Op de IAA in Frankfurt debuteren deze week drie Ford-modellen: de nieuwe Mustang, de nieuwe EcoSport en de nieuwe Tourneo Custom. Daarbij toont Ford zijn hele Europese modelreeks aan het publiek, van de kersverse Fiesta tot de exclusieve GT ’67 Heritage Edition. Natuurlijk is er ook aandacht voor de sportieve Ford ST-Line en de luxe Vignale-modellen.
De nieuwe Ford Mustang is sportiever en sneller en heeft nog meer geavanceerd techniek aan boord. Hij staat gespierd op zijn wielen, heeft een opgewaardeerd onderstel en krijgt de nieuwste elektronische rijassistenten mee. Ford heeft sinds 2015 bijna 30.000 Mustangs in Europa verkocht. Daarvoor werd de iconische sportwagen hier meer dan vijftig jaar lang niet officieel verkocht.
Het krachtige profiel van de Mustang is direct herkenbaar en heeft nu een lagere motorkaplijn. Van de voorkant oog de coupé agressiever dan ooit. Zijn ontzagwekkende achterzijde is aangepast met een nieuw getekende bumper geïntegreerde diffuser.
De Mustang staat altijd garant voor indrukwekkende prestaties. Zijn verder verbeterde 5,0 liter V8-motor is goed voor een vermogen van 450 pk. Zowel de achtcilinder als de 290 pk sterke 2,3 liter EcoBoost is te bestellen met een nieuwe tientrapsautomaat. Deze transmissie bepaalt in real-time de ideale schakelmomenten voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik* of de optimale acceleratie.
Het nieuwe, optionele MagneRide Damping System past zich razendsnel aan als de wegomstandigheden veranderen en heeft twee extra Drive Modes. Naast de bestaande Normal, Sport, Track en Snow/Wet Modes zijn er nu ook Drag Strip Mode en de instelbare My Mode. De Active Valve Performance Exhaust-technologie van de Mustang heeft een innovatieve ‘Good Neighbour Mode’. Deze instelling zorgt er voor dat er minder geluid uit de uitlaat komt zodat de buren niet gestoord worden bij het wegrijden of arriveren. Als de Drag Strip Mode wordt ingeschakeld, verandert de Ford Mustang met 5,0 liter V8 in de snelst sprintende Mustang tot nu toe. Hij gaat vanuit stilstand in minder dan 4 seconden naar 60 mph (97 km/h), een tijd die voorheen was voorbehouden aan alleen de meest exotische supercars.
Op het gebied van elektronische rijassistenten heeft de nieuwe Mustang Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Adaptive Cruise Control, Distance Alert, Lane Departure Warning en Lane Keeping Aid. Ook beschikbaar is een digitaal instrumentencluster (12 inch groot), die op diverse manieren is in te stellen. Fords SYNC 3-infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto™ en laat zich aansturen door middel van stemcommando’s of swipe-bewegingen op het centraal geplaatste, 8 inch grote touchscreen.
Comfortabeler en bruikbaarder: de nieuwe EcoSport
De nieuwe, geraffineerd ogende Ford EcoSport is niet alleen veelzijdiger geworden, maar hij is ook uitgerust met de modernste technologie. Ford heeft sinds de introductie van de EcoSport in Europa zo’n 150.000 exemplaren van de compacte SUV verkocht.
Zijn sportieve, ruige maar desondanks stijlvolle uiterlijk doet denken aan dat van de grotere Kuga en Edge. De EcoSport is leverbaar in twaalf opvallende kleuren en is te personaliseren met onder meer een contrasterende kleur op het dak, raamstijlen, dakspoiler en zijspiegels.
Het interieur van de EcoSport is vernieuwd en is nu in lijn met de onlangs vernieuwde Fiesta inclusief het ‘zwevende’ touchscreen in de middenconsole (tot wel 8 inch) en is opgetrokken uit fijne, zachte materialen. Nieuw in de EcoSport-leveringsprogramma is de EcoSport ST-Line, met unieke Ford Performance-details op de carrosserie en in het interieur.
De EcoSport is voor de eerste keer leverbaar met een achteruitrijcamera en cruise control met een snelheidsbegrenzer. Daarbij biedt Ford ook automatische koplampen aan, evenals automatisch inklappende en verwarmbare buitenspiegels, een regensensor, een nieuw digitaal instrumentencluster, SYNC3-connectiviteit en een premium B&O PLAY-audiosysteem dat speciaal voor de EcoSport is gekalibreerd.
Veelzijdig en uniek: de Tourneo Custom
De nieuwe, opvallend gestileerde Tourneo Custom is een eersteklas MPV die plaats biedt aan negen inzittenden. Hij is de enige in zijn segment met zes losse stoelen achterin, die kunnen worden opgesteld in twee rijen van drie of naar elkaar toe worden gedraaid voor een betere interactie tussen de passagiers.
