Skoda

SKODA viert 4 miljoenste FABIA en 500.000ste FABIA III

ŠKODA heeft deze week in Mladá Boleslav de vier miljoenste FABIA geproduceerd sinds de modelreeks in 1999 werd geïntroduceerd. De auto – een witte ŠKODA FABIA COMBI 1.0 TSI met DSG-automaat – is daarbij ook nog de 500.000ste FABIA van de derde generatie.

“We mogen echt dubbel zo trots zijn”, zei Michael Oeljeklaus, ŠKODA-directielid voor Productie en Logistiek. “Vier miljoen FABIA’s, waarvan al 500.000 van de derde generatie, onderstreept dat ŠKODA het in 1999 bij het rechte eind had. De compacte FABIA is een van onze belangrijkste modellen en heeft over de hele wereld veel trouwe klanten voor zich gewonnen. Alle drie generaties van de FABIA zijn veilig, comfortabel, hebben de nieuwste technieken aan boord, bieden veel ruimte voor een aantrekkelijke prijs en hebben een aansprekend ontwerp.”

Waar het mee begon: eerste ŠKODA FABIA – 1999 t/m 2007
De eerste ŠKODA FABIA werd kort vóór de millenniumwisseling in 1999 op de IAA in Frankfurt onthuld. Hij was gebaseerd op het A0-platform van Volkswagen en zette bij zijn introductie nieuwe standaarden op het gebied van veiligheid, weggedrag, motortechniek en vooral binnenruimte. In de herfst van 2000 debuteerde de ŠKODA FABIA COMBI op de autoshow van Parijs. De snelle ŠKODA FABIA RS volgde in maart 2013. In totaal zijn er ongeveer 1.790.000 FABIA’s van de eerste generatie verkocht.

Tweede generatie ŠKODA FABIA – 2007 t/m 2014
ŠKODA FABIA nummer twee trad voor het voetlicht op de Autosalon van Genève. Hij was nog steeds compact, maar bood desondanks veel meer binnenruimte. ŠKODA introduceerde nieuwe, efficiëntere motoren en rustte de FABIA uit met een aantal geavanceerde veiligheidssystemen en aantrekkelijke comfortopties. In september 2007, op de IAA in Frankfurt, stelde ŠKODA de FABIA COMBI voor. De bagageruimte van het model was maar liefst 235 liter (!) groter dan die van zijn voorganger.

In 2009 volgden de ŠKODA FABIA SCOUT en FABIA SCOUT COMBI, die zich onderscheidden door een robuust uiterlijk en een aantal kenmerkende designelementen. Een flinke scheut autosport-DNA kreeg de FABIA met de introductie van de MONTE CARLO in 2011. Het model had onder meer een zwart dak, zwarte lichtmetalen velgen en donker getinte ramen. De productie van de tweede generatie FABIA werd in juni 2014 stopgezet, na zo’n 1.710.000 verkochte exemplaren.

Al het goede komt in drieën: ŠKODA FABIA III – 2014 tot heden
Het succesverhaal gaat verder. Sinds de introductie van de derde generatie FABIA in 2014 hebben al 500.000 exemplaren de ŠKODA-fabrieken verlaten. De FABIA III heeft scherpe en sportieve lijnen, die refereren aan ŠKODA’s succesvolle FABIA-rallyauto’s. Uiteraard biedt ook deze FABIA buitengewoon veel ruimte voor zijn klasse, maar ook is hij uitgerust met innovatieve systemen op het gebied van veiligheid, comfort en infotainment. Het model staat bol van de ‘Simply Clever’-details, zoals de paraplu onder de passagiersstoel, ijskrabber aan de binnenkant van de tankklep, netten achterop de voorstoelen, het aanwezige veiligheidshesje en de flessenhouders aan boord.

In 2017 kreeg de ŠKODA FABIA voor het eerst een 1.0 TSI-driecilinder aangemeten, die niet alleen krachtiger was, maar ook zuiniger. De motor is er in twee varianten (95 pk en 110 pk) en vervangt de oudere 1.2-liter viercilinders. Op het gebied van connectiviteit staat de FABIA eveneens zijn mannetje. Als eerste ŠKODA beschikt hij over ŠKODA Connect. Bovendien biedt de FABIA nu al veiligheidssystemen die voorheen alleen op auto’s uit hogere segmenten geleverd werden. Hij heeft Adaptive Cruise Control, Multi-Collision Brake Assist, Front-Wheel Assist met Integrated City Emergency Braking en een functie die waarschuwt bij vermoeidheid.

Geef een reactie