Baanbrekende batterijtechnologie – ontwikkeld door een Nederlandse startup – die een substantiële groei van de actieradius van elektrische voertuigen én een belangrijke verlaging van de kosten belooft. Dat is de winnaar van de BMW Startup Challenge, een competitie voor innovatieve business die een bijdrage kan leveren aan het vormgeven van de toekomstige wereldwijde mobiliteit en het leven in steden.
LeydenJar Technologies BV was de inzender van de innovatieve, pure siliconenanode voor toepassing in lithium-ion-batterijcellen. Daarmee liet het negen andere finalisten achter zich. De jury van bekende personen uit de startupwereld maakte de winnaar bekend tijdens het speciale BMW Group Startup Symposium in Amsterdam. “Onze criteria waren gebaseerd op afwegingen waaronder: de mate van ongemak dat het probleem de gebruikers of de markt bezorgt, hoe goed de uitvinding een oplossing biedt voor een bestaand probleem voor BMW en in hoeverre de nieuwe vinding zich onderscheidt van de huidige oplossingen”, vertelt Menno Kleingeld, Managing Director VDL Enabling Transport Solutions.
Grotere actieradius, lagere kosten.
LeydenJar claimt dat zijn silicone batterijanode tien keer zoveel capaciteit heeft als de bestaande grafietanodes. Dat leidt tot een toename van tot wel 50% in de energiedichtheid van de batterij van een elektrische auto. De technologie zorgt voor een substantiële groei van de actieradius van elektrische auto’s en een belangrijke verlaging van de kosten per kilometer. LeydenJar zegt dat de technologie schaalbaar is en in het bestaande productieproces van batterijen kan worden toegepast.
Christian Rood, medeoprichter van LeydenJar Technologies, werd tijdens de prijsuitreiking gefeliciteerd door Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad, Customer Engagement en Digital Business Innovation. Rood ontving de hoofdprijs: hij mag gedurende twaalf maanden gebruikmaken van een speciale uitvoering van de BMW X1, de Orange Edition, die in Nederland wordt geproduceerd.
Uitnodiging Startup Garage.
De twee andere prijswinnaars – eveneens Nederlandse startups – zijn Wellsun en Skytree. Wellsun zond transparante, energieopwekkende Lumiduct-panelen in, die het gebruik van zonlicht optimaliseren en de energievoorziening in gebouwen verbeteren. Skytree’s idee is het onttrekken van CO2 aan de lucht in een afgesloten ruimte, waardoor de luchtkwaliteit in die ruimte – bijvoorbeeld een auto – verbetert, wat ook de fitheid ten goede komt. Tegelijk wordt bij toepassing het energieverbruik verminderd en de actieradius van elektrische auto’s vergroot.
De drie prijswinnaars werden uitgenodigd voor een bezoek aan BMW’s eigen Startup Garage in München. Daar kunnen ze hun ideeën tot in detail presenteren aan managers van BMW die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van producten voor het concern.
Kwaliteit en diversiteit.
“De kwaliteit en diversiteit van de innovatieve ideeën van de tien finalisten in de BMW Startup Challenge was echt uitzonderlijk”, oordeelde Schwarzenbauer. “Persoonlijke uitwisseling met de gepassioneerde, ideeëngedreven startup scene is erg spannend voor een innovatieleider als BMW Group, met name in tijden van steeds snellere technologische veranderingen,” voegde hij eraan toe.
“Het is natuurlijk prachtig dat alle drie prijswinnende bedrijven Nederlandse startups zijn”, zegt Neil Fiorentinos, Managing Director van BMW Group Nederland. “Samen stellen ze innovaties voor om energie op te slaan, de lucht te reinigen en om zonne-energie te gebruiken. Dat bewijst dat het Nederlandse startup-ecosysteem is gericht op het milieu en bloeiend is.”
BMW Startup Challenge.
BMW daagde startups in heel Europa – actief op allerlei gebieden die met mobiliteit en mobiliteitsdiensten te maken hebben – uit om hun vooruitstrevende ideeën voor technologie, producten en diensten in te zenden voor de BMW Startup Challenge. Daarmee maakten ze kans om deel uit te maken van een netwerk dat jaarlijks miljarden euro’s besteedt aan producten en diensten. De tien finalisten zijn geselecteerd uit 62 inzendingen van startup-bedrijven uit tien landen. De BMW Startup Challenge vond plaats tegelijk met het BMW Group Startup Symposium en het StartupFest Europe 2017, het toonaangevende startupfestival van Europa.