Inzittenden profiteren tevens van verbeterde airconditioning, zes USB-aansluitingen en een audiosysteem met tien speakers. Voor het interieur heeft Ford bovendien gebruikgemaakt van betere materialen, zoals dikke stoffen en fijn leer. Op het dashboard is een 8 inch groot touchscreen te vinden waarmee het SYNC 3-systeem – dat nu nog betere connectiviteit biedt – kan worden aangestuurd.
De nieuwe Tourneo Custom is de eerste MPV in zijn segment met een Intelligent Speed Limiter. Daarbij heeft hij BLIS met Cross Traffic Alert, Pre‑Collision Assist met Pedestrian Detection, Lane Keeping Alert, Side Wind Stabilisation en Adaptive Cruise Control.
Onder de motorkap van de Tourneo Custom ligt een moderne Ford EcoBlue-turbodiesel met een vermogen van 170 pk en een buitengewoon laag brandstofverbruik. De motor is gekoppeld aan een soepele en snelle zestraps SelectShift-automaat. Verder heeft de Tourneo Custom als enige in zijn segment luchtvering op de achteras, die ongeacht de belading van de auto voor een gecontroleerd en comfortabel weggedrag zorgt.
Eveneens verkrijgbaar zijn het luxe Titanium X-pakket, met daarin een met leer bekleed interieur, SYNC 3 met navigatie, een achteruitrijcamera en HID Xenon-koplampen. Het dynamische Sport-pakket combineert de 170 pk sterke diesel met een volledige bodykit, striping op de motorkap, 17 inch lichtmetalen velgen en een interieur dat deels met leer is bekleed.
Een roemruchte Le Mans-overwinning
Eerder dit jaar introduceerde Ford de GT ’67 Heritage Edition. Deze speciale uitvoering van de Ford GT eert de Le Mans-overwinning die Dan Gurney en A.J. Foyt in 1967 behaalden in hun Ford GT40 Mark IV-raceauto.
De Ford GT ’67 Heritage Edition is uitgevoerd in Race Red met twee witte strepen over de carrosserie en zichtbare koolstofvezelelementen. Op de deuren en neus is het startnummer 1 aangebracht op een Frozen White-achtergrond. De Ford GT ’67 Heritage Edition staat op 20 inch wielen met gesmeed aluminium velgen en zwarte wielbouten. Rode remklauwen en zilverkleurige buitenspiegels maken zijn opvallende uiterlijk compleet.
In het interieur hebben de koolstofvezel stoelen leren bekleding met rode stiksels die ook terugkomen op het stuurwiel. De veiligheidsgordels zijn eveneens rood en de schakelflippers achter het stuur hebben een matgrijze look. Iedere Ford GT ’67 Heritage Edition heeft een uniek serienummer in het interieur. De instaplijsten, middenconsole en uitstroomopeningen van de airconditioning zijn opgetrokken uit mat koolstofvezel.
De 3,5 liter V6 EcoBoost-motor van de Ford GT heeft een SAE-vermogen van 647 pk en produceert in zijn Amerikaanse specificatie 745 Nm aan koppel. Met zijn topsnelheid van 347 km/h is de Ford GT de snelste productie-Ford aller tijden op het circuit.
Compleet nieuwe Fiesta
De volledig nieuwe Ford Fiesta is de meest geavanceerde compacte auto in Europa. Hij wordt geleverd met elektronische rijassistenten als Pedestrian Detection (dat voor de eerste keer aanrijdingen met voetgangers in het donker kan voorkomen) en Ford Active Park Assist (dat nu met een remingreep kleine aanrijdingen kan voorkomen bij automatisch inparkeren).
Op het gebied van connectiviteit biedt Ford een premium B&O PLAY-audiosysteem aan, het SYNC 3-infotainmentsysteem en tabletachtige touchscreens in groottes tot 8 inch. De kersverse Fiesta – nog altijd de best sturende hatchback in zijn segment – heeft een stijlvol exterieur en een revolutionair interieur met meer mogelijkheden om hem te personaliseren dan ooit te voren. Hij is daarbij leverbaar met een panoramadak dat over de hele lengte van het dak loopt en volledig te openen is.
Klanten kunnen kiezen uit een hele reeks aan Fiesta-uitvoeringen, zoals de stijlvolle Fiesta Titanium, de sportieve Fiesta ST-Line, de luxe Fiesta Vignale en de Fiesta Trend. Volgend jaar komen ook de Fiesta Active – de eerste in een reeks aan Ford Active-crossovers – en de 200 pk sterke Fiesta ST op de markt.
Ford Performance en de sportieve ST-Line
De Ford ST-Line omvat nu de EcoSport ST-Line, Edge ST-Line, Fiesta ST-Line, Focus ST-Line, Kuga ST-Line, Mondeo ST-Line en S-MAX ST-Line. Deze op Ford Performance geïnspireerde modellen zijn allemaal op de IAA in Frankfurt te bewonderen. Ze zijn opvallend gestileerd, hebben sportieve rijeigenschappen en combineren die met efficiënte EcoBoost-benzinemotoren en TDCi-turbodiesels.