SEAT presenteert de Arona. De SUV ‘made in Barcelona’ is met zijn compacte afmetingen, moderne uitstraling en hoogwaardige techniek helemaal op zijn plaats in de stad. Tegelijkertijd is hij robuust en sportief genoeg voor avontuurlijke (weekend)trips. De Arona, die in september zijn publiekspremière beleeft op de internationale autoshow van Frankfurt, beschikt over de connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen die doorgaans alleen in grotere modellen te vinden zijn. Bovendien is hij verregaand te personaliseren.
De SEAT Arona maakt, net als de nieuwe Ibiza, gebruik van het nieuwe, flexibele MQB A0-platform. Hij meet 4,14 meter in lengte, waarmee hij 7,9 cm langer is dan de nieuwe Ibiza. Hét verschil zit hem echter in de hoogte: de Arona is 9,9 cm hoger dan een Ibiza. Dit brengt een ruimere bodemspeling (+1,5 cm) met zich mee en dat maakt de Arona ook geschikt voor gebruik buiten de gebaande paden. Tevens zorgt de extra hoogte voor aanzienlijk meer hoofdruimte, zowel voorin (+3,7 cm) als achterin (+3,3 cm). Bovendien heeft de bagageruimte een inhoud van liefst 400 liter. De zit in de Arona is ruim 5 cm hoger dan die in de Ibiza. Dit zorgt voor een nog beter (over)zicht op het verkeer en het vergemakkelijkt de in- en uitstap. Ook de meer verticale plaatsing van de voorruit draagt bij aan de extra interieurruimte.
Volledig connected
Apple CarPlay, AndroidAuto en MirrorLink maken de Arona volledig connected. Ook wat sound betreft gaat er een nieuwe wereld open. Het optionele BeatsAudio sound system, met zes premium speakers, een achtkanaals 300 W-versterker en een subwoofer, zorgt voor een unieke muziekbeleving. Andere interessante opties zijn de LED sfeerverlichting (rood en wit) en automatische airconditioning met twee klimaatzones en een aircare filter. De Arona wordt in goede SEAT-traditie leverbaar als Reference, Style, FR en Xcellence.
Eigen stijl
In alles straalt de Arona zijn eigen stijl uit. Vóór zijn de driehoekig gevormde koplampen echte eyecatchers. De achterlichten maken gebruik van LED-technologie. Doordat de lichtunits in tweeën zijn gedeeld, benadrukken ze de breedte van de auto. Voor de Arona FR is het ‘dual-ride’ onderstel optioneel leverbaar, naast het standaard inbegrepen SEAT Drive Profile. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit vier rijmodi: Normal, Sport, Eco en Individual. Om de Arona verder aan individuele wensen aan te passen, zijn er aantrekkelijke accessoirepakketten.
Robuust
De Arona combineert de sensaties van een compacte hatchback met de ruimte en het gebruiksgemak van een gezinsauto. Hij deelt diverse features met de Ateca, de middelgrote SUV van SEAT (de grote SUV van het merk verschijnt in 2018). Het robuuste front van de Arona volgt de lijn van de Ateca met een driedimensionale vormgeving die uitgesproken, maar niet agressief is. Door de plaatsing van de kentekenplaat op de achterklep oogt het design van de achterbumper extra robuust. Dit geeft de Arona optisch nóg meer hoogte. Het sterke karakter wordt verder zichtbaar gemaakt door stoere details als de grote wielen en wielkasten, donkergekleurde rubberen skirts, dakrails en aluminiumkleurige inserts in de bumpers.
Ruimtelijk, veilig en kleurrijk
Ook het interieur van de Arona is uitgesproken expressief. Horizontale lijnen benadrukken het ruimtelijke gevoel. De middenconsole is hoog geplaatst en knoppen en schakelaars zijn zodanig gepositioneerd dat de bestuurder nauwelijks nog zijn ogen van de weg hoeft te halen. Daarbij zijn alle instrumenten naar de rijder gericht. Het interieur van de Arona valt ook op door het specifieke kleur- en materiaalgebruik. Er worden verschillende kleuren gebruikt voor de bekleding van het dak en de stijlen en voor het gedeelte daaronder. De middenconsole kan eventueel in lakkleur worden uitgevoerd.
68 kleurcombinaties
Geheel nieuw is de exterieurkleur Eclipse Orange. Het dak kan worden uitgevoerd in zwart, grijs, oranje (niet voor FR) of in carrosseriekleur. Zodoende zijn maar liefst 68 combinaties mogelijk. De in metaal gegraveerde ‘X’ op de C-stijl zet het crossover-karakter van de Arona nog eens extra aan.
Nieuwste assistentiesystemen
De Arona is leverbaar met een breed scala aan assistentie- en infotainmentsystemen. Standaard zijn onder meer Front assist, Hill hold control, vermoeidheidsherkenning en Multi-collision braking. Optioneel verkrijgbaar zijn Adaptive Cruise Control (ACC), Stop&Go (in combinatie met ACC en DSG), licht-/regensensors, Keyless entry/go, achteruitrijcamera, 8-inch ‘black panel’ touchscreen (standaard op Xcellence & FR), draadloze telefoonlader met signaalversterker, Rear traffic alert, Dodehoekherkenning en het Park assistance system (automatisch inparkeren).
Krachtige betrouwbaarheid
Alle motoren voor de SEAT Arona vertrouwen op directe brandstofinjectie, een turbocompressor en een automatisch stop-startsysteem. Qua benzinemotoren (alle van aluminium) ziet het pallet er als volgt uit: de eerste is de 1.0 TSI driecilinder met 70 kW/95 pk, die standaard aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak is gekoppeld. De 1.0 TSI is er ook met 85 kW/115 pk. Daarbij kunnen klanten kiezen voor een manuele zesbak of zeventraps DSG-automaat. Dan is er de nieuwe 1.5 TSI. Deze viercilinder beschikt over cilinderuitschakeling voor een optimale efficiency. De 1.5 TSI wordt geleverd met een zesversnellingsbak en is er uitsluitend in combinatie met het sportieve FR-uitrustingsniveau.
De range dieselmotoren start met de 1.6 TDI met 70 kW/95 pk. Standaard wordt deze geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. De zeventraps DSG is optioneel. De 1.6 TDI met 85 kW/115 pk is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Halverwege 2018 wordt de Arona ook leverbaar met een 1.0 TGI (66 kW/90 pk) die geschikt is voor het gebruik van aardgas. SEAT is de eerste fabrikant die een dergelijke motor in het segment van compacte crossovers aanbiedt.
Nieuwe SUV-familie
De Arona is een belangrijke pijler onder het grote modellenoffensief van SEAT, waarbij SUV’s een hoofdrol spelen. De succesvolle Ateca, die in 2016 werd geïntroduceerd, was de eerste SUV van SEAT. In de compacte middenklasse heeft hij zich direct ontwikkeld tot een succesnummer. Volgend jaar verschijnt de grote SUV van SEAT, die plaats biedt aan maximaal zeven personen.
Luca de Meo, President van SEAT: “Op het moment dat onze grote SUV op de markt komt, heeft SEAT over een periode van 2,5 jaar gemiddeld elke zes maanden een nieuw model voorgesteld. Alleen al voor de Ibiza en de Arona hebben we in totaal 900 miljoen euro geïnvesteerd in R&D. Die investeringen maken deel uit van een investeringsplan van 3,3 miljard euro voor de periode 2015-2019.”