De tien finalisten die hun idee aan de jury presenteerden, zijn:
- Etho Inc (VS)
- EZY Mobility (Nederland)
- Filigrade BV (Nederland)
- LeydenJar Technologies BV (Nederland)
- Motoshare (Nederland)
- Radygo (Nederland)
- Sense Glove (Nederland)
- Skytree (Nederland)
- Spatial (VS)
- Wellsun (Nederland)
De startups vertegenwoordigen uiteenlopende innovatieve technologiegebieden, zoals batterijen voor elektrische auto’s, kunstmatige intelligentie, energieopwekking, elektrische motorfietsen, delen van persoonlijk vervoer, IP security en bestrijding van vervalsing, draadloos opladen van elektrische auto’s, augmented reality, bescherming tegen straling en CO2-beheer.
De jury bestond uit Daan Roosegaarde, vormgever en oprichter van Studio Roosegaarde; Evert Jaap Lugt, managing Director van YES!Delft; Menno Kleingeld, Managing Director van VDL Enabling Transport Solutions; Pieter Waasdrop, directeur Ondernemerschap van het ministerie van Economische Zaken; Anne-Wil Lucas, Program Manager Talent, Knowledge and Skills van Startup Delta en Jochem Cuppen, Global Director Get in the Ring.
Toonaangevende structuur binnen de industrie ter ondersteuning van startups.
BMW Group heeft een toonaangevende structuur ontwikkeld om startups met veel potentieel in alle fasen te ondersteunen, van de vroege ontwikkeling tot aan levering en toepassing van hun producten of ideeën. Het is een stimulerend ecosysteem om te komen van initiële ideeën, via daadwerkelijke productie tot volwaardige samenwerking als leverancier.
BMW’s business accelerator-, venture capital- en startup-initiatieven zijn bedacht om technologische oplossingen te vinden die inhaken op meerdere maatschappelijke trends en die elk het potentieel hebben om mobiliteit en stedelijk leven drastisch te veranderen. Zoals op het gebied van automated, connected, electrified en shared mobility (zie BMW’s ACES-strategie).
- BMW i Ventures is een participatiemaatschappij die in een vroeg stadium toonaangevende oplossingen omarmt. Ideeën die gericht zijn op de mobiliteitsbehoeften van mensen in een stedelijke omgeving. BMW i Ventures investeert in deze oplossingen als die van belang zijn voor BMW op het gebied van technologie, klanten en service.
- BMW Startup Garage streeft ernaar om startups te helpen met het opstarten van hun activiteiten of bedrijf, en assisteert ze als partner om hun product of dienst in miljoenen auto’s te implementeren. De BMW Startup Garage zoekt startups met baanbrekende technologieën, producten en diensten die de automobielindustrie vooruithelpen of zelfs helpen om andere wegen in te slaan. Dit “Venture Client”-partnerschap geeft startups de mogelijkheid om de waarde van hun oplossing voor de automobielindustrie over het voetlicht te brengen. BMW Group biedt ze de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft startups ook toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf.
- URBAN-X is een accelerator voor startups die het leven in steden willen veranderen. URBAN-X wordt door MINI en het investeringsfonds Urban Us beheerd. Sinds de lancering in 2015 is URBAN-X een thuis geworden voor creatieve ondernemers uit de hele wereld die steden willen verbeteren met technologie en design. URBAN-X is niet alleen een mobiliteitsversneller. Bij het initiatief zijn mobiliteits- en transportbedrijven betrokken en er wordt veel verder gekeken dan de auto, zoals naar belangrijke stedelijke onderwerpen als het leven in de toekomst, nieuwe oplossingen voor energie- en voedselvoorziening en recyclingsystemen. En URBAN-X brengt innovatieve benaderingen onder de aandacht bij overheden.
Uniek aan i Ventures, Startup Garage en URBAN-X is dat ze financieren en tegelijk een klantrelatie bieden. Uiteindelijk krijgen startups de mogelijkheid om deel uit te maken van een samenwerkingsverband met BMW Group.