SEAT vraagt consumenten om een naam te vinden voor de nieuwe SUV die het merk in 2018 op de markt brengt. Deze SUV, met naar keuze vijf of zeven zitplaatsen, wordt boven de succesvolle Ateca gepositioneerd. Het belangrijkste criterium waar de naam aan dient te voldoen: hij moet afkomstig zijn uit de Spaanse geografie.
Sinds SEAT in maart de komst van een nieuwe SUV aankondigde, kreeg het al veel suggesties voor een naam. De impact daarvan op social media heeft SEAT doen besluiten om voor het eerst in de historie van het merk consumenten te betrekken bij de naamgeving van de nieuwe SUV. SEAT President Luca de Meo: “Met #SEATseekingName kan iedere liefhebber van SEAT een naam voorstellen en in een later stadium een stem uitbrengen op de namen die de shortlist hebben gehaald. Om het wereldwijde publiek van begin tot eind betrokken te houden, hebben we een speciale campagne ontwikkeld. Centraal platform hierbij is de website www.seat.com/seekingname.
Vier stappen
#SEATseekingName bestaat uit vier stappen:
- Voorstellen voor namen. Van 1 t/m 22 juni is het mogelijk om een voorstel voor een naam te doen. Naast het geografische criterium zijn er nog enkele belangrijke randvoorwaarden. Zo dient de naam in overeenstemming te zijn met de kernwaarden van het merk SEAT en met de karakteristieken van de nieuwe SUV. Bovendien dient de naam in verschillende talen eenvoudig uit te spreken te zijn. In dit stadium worden alle ingediende namen in overweging genomen, ongeacht het aantal inzenders.
- De shortlist. Met inachtname van de criteria zijn experts op het gebied van naamgeving en van SEAT zelf én klanten uit verschillende landen betrokken bij de voorselectie. Aansluitend worden er tests uitgevoerd op verschillende markten. Het doel ervan is om een shortlist met minimaal drie namen samen te stellen. Die worden op 12 september bekendgemaakt op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA).
- De stemming. Van 12 t/m 25 september is het mogelijk om een stem uit te brengen op één van de namen van de shortlist. De naam met de meeste stemmen wint.
- De aankondiging. Op 15 oktober maakt SEAT de naam van zijn nieuwe SUV bekend.
Uit de Spaanse topografieboeken
De traditie om een SEAT-model een Spaans-geografische naam te geven startte in 1982 met de Ronda. Aansluitend volgden nog twaalf modellen met een naam uit de Spaanse topoboeken: Ibiza, Malaga, Marbella, Toledo, Inca, Alhambra, Cordoba, Arosa, Leon, Altea en recent Ateca en Arona.
SEAT blijft groeien
Met de nieuwe, grote SUV die in 2018 komt, is het SUV-trio van SEAT compleet. De Ateca overtreft alle (verkoop)verwachtingen en in de tweede helft van dit jaar komt de compacte Arona op de markt. Samen met de nieuwe Ibiza en de vernieuwde Leon rondt SEAT hiermee het grootste productoffensief uit de geschiedenis van het merk af. De uitbreiding en vernieuwing van het gamma heeft ervoor gezorgd dat de SEAT-verkopen in de eerste vier maanden van dit jaar met 14,5 procent stegen. De omzet nam met 20,2 procent toe tot een recordbedrag van 2,487 miljard euro. Daar komt bij dat de operationele winst in het eerste kwartaal van 2017 met 4,1 procent steeg. En dat terwijl 2016 al het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van SEAT was.