Porsche

Sportwagen, offroader en limousine: de nieuwe Porsche Cayenne

De derde generatie Porsche Cayenne is een compleet nieuwe ontwikkeling. Meer dan ooit combineert hij Porsche prestaties met gebruiksgemak. Met krachtige turbomotoren, een nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie, nieuwe onderstelsystemen, een innovatief weergave- en bedieningsconcept en volledige connectiviteit tilt hij zowel prestaties als comfort naar een nieuw niveau. Bij de marktintroductie is er keuze uit de Cayenne met een 250 kW/340 pk sterke 3-liter turbomotor (29 kW/40 pk krachtiger dan zijn voorganger) en de Cayenne S met 2,9-liter V6 bi-turbomotor (324 kW/440 pk; +15 kW/20 pk). Met het optionele Sport Chrono pakket accelereert de nieuwe Cayenne S in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u.

De nieuwe Cayenne heeft veel gemeen met de iconische 911: de derde generatie heeft nog krachtiger looks en typische sportwageneigenschappen, zoals verschillende bandenmaten voor en achter en achterwielbesturing. De offroadcapaciteiten zijn verder verbeterd door standaard active all wheel drive, Porsche 4D Chassis Control, driekamer-luchtvering en Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Ondanks de sterk uitgebreide standaarduitrusting is de nieuwe Cayenne tot 65 kg lichter dan zijn voorganger. En net als voorheen is hij ook op de verharde weg de ideale metgezel.

Olivier Blume, CEO van Porsche over nieuwe Cayenne: “We hebben ons succesnummer op alle fronten zichtbaar én voelbaar verbeterd. De nieuwe Cayenne is bovendien gedigitaliseerd en connected. Ook daarmee is hij klaar voor de toekomst.”

Nog meer Porsche, nog meer Cayenne, nog ruimer

Het sportieve design van de nieuwe Cayenne is nieuw en tegelijkertijd herkenbaar. De lijnvoering ademt in alles het Porsche design-DNA. De vergrote luchtinlaten zijn een duidelijke verwijzing naar het hogere prestatieniveau en de horizontale lichtstrips laten de auto nog breder ogen. De nieuwe Cayenne is in de lengte met 6,3 cm gegroeid tot 4,92 m. Hij is 1,98 m breed en zijn hoogte nam vergeleken met die van de voorganger met 9 mm af. De wielbasis bedraagt 2,90 meter. De bagageruimte heeft in het nieuwe model een inhoud van 770 liter, 100 liter meer dan de voorganger. De nieuwe Cayenne heeft standaard minimaal 19-inch lichtmetalen wielen (voorheen 18-inch) en is leverbaar met wielen met een diameter van maximaal 21-inch. Achter heeft de Cayenne nu bredere banden dan voor, voor extra stabiliteit in rechte lijn en meer dynamiek in bochten. De brede lichtstrip met het driedimensionale lichtdesign, doorlopende led-verlichting en het geïntegreerde Porsche-logo, is een blikvanger aan de achterzijde. Elke Cayenne heeft standaard led-koplampen. Als optie is het Porsche Dynamic Light System (PDLS) met bocht- en snelwegverlichting beschikbaar. De Cayenne is er ook met matrix beam led-koplampen met PDLS Plus. 84 individueel aangestuurde led’s zorgen daarbij voor een volledig variabele lichtverdeling en maximale lichtopbrengst. Zo is het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Bovendien voorkomt dit geavanceerde lichtsysteem verblinding door licht dat op verkeersborden valt (adaptive sign glare control).

Twee versies bij de marktintroductie

In eerste instantie is er keuze uit twee modellen: de Cayenne met de drieliter zescilinder turbomotor, die goed is voor 250 kW/340 pk en een koppel van 450 Nm. Deze uitvoering sprint in 6,2 seconden (5,9 met Sport Chrono pakket) van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 245 km/u. De Cayenne S heeft een nieuwe 2,9-liter V6 bi-turbomotor, die 324 kW/440 pk en 550 Nm levert. De Cayenne S accelereert in 5,2 seconden (4,9 met Sport Chrono pakket) van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot maximaal 265 km/u.

Sneller op de weg, nog beter in het terrein

De Cayenne combineert drie onderstelconcepten in één: dat van een sportwagen, een offroader en een limousine. Om dit te realiseren, beschikt hij over een nieuwe lichtgewicht basis voor het onderstel met een vooras met apart link-design en een multilink-achteras.

Speciale offroad-modi maken het eenvoudig om voor elke rit de juiste set-up van de auto te kiezen. Naast de Onroad-stand zijn er vier terreinmodi: Modder, Gravel, Zand of Rotsen. De aandrijflijn, het onderstel en de differentieelsloten zijn via het menu aan te passen aan de omstandigheden. Alle Cayenne modellen maken gebruik van actieve vierwielaandrijving. Het intelligente, volledig variabele Porsche Traction Management (PTM) verdeelt de aandrijfkracht over voor- en achteras. De nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie van de Cayenne zorgt voor nog meer sportiviteit en comfort. Hij schakelt sneller en de lage versnellingen hebben kortere overbrengingen. Dit verbetert de prestaties op de verharde weg en draagt bij aan nog meer terreinvaardigheid. De lange achtste versnelling zorgt voor een lager verbruik en ontspannen rijden.

Geef een reactie