Land Rover

Nieuwe Range Rover Sport eerste model van Land Rover met emissievrije Plug-in Hybride aandrijflijn

De nieuwe Range Rover Sport is er nu ook als Plug-in Hybride, die een ongekende combinatie biedt van efficiency en prestaties. Deze onthulling volgt op het nieuws dat Jaguar en Land Rover vanaf 2020 elk nieuw model ook in een variant met elektrische aandrijving zal aanbieden. Het design van de Range Rover Sport is aangescherpt en hij is leverbaar met nieuwe technologie. De topversie SVR heeft nu een maximumvermogen van 423 kW (575 pk) en is daarmee de snelste Range Rover ooit.

‘When we started the design process with this new Range Rover Sport, it was important that we maintained its sporting prowess while evolving the exterior design. The addition of design-enabled technologies, such as our new infotainment system and the LED headlights demonstrate our drive towards ever greater desirability for the customer.’
Gerry McGovern, Chief Design Officer, Land Rover

Jaguar Land Rover heeft zijn eerste Plug-in Hybride Range Rover Sport P400e genoemd. Deze versie levert duurzame prestaties met zijn combinatie van de 2,0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor met 221 kW (300 pk) vermogen en een elektromotor met 85 kW (116 pk). Het gecombineerde vermogen1 bedraagt 297 kW (404 pk) en het maximumkoppel ligt op 640 Nm. De Range Rover Sport P400e is voorzien van permanente vierwielaandrijving en accelereert in 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 220 km/uur.

Dankzij de elektrische aandrijving heeft de Range Rover Sport P400e een CO2-emissie van slechts 64 g/km (NEDC, gecombineerd). Het puur elektrische bereik is 51 km. Voor het eerst kunnen Land Rover-klanten dus genieten van emissievrij en vrijwel geluidloos off-road rijden in alle luxe en hebben ze toegang tot gebieden waar beperkingen gelden in verband met de luchtkwaliteit ter plaatse.

Twee rijmodi
De berijder van de Range Rover Sport P400e kan kiezen uit twee rijmodi:

  1. Parallelhybride (standaardmodus): gecombineerde aandrijving met benzinemotor en elektromotor. De bestuurder kan in deze modus kiezen voor optimale oplading van de batterij of voor optimale economie door te kiezen uit de volgende functies:
    • SAVE-functie: zorgt dat de batterijlading niet onder een bepaald niveau daalt;
    • PEO-functie (Predictive Energy Optimisation): als de reisbestemming in de navigatie is ingevoerd, zorgt deze functie dat elektromotor en benzinemotor optimaal samenwerken op basis van gegevens van de ingebouwde GPS.
  2. EV-modus (volledig elektrische modus): aandrijving uitsluitend door de elektromotor met elektriciteit uit de batterij – de optimale optie voor stil en emissievrij rijden.

Land Rovers Terrain Response 2-technologie verdeelt het koppel van de elektromotor intelligent over alle vier wielen. De transmissie heeft geen kruipneiging en levert het volledige koppel vanaf 0 toeren per minuut. Daarmee heeft de bestuurder optimale controle over de auto tijdens manoeuvres in het terrein op lage snelheden. Wat enorme terreincapaciteiten van de Range Rover Sport bevestigt.

‘The new Range Rover Sport strikes a compelling balance between dynamic capability, passenger comfort and efficiency. The introduction of our advanced plug-in hybrid powertrain is a watershed moment in the history of our performance SUV.’
Nick Collins, Vehicle Line Director, Jaguar Land Rover

De elektromotor krijgt zijn stroom van een 13,1 kWh lithium-ion hoogspanningsbatterij. De ingenieurs van Land Rover ontwikkelden een constructie die maximale interieurruimte én een ideale gewichtsverdeling biedt. De 2,0-liter Ingenium-benzinemotor is in lengterichting gemonteerd en de elektromotor is geïntegreerd in de automatische ZF-achttrapstransmissie in het midden van het platform, naast de 7 kW-oplader. De opening voor de laadkabel is aan de voorkant van de auto geplaatst. De lithium-ion-batterij bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte.

De lege batterij is thuis in slechts 2 uur en 45 minuten volledig op te laden met een speciale wallbox met een capaciteit van 32 A. Met de standaard meegeleverde laadkabel kan de batterij thuis aan een standaard 10 A stopcontact in 7 uur en 30 minuten volledig worden opgeladen.

Aangescherpt uiterlijk
Het uiterlijk van de Range Rover Sport is ook aangepast en oogt dynamischer zonder dat het karakter daardoor is aangetast. Aan de voorzijde zijn nu intelligente Pixel-laser LED-koplampen gemonteerd, naast de eveneens nieuwe grille. De voorbumper heeft nu een agressievere vormgeving. De plug-inhybrideversie heeft in de grille, achter de Land Rover-badge, een aansluitpunt voor de laadkabel.

Het nieuwe, vooruitstrevende Touch Pro Duo-infotainmentsysteem is het meest geavanceerde dat Jaguar Land Rover ooit heeft gemaakt. Twee high-definition 10-inch touchscreens zijn het middelpunt van het interieur en zijn zowel futuristisch elegant als intuïtief en prettig te bedienen met een ongekende functionaliteit.

De connectiviteit in de auto is verder verbeterd, met tot wel veertien aansluitpunten en een standaard stopcontact voor de oplader van laptops en andere apparaten. De Jaguar Land Rover Activity Key is ook een nieuwe gemaksvoorziening: de berijder van de Range Rover Sport kan zijn auto ver- en ontgrendelen zonder zijn sleutel bij zich te hebben. Ideaal voor uitstapjes in de natuur.

De Range Rover Sport is verder verbeterd met nieuwe technologie voor extra comfort en gebruiksgemak:

  • Zonnescherm met gebarenbediening: opent en sluit via een geavanceerd bedieningssysteem dat reageert op de gebaren van de inzittenden; om het scherm te openen is een achterwaartse handbeweging voor de binnenspiegel voldoende en omgekeerd.
  • Advanced Tow Assist: zorgt voor de nodige tegenstuurbewegingen om de auto met aanhanger achterwaarts rijdend op de juiste plaats te zetten. De bestuurder zet de combinatie eenvoudig op zijn plek met behulp van de draaiknop van Terrain Response 2.
  • Pixel-laser led-koplampen: geavanceerde, intelligente technologie biedt betere verlichting en dekt delen van de LED-verlichting af om verblinding van tegenliggers te voorkomen.

SVR de ultieme sport-SUV
Wie de ultieme sportieve SUV zoekt, kan zijn hart ophalen met de vernieuwde SVR-versie. Zijn vermogen is opgeschroefd naar 423 kW (575 pk), dit was 405 kW (550 pk). De vernieuwde versie accelereert vanuit stilstand in slechts 4,5 seconden naar 100 km/uur. Wijzigingen aan het design en het gebruik van koolstofvezel maken de Range Rover Sport SVR nog opwindender, sneller en wendbaarder dan ooit.

De nieuwe Range Rover Sport gaat in productie in de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull. Bestellen is nu al mogelijk en levering start eind dit jaar (afhankelijk van land).
De Range Rover Sport is al leverbaar als SD4 S vanaf € 93.975,-
De Range Rover Sport is al leverbaar als SD4 SE vanaf € 97.975,-
De Range Rover Sport P400e SE is al leverbaar vanaf € 97.815,-.
De Range Rover Sport SVR-variant met 575 pk vermogen is er vanaf € 210.365,-.

1. Het maximumvermogen van de verbrandingsmotor en dat van de elektromotor is niet bij hetzelfde toerental beschikbaar

Geef een reactie