Met de Polo GTI R5 maakt Volkswagen zijn rentree in de rallysport. In de tweede helft van 2018 gaat Volkswagen de 270 pk sterke rallyversie van de Polo GTI leveren aan professionele klantenteams en aspirant coureurs voor wereldwijde inzet in uitlopende rallyklassen, inclusief het FIA World Rally Championship (WRC).
“Met de Polo GTI R5 hopen we het succes van vier WRC-titels op succesvolle wijze door te vertalen naar klantenteams en introduceren we een rallyauto die zowel inzetbaar is in nationale rallykampioenschappen als in de internationale koningsklasse van de rallysport, het WRC,” verklaart Volkswagen Motorsport Director Sven Smeets.
Nederlandse inbreng Polo GTI R5
Volkswagen Motorsport Technical Director François-Xavier ‘FX’ Demaison heeft de leiding over de ontwikkeling van de Polo GTI R5. De Nederlander Gerard-Jan de Jongh – voorheen de race engineer van viervoudig WRC-kampioen Sébastien Ogier – is als senior project engineer aan de ontwikkeling van de auto verbonden. Net als het Polo GTI productiemodel – dat later dit jaar wordt geïntroduceerd – krijgt de Polo GTI R5 rallyauto een krachtige viercilinder turbo benzinemotor met directe inspuiting. Andere highlights zijn vierwielaandrijving, een sequentiële vijftraps raceversnellingsbak en een omvangrijk FIA-spec veiligheidspakket.
Voor Volkswagen Motorsport markeert de ontwikkeling van de Polo GTI R5 opnieuw een mijlpaal, na de succesvolle introductie van de Golf GTI TCR in 2016, die inmiddels al vele overwinningen en titels op zak heeft.