Mazda Motor Corporation heeft deze maand het Global Compact van de Verenigde Naties ondertekend en is daarmee lid geworden van het Global Compact Network Japan.
Het UN Global Compact is een oproep aan bedrijven over de hele wereld om hun strategieën en activiteiten op één lijn te brengen met tien principes op het gebied van mensenrechten, arbeid, milieu en anticorruptie* en de bredere doelstellingen van de Verenigde Naties actief te steunen. Door vrijwillig lid te worden van het UN Global Compact doen bedrijven en andere organisaties een toezegging om maatschappelijk verantwoord te ondernemen door evenwichtig, creatief leiderschap uit te oefenen en een wereldwijd kader voor duurzame groei te creëren. Het UN Global Compact heeft meer dan 12.000 leden in zo’n 160 landen.
Mazda, dat maatschappelijk verantwoord ondernemen al jarenlang bij al zijn dagelijkse activiteiten hoog in het vaandel heeft staan, zal zich vanaf nu inspannen om ook te werken volgens de tien principes van het Global Compact en op deze wijze verder bij te dragen aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving.
Aan het UN Global Compact neemt een brede verscheidenheid aan belanghebbenden deel: het brengt bedrijven in contact met overheden, de academische wereld, arbeidskrachten, de Verenigde Naties en andere cruciale belanghebbenden. Door een verantwoord ondernemingsbeleid en dito bedrijfspraktijken te ontwikkelen, uit te voeren en bekend te maken, kunnen bedrijven er mede voor zorgen dat markten evolueren op een manier die de economie en de samenleving overal ten goede komt. Ondertekening van het Global Compact staat open voor alle soorten organisaties. Wie meewerkt, doet dat vrijwillig, maar moet ook rekenschap afleggen. Ondertekenaars zijn verplicht elk jaar een Communication on Progress op de centrale website van het Global Compact te publiceren om te laten zien wat de organisatie het afgelopen jaar gedaan heeft om de principes te helpen onderbouwen.