Volvo Car Group heeft in het eerste halfjaar van 2017 beduidend meer operationele winst behaald dan in dezelfde periode vorig jaar, namelijk SEK6.8bn in vergelijking tot SEK5.6bn. Verantwoordelijk hiervoor zijn een groeiend marktaandeel in Europa en sterk toenemende verkopen in Azië met in het bijzonder China.
De netto-inkomsten groeiden van SEK84.2bn in de eerste zes maanden van 2016 naar SEK99.1bn in het afgelopen halfjaar. De operationele winstmarge verbeterde van 6.6 naar 6.8 procent, ondanks dat Volvo Cars flink heeft geïnvesteerd in nieuwe modellen en technologieën.
De wereldwijde verkopen zijn in het eerste halfjaar gestegen met 8,2 procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar en bedragen 277.641 stuks. Dit betekent dat Volvo op koers ligt wat betreft het realiseren van het vierde opeenvolgende recordjaar qua verkopen.
“We laten mooie winstcijfers zien terwijl we blijven investeren in onze toekomst”, zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Group. “Onze financiële cijfers laten telkens een stijgende lijn zien.”
In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) wist Volvo zich meer marktaandeel toe te eigenen met een sterke groei op verschillende belangrijke markten. De verkopen groeiden met 6,6 procent.
De Volvo-verkopen in Azië groeiden met 22,6 procent en in China zelfs met 27,6 procent. In Amerika verwacht Volvo positief af te sluiten nu de leveringen van de nieuwe Volvo XC60 ook hier zijn begonnen.
“Wereldwijd is de verwachting dat de positieve cijfers een vervolg krijgen in het tweede halfjaar”, zegt Samuelsson. “We hebben het er het volste vertrouwen in dat ook 2017 een recordjaar wordt wat betreft de verkopen.”
Later dit jaar introduceert Volvo de Volvo XC40. Deze nieuwe compacte premium SUV maakt het XC-gamma compleet.