De Volkswagen I.D. BUZZ, de elektrisch aangedreven reïncarnatie van de oorspronkelijke Microbus, gaat gebruikmaken van intelligente Co-Pilot-functies. Dit wordt mogelijk gemaakt door (sensor)technologie van NVIDIA. Mede aan de hand van het nieuwe model laten Volkswagen en NVIDIA op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zien hoe kunstmatige intelligentie en deep learning bijdragen aan de Volkswagens van morgen.
Volgens Volkswagen CEO Herbert Diess betekent kunstmatige intelligentie of AI (Artificial Intelligence) een revolutie voor de auto. “Autonoom, emissievrij en ‘connected’ rijden zijn niet denkbaar zonder de vooruitgang op het gebied van AI. Daarom werkt Volkswagen samen met NVIDIA, dat toonaangevend is op het gebied van AI. De samenwerking leidt ertoe dat Volkswagens al over een paar jaar slimme assistenten hebben voor bewegings- en stembediening, gezichtsherkenning en augmented reality.”
Slimme Co-Pilot-functies
De AI-samenwerking tussen NVIDIA en Volkswagen zorgt in de I.D. BUZZ voor slimme Co-Pilot-functies waarbij vele toepassingen informatie krijgen van sensoren in en buiten de auto. Deze systemen worden bijgewerkt via software-updates. Zo komen telkens weer nieuwe functies binnen handbereik, bijvoorbeeld op het gebied van autonoom rijden. Door deep learning ‘leert’ de auto om situaties en het gedrag van andere weggebruikers te interpreteren en analyseren, om aansluitend de juiste beslissingen te nemen. Het NVIDIA DRIVETM IX Intelligent Experience platform vormt de basis voor toepassingen als gezichtsherkenning voor het ontgrendelen van de auto, het waarschuwen voor fietsers, gebaren- en spreektaalbediening voor diverse functies en vermoeidheidsherkenning op basis van oogactiviteit.
Volkswagen op weg naar autonoom rijden
De I.D. BUZZ is lid van de I.D.-familie waarmee Volkswagen in 2020 zijn offensief op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s start. In deze reeks auto’s worden gaandeweg steeds meer autonome rijfuncties geïntroduceerd. Volkswagen verwacht in 2025 meer dan twintig volledig elektrisch aangedreven modellen te kunnen aanbieden. Deze staan stuk voor stuk op het nieuwe MEB-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor emissievrij rijden en digitale mobiliteit. De I.D.-modellen hebben een in de wagenvloer geïntegreerd accupakket en een compacte aandrijflijn. Daardoor is het interieur zeer ruim en variabel. Het MEB-platform maakt het bovendien mogelijk dat geavanceerde technologieën als een head-up display met augmented reality al beschikbaar komen in de compacte klasse. De MEB-modellen bieden de nieuwste assistentiesystemen en zijn klaar voor de bijbehorende levels van autonoom rijden. De elektronische systemen van de MEB-modellen komen ook beschikbaar voor Volkswagens met conventionele aandrijving op basis van het MQB-platform.