BMW Group introduceert het innovatieve BMW CarData in Nederland. Dit geavanceerde systeem gebruikt data uit de auto voor gepersonaliseerde service. Met BMW CarData houden automobilisten controle over de gegevens en ze bepalen zelf hoe zij hun data delen.
BMW Group is de eerste autofabrikant die deze service introduceert. Het systeem voldoet al aan de EU General Data Protection Regulation, die in 2018 ingaat. Transparantie is gegarandeerd en klanten kunnen op elk gewenst moment een rapportage opvragen via het ConnectedDrive-portaal.
BMW CarData brengt connectiviteit in de auto naar een hoger niveau. “Rijders genieten snel en eenvoudig van nieuwe, geavanceerde en gepersonaliseerde services. De gegevens zijn, zoals verwacht wordt van een premium merk, goed beveiligd. Rijders bepalen zelf wat ze met hun verzamelde data doen. Dit is precies de gedachte achter BMW CarData”, vertelt Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur BMW AG verantwoordelijk voor MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad, Customer Engagement en Digital Business Innovation BMW Group.
Gepersonaliseerde service via BMW CarData.
BMW CarData biedt veel voordelen: rijders kunnen geld besparen dankzij gepersonaliseerde verzekeringspremies, bijvoorbeeld gebaseerd op de actuele kilometerstand. Of profiteren van snellere servicebeurten omdat het benodigde onderdeel al is besteld dankzij een goede voorbereiding. En wat te denken van gloednieuwe, gepersonaliseerde infotainment-mogelijkheden? Om CarData te gebruiken, hoeft de BMW alleen voorzien te zijn van een SIM-kaart. Dat betekent dat nu al zo’n tien miljoen BMW modellen wereldwijd aan die voorwaarde voldoen – overigens zijn sinds 2013 alle in Nederland verkochte BMW-modellen voorzien van een 3G, en later 4G, simkaart. Na registratie via het ConnectedDrive-portaal, zijn er geen bijkomende kosten voor het gebruik van BMW CarData.
Veiligheid prioriteit.
Het systeem verzamelt data en verstuurt deze gecodeerd naar de SIM-kaart in de auto. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gecodeerde data. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit. Peter Schwarzenbauwer: “CarData betekent veiligheid, transparantie en controle over data uit de eigen auto, gecombineerd met de vele voordelen van gepersonaliseerde data.”
Gegevens naar servicepartijen.
Garages, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren bij BMW CarData. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Deze informatie is de basis van gepersonaliseerde, data-gebaseerde en innovatieve service, van infotainment tot ‘smart home functionality’.