Met het oog op de Transform 2025+-strategie investeert Volkswagen tussen 2018 en 2022 wereldwijd 22,8 miljard euro. Het geld gaat vooral naar elektrische mobiliteit, de ontwikkeling van nieuwe modellen en modulaire platforms.
In Duitsland wordt in totaal 14 miljard euro geïnvesteerd. Zo wordt de Volkswagen-fabriek in Zwickau omgebouwd tot een productiefaciliteit voor elektrische auto’s. Daarmee is ongeveer 1 miljard euro gemoeid. In Zwickau zal straks de Volkswagen I.D. van de band lopen. Het model komt in 2020 op de markt en is de eerste van een nieuwe generatie elektrische modellen die is gebaseerd op het nieuwe, modulaire MEB-platform.
Het MEB-platform stelt Volkswagen in staat om voor de prijs van een vergelijkbare dieselauto elektrische voertuigen te bouwen met een actieradius tussen de 400 en 600 kilometer, snellaadcapaciteit en heel veel bruikbare binnenruimte. Op dit platform kan Volkswagen vele soorten auto’s bouwen, variërend van compacte auto’s tot grote zevenzitters.
De nieuwe elektrische auto’s worden vrijwel tegelijkertijd gelanceerd in Europa, China en de Verenigde Staten. In 2020 worden er ongeveer 100.000 exemplaren van de Volkswagen I.D. gebouwd. Het doel is om in 2025 een miljoen elektrische Volkswagen te fabriceren.
Momenteel vindt in Zwickau de productie van de Volkswagen Golf en Passat plaats. Die wordt in de toekomst verhuisd naar Wolfsburg (Golf) en Emden (Passat). In Wolfsburg wordt daarom 2,9 miljard euro geïnvesteerd en in Emden 1,1 miljard euro.
Verder worden de Volkswagen-fabrieken in Pamplona (Spanje), Palmela (Portugal) en Bratislava (Slowakije) klaargemaakt voor de productie van nieuwe MQB-modellen. SUV-plannen zijn er voor Volkswagen-fabrieken in Mexico, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Rusland.
Volkswagen investeert meer dan 750 miljoen euro in de onderdelenfabriek in Braunschweig, zo’n 1,5 miljard euro in Kassel en ruim 800 miljoen euro in Emden.