SEAT heeft de eerste helft van 2017 afgesloten met het hoogste verkoopvolume sinds 2001. De wereldwijde verkoop van het merk groeide met 13% ten opzichte van dezelfde periode in 2016 naar een totaal van 246.500 voertuigen (2016: 216.800). In juni werden 45.200 eenheden verkocht, een stijging van 12% ten opzichte van dezelfde maand in 2016 (40.100).
Volgens SEAT vicepresident Marketing & Sales Wayne Griffiths bereikte SEAT in de eerste helft van 2017 de hoogste verkoop in zestien jaar. “We blijven dubbele cijfers noteren en zijn daarmee een van de snelst groeiende merken in Europa. Onze groei is gebaseerd op solide resultaten op de meeste markten. Die is ingezet sinds we in 2016 met het grootste productoffensief ooit zijn gestart met de introductie van de Ateca en de vernieuwde Leon. Nu de nieuwe Ibiza en Arona daar nog bijkomen zijn we ervan overtuigd dat we deze positieve ontwikkeling kunnen voortzetten.”
De SEAT-afzet steeg in de eerste helft van het jaar dankzij de uitstekende salesresultaten in de grote Europese landen. Spanje was de grootste groeier met 54.100 auto’s (+ 21%), gevolgd door Duitsland met 48.600 exemplaren (+ 10%) en het Verenigd Koninkrijk met 29.500 auto’s (+ 20%). Frankrijk (13.300, +18%) en Italië (10.500, + 14%) behoren ook tot de landen die de afzet met meer dan 10% zagen stijgen.
Ook Nederland ruim in de plus
In Nederland was eveneens groei duidelijk waarneembaar en pluste SEAT ruim 10% in de eerste zes maanden van dit jaar. “Wij zijn verheugd met de stijging van 10% in de eerste helft van 2017. Deze groei betreft de complete line-up van SEAT, wat bewijst dat het modellengamma sterker is dan ooit. Aangezien de nieuwe Ibiza net gelanceerd is en de Arona – onze nieuwe compacte cross-over – aan het einde van het jaar verwacht wordt, zien we de tweede helft van 2017 vol vertrouwen tegemoet,” aldus Hans Mulder, Directeur van SEAT Nederland.