Tijdens de zevende editie van het Smart City Expo World Congress in Barcelona toonde SEAT de laatste innovaties op het gebied van veiligheid, efficiency, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. De blikvanger daarbij is de Leon Cristobal, de veiligste SEAT ooit.
De Leon Cristobal (vernoemd naar de beschermheilige van automobilisten) is de veiligste SEAT ooit dankzij zes geavanceerde veiligheidssystemen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van belangrijke oorzaken van ongevallen. Voorbeelden daarvan zijn afleiding, vermoeidheid, te snel rijden of alcoholgebruik. Maar liefst 80% van alle ongevallen wordt veroorzaakt door deze factoren. Dit zijn de voorzieningen van de Leon Cristobal die hier op inspelen:
– Drive-lock: systeem met ademanalyse. Voorkomt het starten van de auto indien de bestuurder te veel heeft gedronken;
– Drive-coach: een te personaliseren, stemgestuurd systeem dat veiligheidswaarschuwingen geeft;
– Beschermengel-modus: hierbij worden alle 15 actieve en passieve veiligheidssystemen van de auto geactiveerd;
– Display-mirror: achteruitkijkspiegel met camera voor extra zicht en opheffen van de dode hoek;
– Black box: verzamelt data en beelden tijdens het rijden. Deze kunnen naar een smartphone worden gestuurd bij een ongeval;
– Mentor: app die ouders in staat stelt de snelheid en locatie van de Leon te zien als deze wordt gereden door hun kinderen.
Liefst 40% van alle verkeersongevallen kan worden voorkomen als meer dan de helft van alle auto’s met de veiligheidssystemen van de Leon Cristobal zou zijn uitgevoerd.
Meer innovatie
SEAT zet zich nadrukkelijk in voor efficiënte stedelijke mobiliteit. Daarvoor is er het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld de ‘About it’ app. Deze mobiliteitsassistent voor Barcelona geeft de locatie van elektrische voertuigen en laadpunten weer en laat zien waar fietssharing-stations zijn te vinden. Ook geeft de app aan waar en wanneer het verkeer vastloopt. Duurzaamheid krijgt een praktische invulling met een carsharing testvloot van tien elektrisch aangedreven eMii’s. Medewerkers van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona testen de elektrische aandrijving van de auto en de digitale toegang via de smartphone. Op de Smart City Expo kunnen bezoekers proefrijden met deze auto’s. Als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid laat SEAT op de Smart City Expo van zich spreken met de eerste resultaten van het Virtual Mobility Lab by CARNET project (een samenwerking van SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische universiteit van Catalonië). Daaruit komt naar voren dat door de inzet van 500 On Demand Shuttles in Barcelona 2.000 particuliere auto’s zouden kunnen verdwijnen. Dit is goed voor de doorstroming én de luchtkwaliteit.
Autonomous Driving Challenge
In april daagde CARNET robotica-studenten uit om in het kader van optimale stedelijke mobiliteit in de toekomst volledig autonome rijfuncties te ontwikkelen. Vijftig studenten van negen Spaanse universiteiten pakten deze uitdaging op. Op de Smart City Expo nemen ze deel aan de spectaculaire finale waarbij CARNET een parcours heeft gecreëerd, dat is gebaseerd op de situatie in Barcelona. Hier moeten de voertuigen én hun software laten zien dat ze in staat zijn zelfstandig alle obstakels te overwinnen.
Optimale stedelijke mobiliteit
Luca de Meo, President van SEAT, benadrukte nog eens dat SEAT zich blijft inzetten voor de verbetering van stedelijke mobiliteit. Daarbij staan innovatieve, slimme en eenvoudig te gebruiken oplossingen centraal. Google’s navigatie Waze, de Amazon Alexa virtual assistant, Parkfinder en Travipay zijn belangrijke onderdeIen van de SEAT Easy Mobility Strategy. Op de Smart City World Expo kreeg SEAT hiervoor de World Smart City Award in de categorie ‘Mobility’.
SEAT Metropolis:Lab Barcelona
De start van de Smart City Expo viel samen met de officiële opening van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Dit ‘digitale kenniscentrum’ is al sinds april actief en heeft als doel om slimme oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst te vinden. Zo draagt het ook bij aan SEAT’s leidende positie op het gebied van ‘connected cars’. Het lab ontwikkelde al de hierboven genoemde ‘About it’ app, die de mobiliteit in Barcelona kan verbeteren. Ook werkt het lab aan een community waarbij de leden via een app de eigen auto kunnen delen tijdens bijvoorbeeld de spits. Ook is er een ‘on demand bus project’ waarbij bestaande busroutes worden geoptimaliseerd door flexibele routes. Dit kan vertragingen tijdens piekmomenten voorkomen of verminderen. In het Duitse Wolfsburg vindt een dergelijke proef al plaats. Binnenkort krijgt deze een vervolg in Barcelona.