Als wereldkampioen rally in 1973, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1978 en winnaar in de LMP2-klasse van het FIA WEC vorig seizoen, heeft Alpine een speciaal plekje veroverd in de harten van racefans over de hele wereld. Het merk trekt ook de aandacht van vele amateurcoureurs die fan zijn van attractieve, lichtgewicht sportwagens. Dit alles heeft bijgedragen aan het besluit van Alpine om de Alpine Cup op te zetten, die in 2018 op verschillende Europese circuits gereden zal worden.
Om ervoor te zorgen dat dit avontuur een succes wordt, neemt Signatech het design, de ontwikkeling, de productie en de verkoop van de A110 Cup voor zijn rekening. De organisatie, onder leiding van Philippe Sinault, is verantwoordelijk voor de Alpine A470 in het FIA World Endurance Championship (WEC) en heeft veel ervaring met de ontwikkeling van raceauto’s voor consumenten.
In samenwerking met de technici die de productieversie hebben ontwikkeld, ontwikkelde Signatech de raceversie met een duidelijk doel voor ogen: maximaal rijplezier voor de bestuurders, of ze nu beginnende of gevorderd zijn.
De Alpine A110 Cup belooft indrukwekkende effectiviteit en prestaties dankzij het zeer nauwkeurige chassis, een voertuiggewicht van slechts 1.050 kg, een motorvermogen van 270 pk (3,9 kg/pk), compromisloze veiligheidsvoorzieningen en elektronica die normaal alleen bij langeafstandsracers gebruikelijk zijn.
De Alpine A110 Cup is te koop voor € 100.000,- exclusief belastingen en neemt deel aan een competitie waarbij onverzettelijkheid en professionaliteit samengaan met een gemoedelijke sfeer. De Alpine Europa Cup wordt georganiseerd door Signatech en bestaat uit zes races die in 2018 gereden worden op de mooiste circuits van Europa. Deze internationale FIA-klasse doet denken aan de Europa Cup die tussen 1985 en 1988 met de Alpine GTA V6 Turbo werd gehouden.
Coureurs die willen deelnemen aan de Alpine Europa Cup moeten wel snel zijn, de productie is gelimiteerd tot slechts twintig Cup-versies voor het eerste seizoen.
ALPINE A110 CUP – TECHNISCHE SPECIFICATIES
Chassis | ||
Type | Aluminium monocoque | |
Veiligheid | Multi-point rolkooi | |
Carrosserie | Aluminium | |
Aerodynamica | Vlakke bodem, diffuser, achterspoiler | |
Motor | ||
Type | Viercilinder 1,8-liter 16v | |
Plaatsing | Midden achter | |
Vermogen | 270 pk bij 6.000 tpm | |
ECU | Magneti-Marelli SRG 140 | |
Aandrijving | ||
Type | Achterwielaandrijving | |
Versnellingsbak | 3MO zestraps sequentieel | |
Bedieningsknoppen | Stuurwielbediening | |
Differentieel | Zelfsperrend, limited-slip | |
Koppeling | Gesinterd staal, dubbele koppeling | |
Wielophanging en remmen | ||
Wielophanging | Double wishbone | |
Schokdempers | Öhlins tweevoudig verstelbaar | |
Remsysteem vóór | Brembo, Ø 355 x 32 mm, zes zuigers | |
Remsysteem achter | Brembo, Ø 333 x 32mm, vier zuigers | |
Stuurinrichting | Elektrisch bekrachtigd | |
Wielen | ||
Velgen | Aluminium, 9×18’’ (voor) & 10×18’’ (achter) | |
Banden | Michelin 25-64×18 (voor) & 27-65×18 (achter) | |
Gewichten en afmetingen | ||
Lengte x breedte x hoogte | 4.178 x 1.798 x 1.190 mm | |
Wielbasis | 2.419 mm | |
Spoorbreedte voor/achter | 1.565/1.570 mm | |
Brandstoftank | FIA FT3 gehomologeerd, 65 liter | |
Gewicht | Circa 1.050 kg |