Volgens het vorige maand gepubliceerde Interbrand-rapport 2017 van ‘Best Global Brands’, is Kia momenteel het elfde meest waardevolle automerk ter wereld. Sinds 2007 is de marktwaarde van Kia met 645% toegenomen. Alleen al in de afgelopen twaalf maanden steeg de merkwaarde van Kia met 6% tot 6,68 miljard dollar. Kia staat nu op de 69ste positie op de Interbrand-lijst.
“De voortdurende inspanningen van Kia om zich verder te ontwikkelen en te verfijnen zijn van groot belang voor de groei van de merkwaarde”, zegt Mike Rocha, Global Director of Brand Valuation bij Interbrand. “De lancering van de Stinger – de nieuwe sensationele gran turismo van Kia – en de opening van ‘Beat 360’ – het nieuwe brand experience center in Seoul – versterken de hoge verwachtingen die ik heb over een veelbelovende toekomst van het bedrijf.”
Kia is op dit moment het elfde meest waardevolle automerk ter wereld en staat daarmee boven diverse andere bekende premium-, luxe- en volumemerken van autofabrikanten. “Deze welkome stijging van onze merkwaarde is een duidelijke afspiegeling van de aanhoudende toewijding van Kia aan onze klanten”, zegt Charles Suh, Senior Vice President van de Corporate Marketing Division bij Kia Motors. “Dit resultaat geeft ons nog meer motivatie voor het voortzetten van onze missie: wij willen in de ogen van onze klanten het meest aantrekkelijke automerk worden.”
The Power to Surprise
De aanhoudende groei van de merkwaarde van Kia is het resultaat van intensieve inspanningen om een emotionele band tot stand te brengen tussen de producten van Kia en consumenten wereldwijd. Kia is inmiddels een synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de automotive wereld en staat al twee jaar op rij op de eerste plaats in de Amerikaanse J.D. Power Initial Quality Study. Kia kwam in 2017 ook als betrouwbaarste merk uit de bus in de J.D. Power Vehicle Dependability Study in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Kia introduceerde onlangs zijn eerste premium sportsedan – de Stinger – en de nieuwe hybride crossover Niro. Beide zijn ontworpen om de dynamiek en aantrekkingskracht van Kia een extra boost te geven. De nieuwste modellen van Kia vallen op door de nieuwste aandrijflijnen, innovatieve technologieën en premium kwaliteit en design.
Digitale technologieën staan centraal bij de inspanningen om meer interactie met klanten te realiseren. In Korea werd de onthulling van de nieuwe Stinger live uitgezonden, waardoor vertegenwoordigers van de media en consumenten deze gebeurtenis zelf konden meemaken. In de Verenigde Staten lanceerde Kia de ‘NiroBot’: een Facebook Messenger service waarmee gebruikers via Facebook vragen konden stellen over de nieuwe Niro en direct live antwoord kregen. In China introduceerde Kia nog de ‘Kia Surprising Lab’ Youtube service waarmee alle technologieën van de – niet in Europa leverbare modellen – K5 en KX5 – uitgelicht werden. Al deze inspanningen illustreren hoe Kia gebruik maakt van relevante en evoluerende technologieën om de digitale ervaring te verbeteren en om altijd verbonden te blijven met klanten.
De kracht van Kia wordt verder versterkt door officiële samenwerkingen met hoogwaardige sportevenementen. Kia werkt onder meer samen met FIFA, UEFA, NBA, LPGA en Australian Open: allemaal mogelijkheden om het merk Kia onder de aandacht te brengen bij jonge of zich jong voelende kopers over de hele wereld.