De sportauto van de toekomst – nu beschikbaar in twee carrosserievarianten. De nieuwe BMW i8 Roadster en de nieuwe BMW i8 Coupé zijn klaar voor productie. Beide plug-in hybride modellen bieden verder doorontwikkelde BMW eDrive technologie voor een groter rijbereik en meer puur elektrische rijtijd. De wereldpremière van de BMW i8 Roadster vindt plaats op de Los Angeles Auto Show in december 2017. De marktintroductie is in mei 2018.
- De nieuwe BMW i8 Roadster staat voor een innovatieve expressie van vrijheid: open rijden in een compromisloze, sportieve tweezitter – na het indrukken van de eDrive knop in alle stilte en geheel emissievrij bij snelheden tot 120 km/u. Verleidelijk en krachtig design met een elegant dynamisch en langgerekt silhouet met een visueel laag zwaartepunt.
- De unieke LifeDrive voertuigarchitectuur en de BMW i vormtaal zijn overgenomen voor dit fascinerende roadster-concept. Verstevigingselementen in de carrosserie en in de vleugeldeuren zijn kenmerken van de lichtgewichtconstructie van BMW i modellen. Het voorruitframe is eveneens gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De BMW i8 Roadster is daardoor slechts ongeveer 60 kilogram zwaarder dan de BMW i8 Coupé.
- De kwalitatief hoogwaardige softtop bestrijkt een groot deel van de passagiersruimte en is voorzien van een uniek mechanisme. De volledige elektrisch bedienbare kap opent en sluit zeer stil in 15 seconden met een simpele druk op een schakelaar. Dat kan bij snelheden tot 50 km/u. De softtop vouwt zich op in een ruimtebesparende verticale positie, waardoor achter de stoelen nog zo’n 100 liter extra opbergruimte is ontstaan.
- Het plug-inhybride aandrijfsysteem is voorzien van grondig geoptimaliseerde BMW eDrive technologie. De capaciteit van de afzonderlijke cellen van de lithium-ion-batterij is gestegen van 20 naar 34 Ah en de totale opslagcapaciteit van 7,1 naar 11,6 kWh. Het vermogen van de elektromotor is met 9 kW (12 pk) toegenomen naar een maximum van 105 kW (143 pk). Dat heeft geresulteerd in een dynamischer rijgedrag en beduidend meer mogelijkheden om emissievrij te rijden. Met alleen de elektromotor is nu een snelheid mogelijk van 105 km/uur (voorheen 70 km/uur). Door een druk op de eDrive knop stijgt de puur elektrische topsnelheid naar 120 km/uur. De elektrische range is 53 kilometer* voor de BMW i8 Roadster en 55 kilometer* voor de BMW i8 Coupé.
- De driecilinder benzinemotor levert onveranderd een maximumvermogen van 170 kW (231 pk). De motorakoestiek en de emissies zijn geoptimaliseerd dankzij een geïntegreerd partikelfilter. Gecombineerd brandstofverbruik: 2,1 l/100 km* (BMW i8 Roadster) en 1,9 l/100 km* (BMW i8 Coupé. CO2-emissie van benzine: 46 g/km* (BMW i8 Roadster) en 42 g/km* (BMW i8 Coupé).
- De nieuwe BMW i8 Roadster heeft een modelspecifieke afstemming van vering, demping en Dynamic Stability Control. Beide modelvarianten hebben standaard Dynamic Damper Control.
- De BMW i8 Roadster is standaard voorzien van exclusieve lichtmetalen 20-inchwielen in dubbelspaaksdesign. Elk wiel weegt circa een kilogram minder dan de lichtste wielen die tot dusver leverbaar waren.
- Nieuw carrosseriekleuren zijn E-Copper metallic en Donington Grey metallic zowel voor de BMW i8 Roadster als de BMW i8 Coupé. Carpo interieurdesign is standaard voor beide modelversies. Het interieur van de BMW i8 Roadster is exclusief leverbaar in Elfenbeinweiβ wit/zwart en dat van de BMW i8 Coupé in Elfenbeinweiβ. Nieuw is de optionele Accaro interieurtrim in Amido/E-Copper. Modelspecifieke aanduiding “Roadster”/“Coupe” op de C-stijlen.
- De standaarduitrusting voor beide modellen omvat onder meer het navigatiesysteem Professional, BMW Display Key, Driving Assistant inclusief Surround View en een mode 2-laadkabel. Menustructuur in tegeldesign in de Control Display met live mode. Opties zijn onder meer BMW Head-Up Display met modelspecifieke content, niet-verblindend BMW Laserlight met BMW Selective Beam en akoestische voetgangerswaarschuwing.
- ConnectedDrive Services zijn standaard. De persoonlijke mobiliteitsassistent van BMW Connected maakt een hoge mate van connectiviteit mogelijk tussen auto en de digitale wereld van de rijder. Nieuwe diensten zijn intelligente routeplanning (dat tijd voor stops bij oplaadpunten en tankstations meeneemt in de berekeningen), het delen van de huidige tripstatus en zeer gepersonaliseerde weergavemogelijkheden in de auto.
- Modelversies bij marktintroductie:
BMW i8 Roadster: BMW eDrive technologie met hybride-elektrische synchroonmotor, maximumvermogen: 105 kW (143 pk), maximumkoppel:250 Nm. Driecilinder benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie, inhoud: 1.499 cm3, vermogen: 170 kW (231 pk), maximumkoppel: 320 Nm. Hybride vierwielaandrijving, waarbij de benzinemotor de achterwielen aandrijft en de elektromotor de voorwielen. Acceleratie van 0-100 km/u: 4,6 seconden, topsnelheid: 250 km/u. Elektriciteitsverbruik, gecombineerd*: 14,5 kWh/100 km, brandstofverbruik, gecombineerd*: 2,1 l/100 km, CO2-emissie, gecombineerd*: 46 g/km. Elektrische range*: 53 km.
BMW i8 Coupé: BMW eDrive technologie met hybride-elektrische synchroonmotor, maximumvermogen: 105 kW (143 pk), maximumkoppel:250 Nm. Driecilinder benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie, inhoud: 1.499 cm3, vermogen: 170 kW (231 pk), maximumkoppel: 320 Nm. Hybride vierwielaandrijving, waarbij de benzinemotor de achterwielen aandrijft en de elektromotor de voorwielen. Acceleratie van 0-100 km/u: 4,4 seconden, topsnelheid: 250 km/uur. Elektriciteitsverbruik, gecombineerd*: 14,0 kWh/100 km, brandstofverbruik, gecombineerd*: 1,9 l/100 km, CO2-emissie, gecombineerd*: 42 g/km. Elektrische range*: 55 km.
Alle cijfers betreffende prestaties, verbruik, emissies en rijbereik zijn voorlopig.
*Brandstofverbruik en CO2-emissie onder voorbehoud. Berekend volgens EU-testcyclus en afhankelijk van bandenmaat.