Mopar, het aftersalesmerk van Fiat Chrysler Automobiles, viert dit jaar zijn 80ste verjaardag. Het merk transformeerde van een antivriesmerk in die van onderdelen, accessoires en klantenservice dat wereldwijd actief is in meer dan 150 landen.
Mopar, het aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen viert dit jaar 80 jaar historie en innovatie. In de afgelopen 8 decennia evolueerde de voormalig producent van antivries zich in een globale speler in meer dan 150 landen op het gebied van accessoires, onderdelen en (klanten) service voor de diverse FCA merken.
In 1937, zes jaar nadat de ‘Chrysler Motor Parts Corporation’ fabriek was gevestigd in Michigan, kreeg een interne denktank de opdracht een naam te bedenken voor de antivries die gebruikt werd in de Chrysler modellen. Mopar, dat een samensmelting is van de eerste letters van de Engelse woorden ‘Motor Parts’, werd de merknaam.
Kort na de introductie van Mopar ontwikkelde de antivriesfabrikant zich al snel. In de jaren 40 van de vorige eeuw richtte de productie zich vooral op militair materieel en voertuigen. Vanaf 1947 vestigde Mopar zich in het inmiddels bekende gebouw aan de Jefferson Avenue in Detroit en lanceerde het ‘Master Tech’ trainingsprogramma om de Chrysler technici de best mogelijke opleiding te bieden.
In 1953 groeide Mopar in aantal van zowel fabrieken als onderdelen en opende ‘Mopar Parts Depot’ een nieuw onderdelencentrum dat tot op de dag van vandaag nog steeds actief is. Tegenwoordig werken daar meer dan 1.300 man en worden jaarlijks meer dan 16,5 miljoen onderdelen geproduceerd.
Ook in de jaren ’60 werd het productportfolio uitgebreid, dit maal met glas en elektronische onderdelen. In deze jaren werkten een groep engineers die zichzelf de Ramchargers noemden aan het steeds maar sneller maken van de voertuigen voor op het circuit. Het waren immers de jaren van de performance engines. De high performance onderdelen die deze club maakte werden in het begin alleen aan professionele coureurs verkocht, maar vinden al snel gretig aftrek onder iedereen die van snelheid hield.
Met de geboorte van de HEMI motoren begaf Chrysler zich richting het circuit.
De jaren ’70 en ’80 werden beïnvloed door strenge emissie-eisen en luidde het eind in van de muscle car. In 1987 kwam onder andere het merk Jeep onder de hoede van Chrysler en dat resulteerde in een uitbreiding van Mopar onderdelen en accessoires voor Jeep, de uitvinder van de SUV.
In de jaren ’90 verstevigde Mopar haar fundament en investeerde fors in training en technologie om de klantbeving verder te verbeteren. Hieruit zijn meerdere innovaties voortgekomen zoals ’s werelds eerste smartphone-voertuig apps en ‘wiTECH’, de speciale diagnosesoftware voor Mopar technici om het reparatieproces te vereenvoudigen. Andere Mopar innovaties zijn ’s werelds eerste elektronische voertuig tracking systeem ‘EVTS’. Mopar was ook het eerste merk dat de papieren gebruikershandleiding reduceerde en verving door dvd’s.
Inmiddels bedient Mopar, sinds de geboorte op 1 augustus 1937, meer dan 150 verschillende markten en heeft een productportfolio van meer dan 500.000 onderdelen en accessoires. Sinds 2008 introduceert Mopar ook eigen voertuigen. Deze gelimiteerde auto’s zoals de Mopar ’10 Challenger, de Mopar ’14 Challenger en de Mopar ’15 Dodge Charger R/T.