Mazda Motor Corporation heeft op de Los Angeles Auto Show de grondig vernieuwde en verfijnde Mazda6 Sedan onthuld. Mazda’s menscentrische ontwerpfilosofie vormde de basis voor de nieuwste versie van het vlaggenschip van het merk, een Wereldprimeur met nieuwe aandrijflijntechnologie en meer premium ontwerpdetails. Wat styling en design betreft hebben de ontwerpers het kwaliteitsgevoel van zowel exterieur als interieur van de vernieuwde Mazda6 sterk verbeterd, waardoor het reeds bekroonde ontwerp meer volwassenheid en rust heeft gekregen.
De Mazda6 is in de VS leverbaar met twee motoren. Vanzelfsprekend is er de koppelrijke en zuinige 2.5 SKYACTIV-G motor. De atmosferische 2.5 liter viercilindermotor heeft tal van upgrades gekregen om de interne weerstand te verminderen en de efficiency bij alle toerentallen te verbeteren. Ook is de motor verfijnder qua loopeigenschappen. In Noord-Amerika levert Mazda deze viercilindermotor met cilinderuitschakeling. De buitenste twee cilinders kunnen worden uitgeschakeld bij constant snelheden tussen de 25 (40 km) en 50 mijl (80 km) per uur, maar alle vier cilinders blijven beschikbaar voor het geval dat het maximale vermogen vereist is. De koppelomvormer van de zestraps automatische transmissie SKYACTIV-DRIVE is voorzien van een centrifugale slinger, die alle vibraties die optreden als de motor op twee cilinders loopt opvangt. Zodoende wordt naadloos overgeschakeld van twee naar vier cilinders en vice versa. Deze overschakeling heeft echter wel degelijk gevolgen voor het verbruik.
De hogere uitrustingsvarianten worden tevens leverbaar met Mazda’s veelvuldig onderscheiden 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo*. Deze motor was voor het eerst leverbaar voor de huidige generatie Mazda CX-9 crossover SUV en is een technisch hoogstandje, met een maximaal koppel van 420 Nm bij slechts 2.000 t/min en een vermogen van 250 pk op 93 octaan brandstof (227 pk op 87 octaan brandstof).
Mazda’s innovatieve Dynamic Pressure Turbo bouwt nagenoeg onmiddellijk druk op doordat via een kleine inlaatopening de lucht richting de turbo wordt gestuurd. En net als bij water gaat lucht sneller stromen als het door een kleinere opening moet. Bij hogere toerentallen wordt een tweede klep geopend voor een betere luchtstroom en een maximaal vermogen. Een 4-3-1 spruitstuk voorkomt ongewenste uitlaattegendruk.
Met behulp van gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd om kloppen tegen te gaan, waardoor brandstofverrijking (waarbij extra brandstof in de cilinders stroomt om de motor te koelen) minder noodzakelijk is. Turbomotoren komen vaak ongunstig uit de officiële verbruikstests, omdat laboratoriumtests de zwaardere motorbelasting, waarvoor brandstofverrijking nodig is, niet nabootsen.
In veel gevallen worden turbomotoren gekoppeld aan continu variabele automatische transmissies (CVT), waardoor ze over een smal efficiencybereik beschikken en niet voor het gevoel van verbondenheid tussen auto en bestuurder zorgen, dat een kenmerk is van alle Mazda-modellen. Mazda’s zestraps automatische transmissie SKYACTIV-DRIVE, die standaard is gekoppeld aan de 2.5T SKYACTIV-G motor, beschikt over een traditionele koppelomvormer, waardoor er een groter gevoel van verbondenheid bestaat dan bij veel andere automatische transmissies het geval is.
Beide motoren passen perfect bij de Mazda6, waarbij de atmosferische motor efficiënt en responsief is, terwijl de turbovariant het rijplezier versterkt waar Mazda’s bekend om staan.
Als voorvechter van de handgeschakelde versnellingsbak levert Mazda de Mazda6 ook met de SKYACTIV-MT, gekoppeld aan de 2.5 SKYACTIV-G motor.