De derde generatie Porsche Cayenne staat in de startblokken. Om ervoor te zorgen dat hij aan de strengste kwaliteitseisen voldoet, heeft de SUV een complexe en uitdagende testmarathon moeten volbrengen – wereldwijd, onder de meest extreme omstandigheden en bij temperaturen variërend van min 45 tot plus 55 graden Celsius. De prototypes en voorseriemodellen legden in totaal maar liefst 4,4 miljoen kilometer af.
De Cayenne is een echt succesnummer: sinds 2002 werden er ruim 760.000 exemplaren van verkocht. De derde generatie, die op 29 augustus wordt onthuld, is compleet nieuw. De aandrijflijn, het onderstel en het weergave- en bedieningsconcept zijn ‘from scratch’ ontwikkeld om een nog betere balans tussen comfort en sportiviteit te kunnen realiseren. Het belangrijkste doel van het testproces is om de vele nieuwe en speciaal voor de Cayenne ontwikkelde componenten perfect op elkaar af te stemmen. Dit begon voor het intern Cayenne E3 genoemde model al in 2014. In eerste instantie werden er zogenaamde componentendragers gebruikt, later werd het ontwikkelings- en testwerk voortgezet met prototypes en voorseriemodellen. Naast de steeds preciezere virtuele simulaties hecht Porsche veel belang aan praktijktesten. Die zijn als het ware de eindexamens voor een auto.
Op de testbaan en de openbare weg
De ‘full vehicle tests’ zijn bedoeld om de samenwerking van individuele componenten optimaal af te stemmen en om de stabiliteit en de functionaliteit voor dagelijks gebruik te testen. Eén eis staat daarbij altijd bovenaan: voldoen aan de strengste kwaliteitseisen van Porsche. Dit betekent onder meer dat er duurtests worden uitgevoerd op zogenaamde Hydropuls-units. Deze hydraulische testfaciliteiten wekken vibraties op die door zowel het onderstel als de carrosserie dienen te worden verwerkt. Ook realistische stabiliteitstesten op het on- en offroad-gedeelte van het Porsche testterrein in Weissach en duurtests op en buiten de testbaan maken deel uit van het programma. De omstandigheden bij deze tests zijn zo zwaar dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de eigenaar van een Cayenne er ooit mee te maken krijgt. Uiteraard is de Cayenne ook onder normale omstandigheden getest. Binnen enkele maanden legden de prototypes daarbij tot wel 240.000 km af.
Een wereldwijde operatie
Om de extreemste omstandigheden te simuleren, waren de Cayennes over de hele wereld onderweg. Het nieuwe model werd onder meer getest op Duitse circuits als de Hockenheimring en de Nürburgring (Nordschleife) en in Italië vonden duurtesten plaats op het 12,6 km lange hogesnelheidscircuit van Nardò. Om materialen, sensoren en elektronica onder uiteenlopende klimatologische omstandigheden te testen, deed de nieuwe Cayenne onder meer de duinen van Dubai en de stoffige wegen van Death Valley (VS) aan. Daarbij werden temperaturen van wel 50 graden Celsius gemeten. In Alaska kregen de testauto’s juist temperaturen van -45 graden Celsius te verduren. De Cayenne werd ook getest in het drukke stadverkeer van broeierige Chinese metropolen en op testbanen in Zweden, Finland en Spanje. Bovendien maakten ook offroad-tests in Zuid-Afrika, Japan en Nieuw-Zeeland deel uit van het examen.