Ook in Nederland geldt milieubonus van €2000 voor eigenaren van Euro4-dieselauto’s wanneer ze hun auto inruilen en een nieuwe BMW of MINI aankopen. “Duurzaamheid is evenzeer een onderdeel van ons DNA als Puur Rijplezier. Met
BMW i waren we de eerste Duitse autofabrikant die een duidelijke keuze maakte voor elektrische mobiliteit”, legt BMW Group CEO Harald Krüger uit. “Maar we zijn ervan overtuigd dat toekomstige mobiliteit ook een duurzame mobiliteit moet zijn, die emotie en rijplezier biedt. We sturen zo snel als mogelijk aan op de transitie naar elektrische mobiliteit en hebben meer geëlektrificeerde voertuigen gelanceerd dan onze concurrenten.”
Echter, elektrificatie is niet de enige duurzame oplossing: “Toekomstige mobiliteit zal ook gebaseerd zijn op ultramoderne dieselmotoren”, voegt Harald Krüger toe, “want de bescherming van het milieu heeft meerdere dimensies: één daarvan is de strijd tegen klimaatverandering en moderne, efficiënte dieselvoertuigen zorgen voor een lagere CO2-uitstoot.”
Wat betreft vele ongewenste emissies, zijn diesels net zo schoon of zelfs schoner dan benzinemotoren. Dit geldt in het bijzonder voor partikels en koolwaterstof- en koolmonoxide-emissies, wat betekent dat drie van de vier belangrijkste verontreinigingen van dieselmotoren tot het verleden behoren en geen negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. Om deze reden roept BMW Group op tot objectieve discussies die zijn gebaseerd op feiten en wetenschappelijk bewijs.
In deze context ondersteunt BMW Group de maatregelen van het ‘Nationale Diesel Forum’ dat is gericht op de verdere verbetering van de luchtkwaliteit in steden.
Naast deze maatregelen start BMW Group een Europese campagne met als doel het wagenpark te verjongen en verschonen. Tot 30 december 2017 krijgen daarom ook in Nederland eigenaren van dieselauto’s, die voldoen aan de Euro 4-norm of lager, een milieubonus van €2.000 (exclusief BTW) wanneer ze hun auto inruilen en een nieuwe BMW of MINI aankopen. De gekozen auto dient dan wel een BMW i3, plug-in hybride of een Euro 6 benzine of dieselauto met een maximale CO2-uitstoot tot 130 gram per kilometer (volgens de NEDC cyclus) te zijn. Deze speciale campagne is gestart per 2 augustus 2017. Deze milieubonus geldt als aanvulling op andere (bonus)regelingen of subsidies.
Gemiddeld genomen over de hele vloot, stoten BMW Group dieselvoertuigen in Duitsland 40% minder NOX uit dan het Duitse gemiddelde, zoals aangegeven door het Duits Federaal Milieu-agentschap in april 2017. Deze uitstekende cijfers gelden voor zowel Euro 5 als Euro 6 voertuigen. Daarnaast zorgt de ervaring die tussen 2010 en 2015 op de weg werd opgedaan ervoor dat BMW Group (vooralsnog alleen in Duitsland) een additionele optimalisatie van het uitlaatgasbehandelingssysteem kan aanbieden voor 225.000 van de Euro 5 modellen die zich momenteel op de Duitse wegen bevinden. Voor de consument gaat het om een vrijwillige actie, zonder eigen kosten.
Bovendien investeert BMW Group in Duitsland in het Duurzaam Stedelijk Mobiliteitsfonds en gebruikt zij de mogelijkheden van digitalisatie om grote steden te helpen omgaan met de verhoogde verkeersvolumes, waardoor uitstoot wordt verminderd. Op basis van projecten zoals de strategisch partnership met Hamburg over de uitrol van elektrische mobiliteit en het onderzoeksproject ‘City2Share’ met München en Hamburg versterkt BMW Group haar dialoog met de gemeentelijke overheden om betere voorwaarden te creëren voor een verhoogde elektromobiliteit en autodeeldiensten.
Wat betreft het huidige dieseldebat, zei Krüger: “De voorbije twee jaar is de vooruitstrevende, efficiënte en populaire dieseltechnologie opzettelijk en publiekelijk in diskrediet gebracht. Dit heeft ontzettend veel onzekerheid gebracht bij miljoenen auto-eigenaren en het brengt ons nergens. De Duitse auto-industrie zal sterk blijven in innovatie: wij zullen zorgen voor de mobiliteitsoplossingen van morgen.”
De BMW Group heeft reeds meermaals aangegeven dat zijn technologie om uitstoot te behandelen anders is ten opzichte van andere merken en BMW Group wil ook in de toekomst daadwerkelijke concurrentie op dit vlak opzoeken. Het concern wijst dan ook alle beschuldigingen van sommige media resoluut van de hand aangaande diesel-uitlaatgasnabehandelingstechnologie die niet wettelijk zou voldoen. “Onderzoeken door autoriteiten in binnen- en buitenland bevestigen dat de voertuigen van BMW Group niet zijn gemanipuleerd voor testonderzoeken”, legt Krüger uit.
In aavulling op de voortdurende optimalisatie van de verbrandingsmotor, loopt BMW Group voorop met de uitrol van elektrische mobiliteit. Flexibele architectuur en fabrieken zorgen ervoor dat het voor BMW Group mogelijk is om in korte tijd te beslissen welke modellen en volumes geproduceerd zullen worden met verschillende soorten aandrijflijnen: een efficiënte verbrandingsmotor, een plug-in hybride of volledig elektrisch.
In 2017 verwacht BMW Group dat de verkoop van haar geëlektrificeerde voertuigen voor de eerste keer de 100.000 voertuigen zal overstijgen, de volledig elektrische BMW i3, BMW i8, BMW iPerformance plug-in hybrides en de plug-in hybride MINI Countryman dragen hieraan bij. Het elektrische gamma van het bedrijf bestaat momenteel uit negen geëlektrificeerde voertuigen en zal in 2018 verder worden aangevuld met de volledig nieuwe BMW i8 Roadster. Kort daarna zullen volledig elektrische modellen worden gepresenteerd binnen de verschillende BMW Group merken. MINI zal van start gaan in 2019 met de productie van de 100% elektrisch aangedreven MINI. In 2020 volgt de volledig elektrische BMW X3. In 2021 presenteert BMW Group haar technologiehuzarenstuk: de volledig elektrische (en level 3 à 4 autonome) BMW iNEXT. Die zal vervaardigd worden in de BMW Group fabriek Dingolfing – een beslissing die het belang van Duitsland als basis voor toekomstige technologieën en als centrum van elektrische mobiliteit onderstreept.