.
De persconferentie van Mazda is op dinsdag 6 maart van 8.15 – 8.30 uur op de eerste van twee persdagen, op stand 5150 in hal 5 van het congrescentrum Palexpo. De Autosalon van Genève 2018 is van 8-18 maart geopend voor het publiek.