Entrepreneurs en startupbedrijven uit Nederland en de rest van Europa krijgen een unieke kans om hun innovatieve ideeën te presenteren aan BMW Group in een challenge die de wereldwijde mobiliteit en de leefomstandigheden in steden kan helpen vormgeven.
BMW daagt startups, die actief zijn in de wereld van toekomstige mobiliteit en schone technologie, uit om hun ideeën over baanbrekende technologieën, producten of diensten in te zenden voor deze competitie. BMW Group biedt hen daarmee de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft startups ook toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf.
De BMW Startup Challenge wordt gehouden in samenwerking met StartupFest Europe 2017, Europa’s meest vooraanstaande startup festival dat plaatsvindt van 25 t/m 28 september. De competitie biedt de ondernemers een uitgelezen kans om hun innovaties te tonen aan top venture capitalists, gevestigde entrepreneurs en strategische en financiële besluitvormers binnen BMW Group.
Alle inzendingen worden door BMW beoordeeld waarna tien finalisten worden geselecteerd die hun uitvinding mogen presenteren aan een vakjury met daarin toonaangevende vernieuwers en andersdenkenden. De jury bestaat onder meer uit Daan Roosegaarde, de vermaarde Nederlandse kunstenaar, uitvinder en oprichter van Studio Roosegaarde; Evert Jaap Lugt, Managing Director van YES!Delft; Menno Kleingeld, Managing Director van Enabling Transport Solutions VDL Groep en Pieter Waasdorp, Directeur Ondernemerschap bij het Ministerie van Economische Zaken.
De jury kiest de drie kansrijkste startups. Zij mogen hun ideeën live presenteren aan een publiek van journalisten en entrepreneurs tijdens het BMW Startup Symposium op 26 september in Amsterdam en winnen bovendien een geheel betaald bezoek aan BMW’s eigen Startup Garage in München. Hier krijgen zij de kans hun voorstellen in detail te bespreken met BMW managers die verantwoordelijk zijn voor het inkopen van producten en diensten. Maar de jury heeft nóg een prijs te vergeven voor één van de drie startups: twaalf maanden rijden in een nieuwe, speciale versie van de BMW X1 – het eerste BMW model dat ooit in Nederland wordt gebouwd, bij VDL Nedcar in het Limburgse Born.
“BMW Group heeft continu oog voor diverse innovatie-uitdagingen waarvoor ze niet altijd direct in-house oplossingen heeft. Daarom zoeken we wereldwijd naar technologieën die we kunnen gebruiken. Daarbij kijken we met name naar inventieve startups”, zegt Neil Fiorentinos, Algemeen Directeur van BMW Group Nederland. “Terwijl BMW Group haar positie als innovatieleider en technologiepionier verder blijft versterken, vormt deze samenwerking met Europa’s grootste startup- en innovatiefestival het perfecte platform voor baanbrekende en andersdenkende startupbedrijven. Hier kunnen ze hun ideeën kenbaar maken aan een groep invloedrijke en gerenommeerde besluitvormers in de startup-wereld”, voegt hij toe.
“Technische innovaties en nieuwe, slimme oplossingen zijn noodzakelijk om complexe uitdagingen op het gebied van mobiliteit en duurzame energie op te lossen,” zegt Prins Constantijn der Nederlanden, Special Envoy van StartupDelta. “Startups zijn de drijvende kracht achter het vinden van dergelijke oplossingen. Met onze hoogopgeleide en tech savvy bevolking is Nederland dé landing spot en vestigingsplek voor startups. StartupFest Europe 2017 brengt startups, beleggers en bedrijven bij elkaar om vervolgens ideeën en oplossingen ook daadwerkelijk gezamenlijk te realiseren. Wij juichen van harte toe dat BMW tijdens StartupFest Europe 2017 de BMW Startup Challenge organiseert om zo de dynamiek te versterken.”
Toonaangevende structuur binnen de industrie ter ondersteuning van startups.
BMW Group heeft een toonaangevende structuur ontwikkeld om startups met veel potentieel in alle fasen te ondersteunen, van de vroege ontwikkeling tot aan levering en toepassing van hun producten of ideeën. Het is een stimulerend ecosysteem om te komen van initiële ideeën, via daadwerkelijke productie tot volwaardige samenwerking als leverancier.
BMW’s business accelerator, venture capital en startup-initiatieven zijn bedacht om technologische oplossingen te vinden die inhaken op meerdere maatschappelijke trends en die elk het potentieel hebben om mobiliteit en stedelijk leven drastisch te veranderen. Zoals op het gebied van automated, connected, electrified en shared mobility (zie BMW’s ACES-strategie).
BMW i Ventures is een participatiemaatschappij die in een vroeg stadium toonaangevende oplossingen omarmt. Ideeën, die gericht zijn op de mobiliteitsbehoeften van mensen in een stedelijke omgeving. BMW i Ventures investeert in deze oplossingen als die van belang zijn voor BMW op het gebied van technologie, klanten en service.
BMW Startup Garage streeft ernaar om startups te helpen met het opstarten van hun activiteiten of bedrijf en assisteert ze als partner om hun product of dienst in miljoenen auto’s te implementeren. De BMW Startup Garage zoekt startups met baanbrekende technologieën, producten en diensten die de automobielindustrie vooruithelpen of zelfs helpen om andere wegen in te slaan. Deze ‘Venture Client’ geeft startups de mogelijkheid om de waarde van hun oplossing voor de automobielindustrie voor het voetlicht te brengen. BMW Group biedt ze de kans om hun oplossing te integreren in voertuigen of in mobiliteitsdiensten en geeft startups ook toegang tot een netwerk van ingenieurs en managers binnen het bedrijf.
URBAN-X is een accelerator voor startups die het leven in steden willen veranderen. URBAN-X wordt door MINI en het investeringsfonds Urban Us beheerd. Sinds de lancering in 2016 is URBAN-X een thuis geworden voor creatieve ondernemers uit de hele wereld die steden willen verbeteren met technologie en design. URBAN-X is niet enkel een mobiliteitsversneller; het initiatief gaat veel verder dan de auto en omvat belangrijke stedelijke onderwerpen zoals leven in de toekomst, nieuwe oplossingen voor water- en voedselvoorziening en innovatieve recyclingsystemen.
Uniek aan i Ventures, Startup Garage en URBAN-X is dat ze financieren en tegelijk een klantrelatie bieden. Uiteindelijk krijgen startups de mogelijkheid om deel uit te maken van een samenwerkingsverband met BMW Group.
Voor meer informatie en deelname aan de competitie: www.bmwstartupgarage.com/startupfesteurope2017 of www.startupfesteurope.com/site/news/join-bmw-challenge-startupfest-europe