Audi

Nieuwe Audi RS 5 Coupé: Gran Turismo onder de RS-modellen

Met de tweede generatie van de Audi RS 5 Coupé presenteert Audi Sport het eerste model dat is ontworpen volgens de nieuwe RS-designtaal. De Audi RS 5 Coupé is de Gran Turismo onder de RS-versies van Audi Sport met z’n power, elegantie en dagelijks gebruiksgemak. Onder de fraaie lijnen van de performance-coupé ligt een pure sportwagen verscholen. De nieuwe 2.9 TFSI V6 biturbomotor levert een vermogen van 331 kW/450 pk en 600 Nm aan koppel en is ondanks zijn vermogen zeer efficiënt.

Krachtiger dan ooit
De volledig nieuw ontworpen 2.9 TFSI V6 biturbo in de Audi RS 5 Coupé is afgeleid van de 3.0 TFSI die de Audi S5 aandrijft. In de RS 5 Coupé levert de door Audi Sport aangepakte krachtbron 331 kW/450 pk. De zescilinder heeft twee turbo’s die in het midden van de V zijn geplaatst. De inlaatlucht stroomt door twee buizen richting de turboladers, waardoor deze razendsnel reageren op het gaspedaal. Ten opzichte van de vorige generatie Audi RS 5 Coupé met de 4.2 liter V8 is het koppel met 170 Nm gestegen tot 600 Nm. Tussen de 1.900 en 5.000 tpm zorgen die Newtonmeters voor een ongekende versnelling; de topversie van de A5 is bij elk toerental bij de les, inclusief de oorstrelende sound die zo kenmerkend is voor de RS-modellen.

De RS 5 Coupé sprint in slechts 3,9 seconden naar 100 km/u (zes tiende van een seconde sneller dan voorheen) en haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Met het optionele RS-Dynamic Package is dit zelfs 280 km/u. Qua verbruik scoort de V6 bi-turbo 8,7 liter per 100 kilometer (197 g/km CO2)**. Daarmee is de nieuwe Audi RS 5 Coupé liefst 17 procent zuiniger geworden in vergelijking met zijn voorganger, mede vanwege zijn zestig kilogram afgeslankte gewicht. De RS-versie weegt nu slechts 1.655 kilogram, waarmee hij één van de lichtste performance-coupés uit zijn segment is. Optioneel is de nieuwe RS 5 Coupé uit te rusten met een dak van koolstofvezel.

quattro vierwielaandrijving standaard
Een achttraps tiptronic-automaat stuurt de aandrijfkracht naar de quattro permanente vierwielaandrijving. Het middendifferentieel verdeelt het vermogen vervolgens weer over de voor- en achteras: 60% naar achteren, 40% naar voren. De elektronica past deze waarden razendsnel aan als de omstandigheden daarom vragen. De RS 5 Coupé is optioneel leverbaar met een sportdifferentieel op de achteras. Het model heeft vóór en achter een onafhankelijke multi-link wielophanging met vijf armen (de vorige RS 5 had achter een trapeziumvormige ophanging). Dit nieuwe systeem maakt de RS 5 Coupé sportief, wendbaar én comfortabel. Het standaard RS-sportonderstel is tegen meerprijs te vervangen door het ‘sportonderstel plus’ met Dynamic Ride Control (DRC), keramische remmen en een dynamische besturing met nog meer RS-karakter. De dempers kennen drie standen, zodat de bestuurder per situatie voor een passende set-up kan kiezen.

Spraakmakend
Het designteam van Audi heeft inspiratie voor de RS 5 Coupé gehaald uit de spraakmakende Audi 90 quattro IMSA GTO-racewagen waarmee het merk in 1989 circuits veroverde. De RS 5 Coupé heeft grote luchtinlaten en een Singleframe-grille met kenmerkend RS-honingraatpatroon en de beroemde uitgebouwde RS-spatschermen die nu 15 millimeter zijn uitgebouwd. De verbredingen zijn elegant in het totale design opgenomen. Aan de achterkant sieren een spoilerrand, diffusorgedeelte in de bumper en natuurlijk de bekende ovale RS-uitlaten het beeld. Daarnaast is de RS 5 Coupé herkenbaar aan de extra luchtinlaten naast de koplampen, alsmede aan de optionele Matrix LED-verlichting. Standaard heeft de RS 5 Coupé gesmede 19 inch lichtmetalen velgen; 20 inch is optioneel beschikbaar. Het exterieur kan nog verder worden gepersonaliseerd door de keuze uit drie exterieurafwerkingen: koolstofvezel, mat aluminium en hoogglans zwart.

Ook vanbinnen sportiviteit troef
Het sportieve interieur van de Audi RS 5 Coupé is uitgevoerd in zwart. Standaard zijn de met Nappaleer beklede RS-sportstoelen (optioneel verkrijgbaar met diamantvormige stiksels) en het multifunctionele RS-sportstuur met afgeplatte onderkant. Audi Sport monteert RS-logo’s op de sportstoelen, het stuurwiel, de dorpels en de versnellingspook. Ook Audi Virtual Cockpit met speciale RS-features – zoals weergave van aandrijf- en G-krachten – is standaard. Een schakelindicator geeft aan wanneer de maximum toerengrens is bereikt en de bestuurder moet opschakelen. Voor het optionele RS-designpakket maakt Audi gebruik van de kleur rood als sportieve contrastkleur. Het pakket bevat onder meer een met Alcantara bekleed stuurwiel, roodgekleurde veiligheidsgordels en vloermatten met het RS-logo.

De Audi RS 5 Coupé is nu leverbaar bij de Nederlandse Audi-dealers, vanaf € 117.625.

Geef een reactie